ännu en asus eee tråd

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: ännu en asus eee tråd

Inlägg av Calmeida »

Har kört med Ubuntu på Eee: ett tag nu, och är nöjd med hur jag kunnat konfigurera det hela efter förutsättningarna. Anpassning av det grafiska så att det fungerar helt ok på lilla 7"-tumsskärmen är inga större problem, och med en liten cairo-dock med de 5 basapplikationer jag använder mest så är man rätt snabb och smidig i "fält-arbetet" med. Surf, instant messaging, skype, film, musik, etc kommer man åt med lite smek på touchpaden. Övervägde ett tag att bara köra med kortkommandon, men insåg att systemet klarade det grafiskt och allt blir trevligare då saker är vackra. Har skapat mig en skrivbordsmiljö som med klocka och annat liknar några av HTC:s telefoner och deras gråa approach lite.
Det är underligt hur mycket tid man kan lägga på att ändra bilder, ikoner och teman för att få något att se snyggt ut, men så är ju HTC i mitt tycke riktigt läckert i många fall med (<a class="postlink" href="http://www.htc.com">www.htc.com</a>). Något man tyvärr inte kan säga om orginalUbuntu som fortfarande ser ut som ett halffärdigt skolprojekt ifrån 1996 rent grafiskt.

Kombinationen utav Compiz och cairo-dock och screenlets för att skapa en snygg och rolig arbetsmiljö är inga problem. Jag körde med 512 MB förut, men uppgraderade till 2 GB och då blev det ju ännu trevligare. Känns lite underligt med ett system där ramminnet utgör 50% utav den totala lagringskapaciteten dock. ;D

Nackdelar är boottiden, det tar låååååååång tid med Ubuntu jämfört med orginalXandrosen. OrginalOS:et tog cirka 20 sekunder från tryck till arbetsbar dator. Till och med med alla till buds stående modifieringar och optimeringar är Ubuntu långsamt i sammanhanget. En annan nackdel är det mobila "bredbandet". Med orginalOS är det skrämmande enkelt att koppla upp sig med 3:s mobila Huawei 220-enhet. Men i Ubuntu är det rena kriget. Skulle gärna se exakt samma smidighet i Ubuntu.

Med anledning utav ovanstående måste jag återgå till Xandros ett tag för att klara av en Danmarksresa med jobbet utan att förlora kontakten med internet i allt för stor grad.

Men rolig är den, den lilla rackaren.
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

oj - intressant! Gullig logga :)
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Ulsak skrev:[...]
Utanför ämnet:
Utanför ämnet: Nu är det slut på snusket - .........
Utanför ämnet:
[...] en fräckis [...] om två matroser och hyttstäderska som blev strandsatta på öde ö[...]
Ja, men den ska man nog spara publikens själar ifrån. På samma sätt som jag önskar att min själ aldrig blivit utsatt för geatse-mannen ;)

/Per
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

per9000 skrev:
oj - intressant! Gullig logga :)
Live-usb-minnet funkar för mig men det kändes som att den dog under boot i typ en minut så man ska nog ha tålamod. Någon om testat att installera?

Den verkar ha lite compiz-grejer aktiverade per default så det blev riktigt gulligt :)

/P
Bilagor
eee-ubuntu-live.png
eee-ubuntu-live.png (87.98 KiB) Visad 2072 gånger
--
Per Erik Strandberg
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Jodå, jag har testat ovanstående Ubuntu Eee.

Testade att installera på SD-kort först, men det var så sanslöst långsamt att det inte var hållbart. Så, trots stundande Danmarksresa och behov av mobilt "bredband" på denna så trotsade jag min återgång till Xandrosorginalet och körde in Ubuntu Eee som huvudOS. Fungerar fint. Dock behövde jag korrigera en del saker manuellt i enlighet med guiderna på sidan, men annars snurrar det på helt ok.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"