Löst

Leffe
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Huawei E220

Inlägg av Leffe »

Tack men då får jag detta svar.../tmp/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386-2.deb kunde inte öppnas eftersom det associerade hjälpprogrammet inte finns. Ändra associationen i dina inställningar.
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Vet ej om detta gick iväg men detta svar får jag../tmp/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386-2.deb kunde inte öppnas eftersom det associerade hjälpprogrammet inte finns. Ändra associationen i dina inställningar.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Leffe skrev:Vet ej om detta gick iväg men detta svar får jag../tmp/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386-2.deb kunde inte öppnas eftersom det associerade hjälpprogrammet inte finns. Ändra associationen i dina inställningar.
Skumt.
Vad kör du för version av ubuntu?
Vilken webbläsare använder du?
Föresten vad händer om du öppnar ett terminalfönster (Program-> Tillbehör-> Terminal) och kör kommandot whereis gdebi ?
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Hej det ar pa G.Jag bootade om och da fanns ikonen for Vodafone pa skrivbordet. Nu kommer jag till Pingvinen och det star Initial Setup och det stannar dar. Sa nara ar det jag skall prova att boota en gang till.Jag har 8.04 och Firefox.
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Tack så länge..men jag får inte igång det...nu orkar jag inte mera Ubuntu över helgen, då är det Windows och Trav som gäller! i XP fungerar det mesta! Ha en bra Helg.Leffe
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Jo en sak till som tack för hjälpen så här långt! Jag har en suverän bild som passar bra till skrivbordet i Ubuntu jag ritat i 3-D programmet Bryce. Mvh Leffe
http://web.telia.com/~u94104043/Tree.jpg
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Jah nu försöker jag igen. Jag kan inte installera programvaran står det eftersom det associerade hjälpprogrammet inte finns! Var hittar jag det? Mvh Leffe
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Leffe skrev:Jah nu försöker jag igen. Jag kan inte installera programvaran står det eftersom det associerade hjälpprogrammet inte finns! Var hittar jag det? Mvh Leffe
Vad händer om du kör whereis gdebi-gtk i ett terminalfönster?

Men det verkar konstigt, kör du Ubuntu ska .deb-filer föreslås att öppnas med gDebi...
Det du kan göra är att välja att spara deb-filen. Öppna sedan ett terminalfönster och kör:

Kod: Markera allt

gdebi-gtk filen.deb

Funkar inte det?
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Då ser det ut så här...leffe@leffe-laptop:~$ gdebi-gtk filen.deb
/usr/lib/python2.5/site-packages/apt/__init__.py:18: FutureWarning: apt API not stable yet
warnings.warn("apt API not stable yet", FutureWarning)
/usr/lib/python2.5/site-packages/GDebi/GDebi.py:93: GtkWarning: gdk_window_set_cursor: assertion `GDK_IS_WINDOW (window)' failed
self.window_main.set_sensitive(False)
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Leffe skrev:Då ser det ut så här...leffe@leffe-laptop:~$ gdebi-gtk filen.deb
/usr/lib/python2.5/site-packages/apt/__init__.py:18: FutureWarning: apt API not stable yet
warnings.warn("apt API not stable yet", FutureWarning)
/usr/lib/python2.5/site-packages/GDebi/GDebi.py:93: GtkWarning: gdk_window_set_cursor: assertion `GDK_IS_WINDOW (window)' failed
self.window_main.set_sensitive(False)
Hmm, du verkar ha något problem med din installation.
Har det hänt något speciellt? Har du gjort något ovanligt? Var det något som krånglade vid installationen?
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Har du uppdaterat på senaste tiden?
Om inte, gör det och testa igen.
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Nej men jag kan göra en ny nästa vecka om du tror det hjälper. Jag hade förversionen av 8.04 i datorn innan jag la in senaste utgåvan jag har även fått CD från England på 8.04
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Leffe skrev:Nej men jag kan göra en ny nästa vecka om du tror det hjälper. Jag hade förversionen av 8.04 i datorn innan jag la in senaste utgåvan jag har även fått CD från England på 8.04
Nej, jag menade om du uppdaterat den befintliga installationen? Har du gjort det så ska det inte vara någon skillnad mot att installera om med en "riktig" 8.04...
riknau65
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av riknau65 »

