Det är underligt hur mycket tid man kan lägga på att ändra bilder, ikoner och teman för att få något att se snyggt ut, men så är ju HTC i mitt tycke riktigt läckert i många fall med (<a class="postlink" href="http://www.htc.com">www.htc.com</a>). Något man tyvärr inte kan säga om orginalUbuntu som fortfarande ser ut som ett halffärdigt skolprojekt ifrån 1996 rent grafiskt.
Kombinationen utav Compiz och cairo-dock och screenlets för att skapa en snygg och rolig arbetsmiljö är inga problem. Jag körde med 512 MB förut, men uppgraderade till 2 GB och då blev det ju ännu trevligare. Känns lite underligt med ett system där ramminnet utgör 50% utav den totala lagringskapaciteten dock.

Nackdelar är boottiden, det tar låååååååång tid med Ubuntu jämfört med orginalXandrosen. OrginalOS:et tog cirka 20 sekunder från tryck till arbetsbar dator. Till och med med alla till buds stående modifieringar och optimeringar är Ubuntu långsamt i sammanhanget. En annan nackdel är det mobila "bredbandet". Med orginalOS är det skrämmande enkelt att koppla upp sig med 3:s mobila Huawei 220-enhet. Men i Ubuntu är det rena kriget. Skulle gärna se exakt samma smidighet i Ubuntu.
Med anledning utav ovanstående måste jag återgå till Xandros ett tag för att klara av en Danmarksresa med jobbet utan att förlora kontakten med internet i allt för stor grad.
Men rolig är den, den lilla rackaren.