Surfa utan CSS och/eller Javascript - statistik?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Surfa utan CSS och/eller Javascript - statistik?

Inlägg av per9000 »

Är det någon som vet hur många som surfar utan CSS? utan Javascript? Med Javascript men utan CSS? Med CSS men utan Javascript? Kan man ha javascript på i till exempel w3m?

Jag har sett statistik på vilken webbläsare folk kör - men inte vilka grejer de har av/på i den. Finns det statistik på detta?

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Re: Surfa utan CSS och/eller Javascript - statistik?

Inlägg av per9000 »

Besökare på w3schools kör till 95% med Javascript på. Det var mer än jag trodde.

*letar efter CSS statistik*

/P
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Förstår inte riktigt vad du frågar efter här? Lite konstigt formulerat.
CSS är ett verktyg för att layouta sidor, hur kolumner ska ligga i förhållande till varandra, hur texten ska se ut och vilket avstånd den ska ha ifrån varandra.
Det är någonting som nästan alla kör med idag och helt håller på att ta över den gamla tekniken med frames.
Så det finns ingen statistik som visar vilka som kör med CSS eller inte eftersom alla webbläsare som finns har stöd för det och det är inget man slår av eller kan slå av.
Javascript stänger vissa av ibland för att det kan ta mycket kraft från datorn på stora sidor med mycket javascript som uträttar saker åt höger och vänster när man surfar på en sida.

Vet inte riktigt hur du menar som sagt men nu har du lite koll på vad det är.

/L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Louie skrev:Förstår inte riktigt vad du frågar efter här? [...]
Jo det kanske är lite flummigt formulerat.

Vi bygger en portal på jobbet. Vissa grejer blir extra flashiga om man har javascript påsatt (drag-and-drop-sortering, fade-in, expandera/kollapsa texter etc.). Det är god sed att bygga en fallback till de som inte har javascript påsatt och personligen hatar jag frenetiskt sidor som inte har en bra fallback. Skulle jag själv tvingas bygga något som inte funkar utan javascript skulle jag hata mig själv (ungefär lika mycket som jag hatade mig själv när jag jobbade som telefonförsäljare - en del av min själ dog då).

Efter att ha testat Damn Small Linux ett par gånger och kört webbläsaren Dillo (finns i repositories/synaptic) börjar jag även fundera på CSS. Dillo ignorerar all CSS (speciellt display:none som jag kör med endel för att expandera/kollapsa grejer i kombination med javascript). Jag är även en flitig användare av lynx och w3m och gillar att läsa wikipedia i terminalen och dumpa till filer man läser senare. Se screenshots av hur ubuntu.com ser ut i två av dessa.

Så om man som utvecklare bygger en javascript funktion som bara fungerar ihop med css kommer man naturligt i på följande frågor:
* Hur många har både CSS och Javascript (de som kan använda funktionen vi byggde)?
* Hur många har CSS men inte Javascript?
* Hur många har JavaScript men inte CSS?
* Hur många kör utan både JavaScript och CSS?

Jag misstänker att den absoluta majoriteten tillhör den första kategorin - men jag skulle vilja veta proportionerna och hur många som tillhör de andra tre. Inte för att det spelar jättestor roll, utan för att bara få ännu mer motivering till att bygga bra fallbacks på "fula javascript".

/Per
Bilagor
ubuntu.com sedd med w3m
ubuntu.com sedd med w3m
w3m.png (45.18 KiB) Visad 1797 gånger
ubuntu.com sedd med dillo
ubuntu.com sedd med dillo
dillo.png (121.5 KiB) Visad 1795 gånger
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Ett räkneexempel:
* ponera att 95% av alla som browsar kör med javascript
* ponera att 90% kör med css
* ponera att det är helt oberoende av varandra huruvida man kör med css och JS (ganska orimligt antagande).

I så fall kan 95%*90% = 85.5% använda funktionen, dvs vi utesluter 14.5% av alla användare.

Att utesluta så många är som att helt utesluta alla som är färgblinda http://en.wikipedia.org/wiki/Colorblind#Prevalence.

/Per
--
Per Erik Strandberg
ElEmAl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av ElEmAl »

Fallbacks kan nog va bra även för CSS. Fler och fler surfar mobilt och mobilernas browsrar har rätt dåligt stöd för css o js. Exempelvis stödjer de flesta mobila browsrar inte media type handheld. Är rätt vanligt också, speciellt på företag, att en css "tuggas av på mitten".
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"