Så länge det finns genier runt omkring en så

Nä men faktiskt är väl datorer inte helt enkelt.
Jag hade ordentlig datavana när jag gav mig in på Ubuntu och därigenom Linux för mindre än ett år sedan. Med den hade jag en förståelse för hur saker hänger ihop och är uppbyggt, och utöver det var det nog mitt intresse som hjälpt mig att förstå Ubuntu alltefter jag spenderat tid så att jag nu på egen hand kan lösa många av de problem jag stöter på, som att förändra saker så som jag vill ha det och få igång de program jag väljer och kan använda de på det sätt jag vill.
Men jag tror inte min XP-vana som jag byggt upp genom år med mycket datortid mest på fritiden men också på extrajobb som systemtekniker eller vad man nu ska kalla det (hade väl egentligen inte direkt någon titel men installerade program och löste problem på anställdas datorer), gav mig så mycket i Ubuntu.
Men tillsammans med den förståelse jag haft för datorer, mitt intresse och den glädje som Ubuntu som är fritt och också enkelt att anpassa skänkt mig, har jag nu förståelse för Ubuntu! På upp mot ett år vill jag alltså påstå att det är fullt möjligt att bli riktigt duktig på Ubuntu, faktiskt vill jag säga att jag idag behärskar Ubuntu bättre än XP. Och skillnaden som gjort det möjligt tror jag är glädjen att tränga in i Ubuntu, kanske till viss del också att Linux går att tränga in i djupare än Windows.
Jag upplevde trots min förståelse för datorer en tröskel för att använda Ubuntu fullt ut som jag inte kände att jag kom över först efter några veckor och efter att ha fått hjälp med flera saker här i forumet. Jag kände att flera saker var svåra, kanske inte möjliga, att klura ut själv. När jag väl kommit över tröskeln tyckte jag Ubuntu var enkelt. Men kanske tröskeln för en helt ny användare i windows kan vara i jämnhöjd. Vem vet förresten utan att ha lärt sig att man dubbelklickar på filen install för att installera något och vad man ska välja på alla alternativ man får upp under en installation tex..
Sen har jag i Windows varit tvungen att installera en hög med drivrutiner från tillverkare, i Ubuntu har allt funkat från start på de datorer jag installerat Ubuntu på. Men kanske :/ tröskeln är aningen lägre i Windows ändå.. msn är tex aningen enklare för en färsking än Gaim (försök byta avatar i GAIM) och lite sådana småsaker.
Att i Ubuntu lägga in stöd för tex mp3 vill jag däremot inte påstå alls är svårt. Kan göras med några få musklick och letar man fram instruktioner till detta så går det enkelt (om man nu vill det, mp3 är ett ägt format).
Slutsats byggd på min erfarenhet: Det är saker man behöver lära sig när man ger sig in på ett nytt operativsystems okända marker för att kunna använda det fullt ut, och vill man därutöver få en djupare förståelse för att lösa problem på egen hand så måste man lägga ner mycket tid.