Störande moment med enklare lösning ?

Elias laurell
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Störande moment med enklare lösning ?

Inlägg av Elias laurell »

Ja nu kommer några nya frågor från en undrande användare, jag tänker att det kan fins någon som kan tipsa mig vad dom tycker jag borde göra och hur ni gör i en liknande situation, tänk er följande senarier:

1. Om jag tex vet att jag vill installera typ 10-15 program inom tiden av en halv timma fins det något bra sätt att slippa skriva
SUDO lösenordet varje gång för att slippa irritation och spara tid, samma sak för updateringar etcetera och så vidare ::)

2. Jag har också haft problem med att flytta mappar och spela spel, men dom fungerar om jag trycker ALT+F2 och skriver sudo
före och väljer programmet i fråga tex "sringlobby" (nya fria total annihilation) och Nautilus (filhanteraren i gnome)

eller fins det kanske någon bättre lösning för att ta tillbaka kontrollen när jag beöver byta äganderätt på mapp/filer/program ?

eller bara starta ett spel som inte vill (pga att root äger spelet) ??? ???
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Störande moment med enklare lösning ?

Inlägg av mcNisse »

Elias laurell skrev:1. Om jag tex vet att jag vill installera typ 10-15 program inom tiden av en halv timma fins det något bra sätt att slippa skriva
SUDO lösenordet varje gång för att slippa irritation och spara tid, samma sak för updateringar etcetera och så vidare ::)
För att logga in i terminalen som root kan du använda sudo...

Kod: Markera allt

sudo -i
Elias laurell skrev:2. Jag har också haft problem med att flytta mappar och spela spel, men dom fungerar om jag trycker ALT+F2 och skriver sudo
före och väljer programmet i fråga tex "sringlobby" (nya fria total annihilation) och Nautilus (filhanteraren i gnome)
Jag har inget bättre sätt. Dock finns det vissa X applikationer som kan ställa till det om man kör dem med sudo. Kör därför alltid gksudo istället för sudo för alla X applikationer.
Elias laurell

Men fins det inget sätt för att tillfälligt aktivera root access grafiskt ?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Menar du att du vill logga ut och in igen som root eller rent av skippa den vanliga användaren? --- det går, men det är en dålig idé. Det är så sällan som man behöver rootbehörighet, och *sudo fyller det behovet bra.
Jag anser att gksudo nautilus är ett sätt att få tillfällig grafisk root.

Spelen borde inte kräva rootbehörighet. Hur har du installerat dem?
Elias laurell

mcNisse skrev:Menar du att du vill logga ut och in igen som root eller rent av skippa den vanliga användaren? --- det går, men det är en dålig idé. Det är så sällan som man behöver rootbehörighet, och *sudo fyller det behovet bra.
Jag anser att gksudo nautilus är ett sätt att få tillfällig grafisk root.

Spelen borde inte kräva rootbehörighet. Hur har du installerat dem?
Med installer från skrivbordet ;D jag är grovt windows skadad.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du har ju tagit ett första steg i rätt riktning ;D

Kräver spelen att du installer dem som root?
Sist jag spelade byggde jag tremulous (felstavat är jag säker på) själv. Det fungerade bra utan att jag behövder root behörighet.
Elias laurell

mcNisse skrev:Du har ju tagit ett första steg i rätt riktning ;D

Kräver spelen att du installer dem som root?
Sist jag spelade byggde jag tremulous (felstavat är jag säker på) själv. Det fungerade bra utan att jag behövder root behörighet.
Nej fick alldrig någon sådan förfrågan men spel mappen ägdes av root fast det var jag som intallerade spelet, hur gör jag för att ändra läs/skriv rättigeter på en mapp samt undermappar/filer ? dett skulle underlätta avsebärt för mig i produktivitet och effektivitet :D
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det ska gå att göra från nautilus, men jag vet inte hur... :-\

I terminalen kan du köra chown, för att ändra ägare, och chmod för att ändra rättigheter. Lägger du på flaggan -R görs det rekursivt för alla underkataloger också.
Elias laurell

mcNisse skrev:Det ska gå att göra från nautilus, men jag vet inte hur... :-\

I terminalen kan du köra chown, för att ändra ägare, och chmod för att ändra rättigheter. Lägger du på flaggan -R görs det rekursivt för alla underkataloger också.
Fins det någon bättre filhanterare som klarar detta samt att se storleken på mappträd ?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"