Kontaktpersoner
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Kontaktpersoner
Nej, det finns ingen valberedning. När Urban och Bossieman valdes så fick alla som ville nominera sej själva och skriva en presentation, det var krav från Jono då, allt detta hände omelbart efter dsk. Det fanns två personer som nominerade sej själva, Urban Anjar och Bossieman. Efter en tids diskussion så bestämde dom sej för att ställa upp tillsammans. Det hela röstades igenom både på IRC-kanalen och i forumet.
Om vi ska ha val med jämna mellanrum så tycker jag att vi ska ge möjlighet till alla som vill att nominera sej själva. LoCot består ju inte heller bara av forumet, utan även av sändlista och IRc-kanal. Vid röstningar om kontaktpersoner så är det viktigt att alla får samma möjlighet, både att nominera sej och att rösta.
Om vi ska ha val med jämna mellanrum så tycker jag att vi ska ge möjlighet till alla som vill att nominera sej själva. LoCot består ju inte heller bara av forumet, utan även av sändlista och IRc-kanal. Vid röstningar om kontaktpersoner så är det viktigt att alla får samma möjlighet, både att nominera sej och att rösta.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

För egen del är jag lite nyfiken på vad våra nuvarande kontaktpersoner har för syn på saken.
Urban och Bossieman: Vad tror ni är en lagom (minsta) period att sitta som kontaktperson? Funkar ett år, eller behöver man lite mer tid för att bli varm i kläderna, så att säga? Är två kontaktpersoner ett bra antal? Något annat?
Urban och Bossieman: Vad tror ni är en lagom (minsta) period att sitta som kontaktperson? Funkar ett år, eller behöver man lite mer tid för att bli varm i kläderna, så att säga? Är två kontaktpersoner ett bra antal? Något annat?
-
Hur är det egentligen tänkt att det ska fungera? måste väl finnas någon policy över om hur kontaktpersoner väljs och hur länge de sitter? eller är det helt upp till enskilt loco att bestämma?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vad jag har förstått så finns det ingen policy. Det var därför jag ställde den här frågan.KiviE skrev:Hur är det egentligen tänkt att det ska fungera? måste väl finnas någon policy över om hur kontaktpersoner väljs och hur länge de sitter? eller är det helt upp till enskilt loco att bestämma?
- vulfgar
- ung forumnörd
jag har fattat det som att varje LoCo bestämmer själv. Givetvis borde vi ha en policy för detta, man jag tror inte vi har nån, inte som jag minns i alla fall

-
Jag föreslår att vi omgående tillsätter en grupp på förslagsvis fyra personer som har i uppdrag att upprätta en policy för Ubuntu Sverige
Varför detta ständiga omedelbart? Detta är väl ändå en lite för viktig process för att skynda igenom? Varför inte låta den här tråden få löpa ett tag? Det finns folk som har kloka saker att säga trots att de inte häcker lika frekvent i forumet som vi verkar göra :)Sid skrev:Jag föreslår att vi omgående tillsätter en grupp på förslagsvis fyra personer som har i uppdrag att upprätta en policy för Ubuntu Sverige
-
Det var ett förslag om att omgående tillsätta en grupp. Det behöver inte ske omedelbart men det är min övertygelse att det måste ske.andol skrev:Varför detta ständiga omedelbart? Detta är väl ändå en lite för viktig process för att skynda igenom? Varför inte låta den här tråden få löpa ett tag? Det finns folk som har kloka saker att säga trots att de inte häcker lika frekvent i forumet som vi verkar göraSid skrev:Jag föreslår att vi omgående tillsätter en grupp på förslagsvis fyra personer som har i uppdrag att upprätta en policy för Ubuntu Sverige
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Det finns inget sagt om hur länge de skall sitta. Kan inte riktigt dra mig till minnes vilka mer som ställde upp till posterna (eller hitta omröstningen), men alla fick själva ställa upp som kandidat.
Men problemet är inte så omfattande eftersom de två som sitter nu skött sig bra under den långa tid de suttit. Att utse en grupp som beslutar om mandatperioden verkar att ta i lite.
Vi borde gemensamt kunna besluta om en rimlig tid för en kontaktperson. 1 år låter som en rimlig tid för en såpass viktig position, eller kanske vi bör ha en längre tid?
Oavsett vad vi beslutar så kan de vara dags för en ny omröstning. Framför allt då det väckts förfrågningar om detta.
Men problemet är inte så omfattande eftersom de två som sitter nu skött sig bra under den långa tid de suttit. Att utse en grupp som beslutar om mandatperioden verkar att ta i lite.
Vi borde gemensamt kunna besluta om en rimlig tid för en kontaktperson. 1 år låter som en rimlig tid för en såpass viktig position, eller kanske vi bör ha en längre tid?
Oavsett vad vi beslutar så kan de vara dags för en ny omröstning. Framför allt då det väckts förfrågningar om detta.
Vad är kontaktpersonernas uppdrag härinne i forumet ?
/Karen
/Karen
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
LoCoTeamContactkadavro skrev:Vad är kontaktpersonernas uppdrag härinne i forumet ?
/Karen
Local Community Team Contact
This is the person who acts as the designated interface between the local Ubuntu team (which often do not speak English or might have difficulty following Ubuntu development), and the larger Ubuntu community.
All Local Community team contacts will be subscribed to a special low-volume mailing list (see here).
The team contact ...
* is active in, and part of, their LoCo Team. He or she is visible and accessible.
* might want to follow the ubuntu-devel, ubuntu-announce, and/or ubuntu-news mailing lists.
* keeps track on which team member is able to do what (translate, help install Ubuntu, organize meetings, ...)
* is an Ubuntu Member. See here for details.
* maintains a list of regional contacts, as a mailing list or on the Web. This is useful for when people need local help, or just want real-world friends to chat with over a beverage-of-choice.
* should step down gracefully if he or she is no longer able to serve. There is no shame and no harm in being too busy to do the job well, but there is in being too busy, not saying anything, and blocking the work of an entire group.
Notes
Team contacts are listed on the LoCoTeamList. All official LoCoTeams need a contact.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kom inte med lösa beskyllningar. Är du här för bråka du med?pun skrev:Att officiella personer inom Ubuntu Sverige inte följer Ubuntus linje är än värre.
- vulfgar
- ung forumnörd
bra info, pun, men topic är Kontaktpersoner, inte andra distar. Det finns en tråd för att diskutera policyn med andra distar här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=28389. Är det ok att jag delar ditt inlägg så att delen om andra distar hamnar på rätt ställe?

