Problem med nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Kuro

Problem med nätverk

Inlägg av Kuro »

Tjena tjena, kul att se att det finns hjälp att få även på svenska.

(skippa denna sektion om ni vill dyka rakt på problemet)
Jag har kört ubuntu ett tag nu, det började med att en kompis introducerade mig till live cd'n vilken jag använde flitigt.
Jag tyckte att det verkade som ett vettigt system att köra på en annan burk för att lära sig lite mer om linux så jag installerade det på en burk (då Warty Warthog), men pga en bug med samba (tror jag det var) så fungerade inte fildelningen som den skulle och jag var tvungen att ge upp för tillfället. Därefter kom Hoary Hedgehog och allting funkade utmärkt, utom det faktum att pga en annan bug så funkade inte realtekkort alls (i varjefall inte mitt), och jag vart återigen tvungen att skjuta upp mitt projekt. Nu var det dock dags igen och här är mitt problem denna gången:

Jag har installerat 5.10 (breezy badger) och allting funkar utmärkt, utom min dns. Jag kan pinga och ha mig utan problem men så fort jag ska åt nån form av url så händer inte ett dugg och efter ett tag får jag timeout
Jag har bredband via bredbandsbolaget och kör därför via ett modem med inbyggt NAT, detta är sedan kopplat till min windows burk som delar sitt internet till linux burken (jag har även provat att köra direkt till linuxburken men får samma resultat)

Jag har letat som en tok på forum och hjälpsidor men hittar inte mycket användbart: jag försökte tex följa http://doc.gwos.org/index.php/Router_DNS_Problems men då jag inte kommer åt repositories så fungerar inte den metoden nått vidare. jag har editerat resolv.conf manuellt och alla adresser verkar ok (jag har provat med alla möjliga adresser som DNS, burken som delar, modemet, dnsservrarna som modemet använder sig av etc etc) men får fortfarande inga svar på dns-förfrågan.
jag har även stängt av ipv6 så mycket som möjligt via http://doc.gwos.org/index.php/DisableIPV6 samt i firefox, även det utan resultat.

Min fråga är ju då naturligtvis: vad gör jag nu?
Har jag missat nått?

Är tacksam för alla svar.
Okänd

Problem med nätverk

Inlägg av Okänd »

Funkar det med att surfa med endast ipnr?
Kuro

Problem med nätverk

Inlägg av Kuro »

japp, inga problem. jag kan dock inte använda ipnummer för att lägga till repositories (antar att det kanske redirectas lite konstigt)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"