Att få processer till att starta automatisk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Norrman

Inlägg av Norrman »

Hej! :)
Jag har en IRC-server, och jag vill så gärna att den skal starta tilsammans med datoren/Ubuntu, när den startar.
Är jobbigt när man måste starta den värje gång man loggar in.

För att starta IRC-serveren är det bara att klicka på en körbar fil, så startar den.

Hur gör jag så att denna processen startar helt automatisk när jag loggar in i Ubuntu?
En command jag kann skriva i terminal, eller måste jag ha ett script för att göra detta?

Tack för svar =)
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Är rätt ny här men har iaf hunnit lära mig lite. Om du vill att något ska starta när du loggar in i Ubuntu så ska du gå till System menyn --> Preferences --> Sessions. Väl där väljer du tabben längst åt höger som heter Startup Programs. Klickar på "lägg till" och peka på filen du vill ska starta.

Hoppas detta löser det. :)

//Lobo
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="Lobo"]Är rätt ny här men har iaf hunnit lära mig lite. Om du vill att något ska starta när du loggar in i Ubuntu så ska du gå till System menyn --> Preferences --> Sessions. Väl där väljer du tabben längst åt höger som heter Startup Programs. Klickar på "lägg till" och peka på filen du vill ska starta.

Hoppas detta löser det. :)

//Lobo[/quote]
Tack! Nu kan *någonting*-kungen (jag! :P ) öka sin ration genom att låta Azuresus gå ständigt!! :D
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Oj.. hehe.. när jag läser "server" tänker jag omedelbart "endast terminal"... inte för att det är särskilt svårt, men lite mer att beskriva än Lobos enkla lösning :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"