Jag fattar inte vad som är uselt med den sidan?

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag har tagit del av tråden.
Min syn på saken lämnar jag här:
Sid skriver :
Jag tycker att vi ska ha kontinuerliga val av kontaktpersoner på samma sätt som man har i alla andra demokratiska föreningar i det här landet. slut citat
Att ha någon form av val, ser jag inte som helt fel iochför sig. Det kan ha sina fördelar. För den som orkar och vill ställa upp för ett omval, kan det öka deras självförtroende och känsla för kommande mandatperiod/er om de blir återvalda.
Jag kan inte hålla med dig i det du försöker anklaga Urban för. För egen del skulle jag mer än gärna rösta på Urban ännu en gång. Han har inte bara styrt forumet genom en svår tid vid början av 2007, utan även baxat oss fram till det vi har idag.
Sedan, att väldigt bra, förmodligen kan bli även bättre, det kan jag nog tro.
Forumet är kanske inte en förening till sin organisation så som du vill antyda i din skrivning, Sid. Snarare då, att ett antal personer med vissa gemensamma intressen, har ”förenat” sig frivilligt i detta forum, för att kunna umgås kring sitt delade intresse. Hur man sedan vill organisera detta umgänge, bör kunna lämnas åt de förenade medlemmarna .
Ett Ubuntu-loco kan organiseras ganska fritt, precis som vulfgar antyder i sin post
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 20#p221139
Det har nog framgått av några andra poster också. Tack kattskrället för citatet om kontaktmännens uppdrag.
*edit/tillägg*
hur vi alla skall förhålla oss inne i Ubuntu-gemenskapen regleras av förhållningsreglerna som Ubuntu har.
Här i svensk översättning: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=9012
Kanske något som förtjänar viss eftertanke?
slut *edit/tillägg*
Ubuntu centralt utser sitt nationella Loco efter prövning, gissar jag. Se början på vår historiebeskrivning i portalen
http://ubuntu-se.org/drupal/node/347
gissningsvis kan ubuntu centralt välja nya grupperingar till sina respektive nationella locos.
Jag gillade eyerouges (stavning?) inlägg också. Hon verkar dessvärre ha tagit bort det.
Skall man gå vidare i detta, kanske det skall börja med en förfrågan till forummedlemmarna hur de vill ha det. Skall vi ha en tidsavgränsning på kontaktmännens uppdrag?
Blir utslaget att det är flertalets önskemål, så har vi en organisation redan, som borde vara väl skickad till att ta fram personer och underlag för hur det skulle kunna skrivas. De är ju redan förtroendevalda och sitter i förtroenderådet, så de, om några, har väl redan bevisat sin särställning för att objektivt kunna hantera detta med hur vi skall gå vidare.
De behöver självfallet inte göra jobbet själva, utan kan inom sin grupp ta fram lämpliga namn på personer i forumet, till att komma med förslag på lösning till dem. Förtroenderådet kan därefter presentera sitt förslag till lösning.
Men allra först en förfrågan till medlemmarna om vi skall driva frågan vidare.
Mitt eget förtroende för Urban och bossieman är så stort, att jag tror sannerligen att de själva skulle agera så som det citerats som önskvärt ovan, från utdraget om hur ubuntu.com ser på kontaktmännens agerande den dag de inte längre hinner med.
Nåväl, jag har lämnat min syn på saken. Sådan den är idag.
Tukken
Min syn på saken lämnar jag här:
Sid skriver :
Jag tycker att vi ska ha kontinuerliga val av kontaktpersoner på samma sätt som man har i alla andra demokratiska föreningar i det här landet. slut citat
Att ha någon form av val, ser jag inte som helt fel iochför sig. Det kan ha sina fördelar. För den som orkar och vill ställa upp för ett omval, kan det öka deras självförtroende och känsla för kommande mandatperiod/er om de blir återvalda.
Jag kan inte hålla med dig i det du försöker anklaga Urban för. För egen del skulle jag mer än gärna rösta på Urban ännu en gång. Han har inte bara styrt forumet genom en svår tid vid början av 2007, utan även baxat oss fram till det vi har idag.
Sedan, att väldigt bra, förmodligen kan bli även bättre, det kan jag nog tro.
