esd-skydd och laptop? :/

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

esd-skydd och laptop? :/

Inlägg av Tarika »

behövs det? Jag ska som sagt bara byta hårddisk (till en flash disk) men hur gör jag om jag vill vara säker på att inte paja den nya disken eller nåt i datorn? har ni några tips. räcker det med att "ladda ur" sig genom att klämma på ett jordad el-uttag?

trevlig sommar ^_^
David Andersson

Re: esd-skydd och laptop? :/

Inlägg av David Andersson »

Jag tror inte det är så viktigt att ta i ett jordat uttag. Det viktiga är att du och elektroniken har samma potential.

Jag vet inte hur det ser ut i en laptop, men samma försiktighetsåtgärder som när man rotar i en stationär borde väl duga:
  • Se till att arbetsunderlag, kläder och förpackningar inte är av material som är benägna att skapa statisk elektricitet.
  • Koppla bort alla sladdar som påverkar datorns elektriska potential. Nätsladd naturligtvis, men även skrivarkabel, bildskärmskabel, nätverk, etc.
  • Innan du tar i nåt i datorn, rör vid metallhöljet.
  • Medan du är i datorn, ta ofta i metallhöljet. (Jag vet inte om det behövs, men för säkerhets skull.)
  • Undvik att ta på oskyddad elektronik (stiften i kontakter, benen till komponenter, lödpunkter, etc).
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Antistatarmband är ett måste. Man kan ta i ett element eller liknande, men i samma sekund som du släpper taget är du lika uppladdad som innan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

David Andersson skrev:Jag tror inte det är så viktigt att ta i ett jordat uttag. Det viktiga är att du och elektroniken har samma potential.

Jag vet inte hur det ser ut i en laptop, men samma försiktighetsåtgärder som när man rotar i en stationär borde väl duga:
  • Se till att arbetsunderlag, kläder och förpackningar inte är av material som är benägna att skapa statisk elektricitet.
  • Koppla bort alla sladdar som påverkar datorns elektriska potential. Nätsladd naturligtvis, men även skrivarkabel, bildskärmskabel, nätverk, etc.
  • Innan du tar i nåt i datorn, rör vid metallhöljet.
  • Medan du är i datorn, ta ofta i metallhöljet. (Jag vet inte om det behövs, men för säkerhets skull.)
  • Undvik att ta på oskyddad elektronik (stiften i kontakter, benen till komponenter, lödpunkter, etc).
Låter klokt...

armband etc är överskattat, isf ska man sätta det på chassit men en arm på chassit hela tiden funkar lika bra.
Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Tarika »

tack för hjälpen, det gick bra med installationen, att undvika att röra öppen elektronik är nog det bästa skyddet från att paja kretsarna, näst efter att jorda av sig, hissknappar är bra har jag hört. :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

KiviE skrev:armband etc är överskattat, isf ska man sätta det på chassit men en arm på chassit hela tiden funkar lika bra.
Poängen med armband ska vara att en eventuellt urladdning blir långsam eftersom armbandet har ett motstånd på 1MOhm.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
KiviE

Inlägg av KiviE »

Cadryc skrev:
KiviE skrev:armband etc är överskattat, isf ska man sätta det på chassit men en arm på chassit hela tiden funkar lika bra.
Poängen med armband ska vara att en eventuellt urladdning blir långsam eftersom armbandet har ett motstånd på 1MOhm.
1MOhm är ju stort, är det inte smartare att ha ett litet motstånd? orkar inte tänka så mycket just nu men känns fel.

Edit: Googlade lite på det och vad jag läste i ett forum så har man 1MOhm så att man själv inte blir skadad vid ev. fel...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

KiviE skrev:1MOhm är ju stort, är det inte smartare att ha ett litet motstånd? orkar inte tänka så mycket just nu men känns fel.
Det är fullkomligt idiotiskt att ha ett litet motstånd, om du tar i en spänningskälla med hög spänning så blir strömmen stor (och därmed effekten): I = U / R och P = U *I = U^2 / R . Det kan vid stora spänningar (typ elkontaktspänningar) leda till din död.

Kort sagt, du vill laddas ur, men långsamt, och det gör du med ett antistatarmband.

Har du inget antistatarmband är lösningar som att ta i saker som har en någorlunda känd spänningspotential (som t.ex. "jordade" saker typ element eller hissknappar(jag antar att det var et skämt?)) ganska meningslöst (inte helt meningslöst, men ganska).
Statisk elektricitet är ett löst problem, och det är klart att om man inte behandlar material där det krävs i någon större utsträckning lär det väl inte märkas, men handskas man med stora mängder av elektronik så lär man snabbt se att antistat-lösningar är "kostnadseffecktiva".

Men det är faktiskt den bästa lösningen i hela tråden (näst efter antistatarmband, men vem har sådana?) Ha kortarmat på dig och ha kontakt med schassit hela tiden och du är "jordad" (i meningen att du och elektroniken har samma "grundpotential"). Om det är en stationär dator, låt sladden vara i, men stäng av nätagget, då är burken jordad, men har ingen "ström i sig", ha kortarmat, rör vid schassit medan du arbetar (dvs häng över burken och det redan när du öppnar antistatpåsen).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Mekaniserad Apelsin skrev:
KiviE skrev:1MOhm är ju stort, är det inte smartare att ha ett litet motstånd? orkar inte tänka så mycket just nu men känns fel.
Det är fullkomligt idiotiskt att ha ett litet motstånd, om du tar i en spänningskälla med hög spänning så blir strömmen stor (och därmed effekten): I = U / R och P = U *I = U^2 / R . Det kan vid stora spänningar (typ elkontaktspänningar) leda till din död.

Kort sagt, du vill laddas ur, men långsamt, och det gör du med ett antistatarmband.

Har du inget antistatarmband är lösningar som att ta i saker som har en någorlunda känd spänningspotential (som t.ex. "jordade" saker typ element eller hissknappar(jag antar att det var et skämt?)) ganska meningslöst (inte helt meningslöst, men ganska).
Nu tänkte jag inte att man inte skulle vara kopplad till något som kan ge hög spänning, är man det så måste man självklart vara mer försiktig. Antar att du missade min edit :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"