Hej alla,
Har försök att följa denna tråd samt Henrik An's guide. (Kör Hardy på en thinkpad T40 och abonemanget är Telia 3G med Huawei E220, i vanliga fall använder jag ett trådlöst PCMCIA kort för att koppla upp på mitt privata nätverk, om det nu spelar någon roll).
Jag tycks ha lyckats med att installera Vodaphones program, så pingvinen har jag sett.
Beroende på hur jag har labbat med profiler etc så har jag antingen kommit in i vodaphone programmet eller fått up en ruta där det står "device setup not complete" och så kommer jag inte vidare. Det har hänt då jag lagt upp profilen enligt An's anvisningar.
I det andra fallet har jag loggat in med pinkoden. Jag kommer då in i programmet och klicka på connect knappen (vid något tilfälle lyckades jag skicka SMS till mig själv, det funkar dock inte längre). När jag klickar på knappen för internet öppnas FireFox med det tråkiga meddelandet "Nedkopplat Läge" :'(

Någon som har en bra teori om vad det är som knasar och hur går jag vidare ?

MVH
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Halleluja! Jag har fått det att fungera.Tack. Jag laddade om Ubuntu men fick samma problem att programmet inte kan installeras inget associerande hjälpprogram men plötsligt fanns ikonen på skrivbordet och det hela fungerar. Fortfarande är jag lite vilsen i vilken ordning och vad man behöver installera för att göra det korrekt men jag är nu ute med Telia! Mvh Leffe <a class="postlink" href="http://www.musicmix.se">www.musicmix.se</a>
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

riknau65 skrev:Hej alla,
Har försök att följa denna tråd samt Henrik An's guide. (Kör Hardy på en thinkpad T40 och abonemanget är Telia 3G med Huawei E220, i vanliga fall använder jag ett trådlöst PCMCIA kort för att koppla upp på mitt privata nätverk, om det nu spelar någon roll).
Jag tycks ha lyckats med att installera Vodaphones program, så pingvinen har jag sett.
Beroende på hur jag har labbat med profiler etc så har jag antingen kommit in i vodaphone programmet eller fått up en ruta där det står "device setup not complete" och så kommer jag inte vidare. Det har hänt då jag lagt upp profilen enligt An's anvisningar.
I det andra fallet har jag loggat in med pinkoden. Jag kommer då in i programmet och klicka på connect knappen (vid något tilfälle lyckades jag skicka SMS till mig själv, det funkar dock inte längre). När jag klickar på knappen för internet öppnas FireFox med det tråkiga meddelandet "Nedkopplat Läge" :'(

Någon som har en bra teori om vad det är som knasar och hur går jag vidare ?

MVH
Jo gå in i Firefox under Arkiv och bocka av Arbeta nedkopplad så kommer du in...det gjorde jag! Mvh Leffe
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det där känner jag igen alltihop. För att komma runt det första problemet kan jag vänta en ganska lång stund innan jag sätter igång Vodafonprogrammet. När det gäller det andra problemet måste du in under Tools (jag surfar inte med det mobila bredbandet just nu så jag minns inte om det är så menynalternativet heter.) och redigerar profilen. Det är användaren 3G och lösenordet 'internet' som försvinner mellan gångerna.
riknau65

Inlägg av riknau65 »

Tack Maths Fifty Seven och Leffe med.
Nu funkar det (detta är skrivet över 3G uppkopplingen) :) :) :)
//Knauth
otto

Inlägg av otto »

Hej, Jag kör vodafone 2.0.beta.3 och ubuntu 8.04.

Däremot fungerar det fint om man har modemet i vid start, loggar in, startat vodafone programmet, tar ut modemet och sätter i det igen. Jag använder telia. Skapat en profil med följande i vodafone:
profile name: telia
username: *99#
password *99#
preferred connection: 3G
password: PAP
APN host: online.telia.se
Inget på DNS.

Det är väldigt irriterande att behöva ta ut modemet och sätta i det igen för att det ska fungera.

Jag har testat följande men det fungerar tyvärr inte. Vodafones program tror då att jag har ett HUAWEI E807.

För att modemet (huawei e220) ska gå att använda kan man skapa en fil som heter /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules med innehållet

SUBSYSTEM==”block”, \
ACTION==”add”, \
SYSFS{idVendor}==”12d1″, \
SYSFS{idProduct}==”1003″, \
RUN+=”/sbin/modprobe usbserial vendor=0×12d1 product=0×1003″, \
OPTIONS=”ignore_device”

Se felrapporten: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/195357
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Efter senaste uppgraderingen av kärnan så startar mitt modem som det ska. Jag får ange pinkoden och sedan är jag inne.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"