Forumet är kanske inte en förening till sin organisation så som du vill antyda i din skrivning, Sid. Snarare då, att ett antal personer med vissa gemensamma intressen, har ”förenat” sig frivilligt i detta forum, för att kunna umgås kring sitt delade intresse. Hur man sedan vill organisera detta umgänge, bör kunna lämnas åt de förenade medlemmarna .
Ett Ubuntu-loco kan organiseras ganska fritt, precis som vulfgar antyder i sin post
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 20#p221139
Det har nog framgått av några andra poster också. Tack kattskrället för citatet om kontaktmännens uppdrag.
*edit/tillägg*
hur vi alla skall förhålla oss inne i Ubuntu-gemenskapen regleras av förhållningsreglerna som Ubuntu har.
Här i svensk översättning: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=9012
Kanske något som förtjänar viss eftertanke?
slut *edit/tillägg*
Ubuntu centralt utser sitt nationella Loco efter prövning, gissar jag. Se början på vår historiebeskrivning i portalen
http://ubuntu-se.org/drupal/node/347
gissningsvis kan ubuntu centralt välja nya grupperingar till sina respektive nationella locos.
Jag gillade eyerouges (stavning?) inlägg också. Hon verkar dessvärre ha tagit bort det.
Skall man gå vidare i detta, kanske det skall börja med en förfrågan till forummedlemmarna hur de vill ha det. Skall vi ha en tidsavgränsning på kontaktmännens uppdrag?
Blir utslaget att det är flertalets önskemål, så har vi en organisation redan, som borde vara väl skickad till att ta fram personer och underlag för hur det skulle kunna skrivas. De är ju redan förtroendevalda och sitter i förtroenderådet, så de, om några, har väl redan bevisat sin särställning för att objektivt kunna hantera detta med hur vi skall gå vidare.
De behöver självfallet inte göra jobbet själva, utan kan inom sin grupp ta fram lämpliga namn på personer i forumet, till att komma med förslag på lösning till dem. Förtroenderådet kan därefter presentera sitt förslag till lösning.
Men allra först en förfrågan till medlemmarna om vi skall driva frågan vidare.
Mitt eget förtroende för Urban och bossieman är så stort, att jag tror sannerligen att de själva skulle agera så som det citerats som önskvärt ovan, från utdraget om hur ubuntu.com ser på kontaktmännens agerande den dag de inte längre hinner med.
Nåväl, jag har lämnat min syn på saken. Sådan den är idag.
Tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 12 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- vulfgar
- ung forumnörd
Tråden delades pga av OT och övriga inlägg finns här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kort inlägg medan jag packar om...
Har inget emot regelbundna val, men vi måste förstås i demokratiska former komma fram
till hur det ska gå till osv. Rimligen är det en process som bör få ta tid, i synnerhet som det
är sommar och många är borta. Naturligtvis ska också hela LoCot och inte bara forumet med
i processen.
Ett år är ingen självklar mandatperiod. På vissa håll kör man med två år och det kan vara bra
för kontinuiteteen. Ska vi fortsättningsvis ha två kontaktpersoner, vilket jag tycker är bra, kanske
den ena ska väljas udda år och den andra jämna eller något i den vägen för att få lite
överlappning.
Har inget emot regelbundna val, men vi måste förstås i demokratiska former komma fram
till hur det ska gå till osv. Rimligen är det en process som bör få ta tid, i synnerhet som det
är sommar och många är borta. Naturligtvis ska också hela LoCot och inte bara forumet med
i processen.
Ett år är ingen självklar mandatperiod. På vissa håll kör man med två år och det kan vara bra
för kontinuiteteen. Ska vi fortsättningsvis ha två kontaktpersoner, vilket jag tycker är bra, kanske
den ena ska väljas udda år och den andra jämna eller något i den vägen för att få lite
överlappning.
*bumpa tråden*
-
- AVREGISTRERAD
Vad föranledde dig till att bumpa tråden?
Är det för lugnt på forat så stämmningen behöver piskas upp lite?

-
Viktig fråga?Kattskrället skrev:Vad föranledde dig till att bumpa tråden?
-
- AVREGISTRERAD
Knappast.