ubuntu svarar inte [LÖST]
ubuntu svarar inte [LÖST]
Det harblivit knas.. gnome startar men om jag försöker köra något program; firefox, rythmbox, open office eller vad som helst så hänger sig datorn och vaknar inte. Kan inte komma på att jag har gjort något speciellt förutom att jag installerade wolfenstein et igår. Kan det vara någon uppdatering sominte borde släppts?
Har ingen cd-brännare på den gamla winxp-datorn jag kör nu.. kan man skapa en livecd/motsvarande på ett usb-minne..och köra den/ominstallera från ubuntu?
Tacksam för ett svar.
Har ingen cd-brännare på den gamla winxp-datorn jag kör nu.. kan man skapa en livecd/motsvarande på ett usb-minne..och köra den/ominstallera från ubuntu?
Tacksam för ett svar.
Re: ubuntu svarar inte
Går fin-fiint att installera från en USB-sticka om BIOSET tillåter det. Men det går bara med Desktopvarianterna av Ubuntu, inte alternate eller server.
Sök i detta forum på isotostick.sh
Den som söker han finner!
Sök i detta forum på isotostick.sh
Den som söker han finner!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Huh? Visst tusan kan man även köra alternate- liksom serverinstallationen (eg: samma) via usb-boot.webaake skrev:Går fin-fiint att installera från en USB-sticka om BIOSET tillåter det. Men det går bara med Desktopvarianterna av Ubuntu, inte alternate eller server.
Jo, jag hittade en guide men den förklarade endast hur man skapar en Livecd-usb i ubuntu.. jag måste ju skapa en i windows xp på gammel-datorn, så att jag sen kan kräma in den i den nya ubuntudatan och ominstallera. .. och jag hajjar inte hur man gör/vad man ska göra 

hmm .. kommer ingen vart, jag kommer ju in i den felsäkra terminalen..men för att ladda hem skiten så måste jag ju vara inloggad på nätet och för det måste jag ju få igång firefox, vilket inte funkar.. den cd som jag installerade ubuntu med från början vill inte bootas ... Hur startar man en livecd i nautilus? det ligger nån fil somheter wubi.exe och en massa annat där, verkar inte funka.. är det fel cd kanske?
Ligger CD/DVD-enheten först i startordningen i BIOS?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja, det gör den. Men det ska väl gå att köra cdn utan att boota väl? Trist om det här slutar med att man måste kapitulera till xp igen.
jag har provat att köra recovery mode och repair x-server utan framgång.. blir bara samma sak..man kan klicka på något program en gång och sen hänger sig datorn.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
istället för att logga in i gnome, tryck ctrl-alt-f1 logga in där, skriv "sudo adduser NyttAnvändarnamn", svara på frågorna, tryck ctrl-alt-f7 och logga in med den nya användaren, funkar firefox då?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
nix.. funka inte det heller, hänger sig påsamma sätt... nu börjar det bli lite deppigt. Går det inte att köra Livecdn från terminalen då? ..typ sudo "kommandot för att köra grejjer" "skiten som är i cd-driven"
Ok.. jag kan inte göra en ominstallation i terminalen för jag kommer inte ut på nätet. Fine. Systemrecovery funkar inte heller och det gör ingen skillnad om jag loggar in som en annan användare, operativsystemet är alltså paj på nåt vis. Men varför bootas inte Live cdn? Jag har uppdaterat BIOS och det hjälpte inte.. Jag använde ju samma cd föratt installera ubuntu från början, varför funkar det inte nu? Någon som har en teori?
Det fixade sig.. körde "gksu firefox" i felsäker terminal, så poppade en fullt fungerande webläsare fram, kunde då logga in på nätet och sen köra "sudo apt-get install ubuntu-desktop". Pinsamt enkelt men vad fan, det fixade sig ju, tog bara en hel dag.
Offtopic till Andol:
Jag har försökt och det funkade ej. Jag sökte på de amerikanska forumen och där snackade man om en bugg som gjorde att det gick att boota från en sticka med alternate/server men den hittade sedan inte installationsfilerna. Precis vad som hände mig. Desktop gick bra.
Har du lyckats boota en USB-sticka preparerad med isotostick.sh och installera alternate/server därifrån?
Jag har försökt och det funkade ej. Jag sökte på de amerikanska forumen och där snackade man om en bugg som gjorde att det gick att boota från en sticka med alternate/server men den hittade sedan inte installationsfilerna. Precis vad som hände mig. Desktop gick bra.
Har du lyckats boota en USB-sticka preparerad med isotostick.sh och installera alternate/server därifrån?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!