Java (i eclipse) hänger sig

kungfo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Java (i eclipse) hänger sig

Inlägg av kungfo »

Hej, har lite problem och hoppas på lite hjälp.

Läser en sommarkurs i java och installerade eclipse igår. Har dock lite problem (jag tror att det är java som strular och inte eclipse men döm själva...) kan tillägga att jag är ny på linux och inget vidare genie på java eller eclipse :o

Har ett färdig program, ballworld, som jag ska modifiera på olika sätt. Ballworld består i princip av en boll som studsar inom en ram. Problemet är att när jag kör programmet från eclipse (run as java application) så hänger sig Ballworld (java). Ibland hinner bollen studsa ett par, tre gånger men oftast låser det sig snabbare än så och måste tvångsavslutats. Inga felmedelanden från eclipse, och ballworld har varit med i ett tag så det bör inte vara något fel med själva koden. Använde den här guiden när jag installerade eclipse/java.

http://www.ubuntugeek.com/how-to-instal ... -java.html

vet inte om det är relevant men har haft problem med java tidigare. Bland annat har en del java på nätet har fått firefox att krascha, och freecol kan inte starta pga av någonting java relaterat.

Tacksam för hjälp och tips. Det blir så svårt att skriva kod när man inte kan testköra programmet..och meningslöst ;)
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Java (i eclipse) hänger sig

Inlägg av TicToc »

Hej och välkommen hit.
Jag läste som hastigast igenom länken som du skickade och när nämner den en bug och en fix för detta.
Artikeln är från hösten -07, kan det vara så att felet är åtgärdat nu, och att du lagade sönder det?

Det kan kanske vara idé att avinstallera eclipse och java fullständigt, med alternativet purge* och sedan installera om på nytt.

Funkar det bra när du kör programmet fristående? Starta i en terminal för att se eventuella meddelanden.

*Purge har en motsvarighet i synaptic, vet ej vad den heter exakt, jag sitter i en annan miljö.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"