Att hjälpa någon

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="petri0"]Automatix2 är bättre, självklart än den första versionen. För en ny är det viktigt att få lyssna på sitt musik när de utforskar vidare den nya skogen. Ja, för mig att komma till Ubuntu var som att inte se skogen för träden. För en tidigare GNU/Linuxanvändare kan det programmet te sig onödig och med sin stängda källkod inte_bra. En nybörjare kommer att installera sitt OS ett par gånger av bara farten och dessutom två gånger per år på riktigt så varför inte unna lyxen att vara bättre än Windows? I Windows man kan inte t.ex. se DVD-filmer direkt efter installationen om man inte har en DVD-spelare med tillhörande drivrutins-CD och dess codecs ;) Med tiden kommer många att förstå nyttan med terminal och de som inte gör det köper en ny dator för Vista.

OT: Man bör säga/skriva GNU/Linux istället för bara Linux för Linux är kärnan i ett operativsystem, detta enligt Linus Torvalds, han som ses som en grundare för Linux. Men det är ju lättare att skriva bara Linux :rolleyes:

Ang. "Linux är inte Windows" som nämns i tråden är en "artikel" som inte kan rekommenderas för nytillkomna. Ändå får ni länken ;) :D http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm Originalsajten finns på http://linux.oneandoneis2.org/[/quote]
Oj....:) Hej petri0

I den här ibland märkliga situationen angående en "maskin" som en PC är så kanske det blir övertoner....;)
Nu har jag själv ganska bra koll på vad många användare klarar och vad som kan vara svårt iaf
med windoze burkar...:P

För mig finns det inga heliga principer eller moraliska betänkligheter med att försöka vara en konkurrent
till Windows Vista och Apple.... inget annat är egentligen viktigt.

"Stallman" gänget tjuter lite överallt över hur det kan bli så här.....

Hittade den här artikeln om Ubuntus UDS möte....
http://community.linux.com/article.pl?s ... 9&from=rss

Så jag ser det som självklart att man "genar" med Automatix2, binära drivare osv tills det finns alternativ.

Annars blir det bara en dröm och max några procent användare..... MS 90%, Apple 5%............

:)
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Att hjälpa någon

Inlägg av danno »

Förhoppningsvis kommer de jag ovan benänt som "nya nybörjare" som installerar GNU/Linux att finna detta intressant, och bra.
Jag får ofta supporta windowsanvändare, som inte har en aning om att det finns något som heter CMD, och regedit.
Jag läste artikeln som petri0 länkade till, och där finns en del tänkvärt.

Kan vi kanske med hjälp av GNU/Linux och Ubuntu, hjälpa dessa människor att öka sin generella IT-kompetens?
Precis som det stod i artikeln, förväntas man åtminstone ge lite av sin tid tillbaka till utvecklarna.

Exemplet jag gav i mitt inledande inlägg, tillhör troligtvis undantagen, och personen hade kanske på förhand bestämt sig för att "detta är svårt, obegripligt, och konstigt".
Användarvisningsbild
Ubu

Att hjälpa någon

Inlägg av Ubu »

Hejsan :D

Jag som nybörjare på Ubuntu skulle uppskatta om det fanns en klristrad HOW TO för nybörjare någonstans med "pang på rödbetan" instruktioner och länkar för vidare fördjupning i ämnena som tas upp på HOW TO.

Gärna en lista med program som är lämpliga att använda. Det är onödigt att vi nybörjare gör samma misstag igen som ni proffs gjort en gång i tiden när ni valt "fel" program. En hjälpande hand att komma in på Ubuntu på rätt köl så snabbt som möjligt.

M.v.h. Ubu

PS Idag 3-12-2006 fanns det en positiv artikel om Ubuntu i SvD tror tyvärr att inte något i artikeln hänvisade till Ubuntus Sverigeavdelning och att Ubuntu gick att använda med svenska instruktioner.
Frågar man inget,
får man inget veta.
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="danno"]Kan vi kanske med hjälp av GNU/Linux och Ubuntu, hjälpa dessa människor att öka sin generella IT-kompetens?[/quote]
[quote="Ubu"]Jag som nybörjare på Ubuntu skulle uppskatta om det fanns en klristrad HOW TO för nybörjare någonstans med "pang på rödbetan" instruktioner och länkar för vidare fördjupning i ämnena som tas upp på HOW TO.[/quote]
Hej danno o Ubu....

Allt det här har ju egentligen inte med IT kompetens att göra utan mer med att saker och ting "bara" ska fungera...
Det som funkar direkt i en Windoze burk bör likaså funka på en Linux burk lika eller nästan lika enkelt.

För en normal "bas PC" så är det då oftast enkelt att få till det..... tex Automatix2. Klart...! (hårdvaruproblem undantagen)

Givetvis blir en användare mer nyfiken om man får en bra start och själva användningen direkt sätter igång och
använder sin PC istället för x timmar abstarkt pillrande från en howto.

Jag skulle gärna vilja se statistik från Ubuntus uppdateringsservrar dvs hur många som är kvar efter en tid jämfört med
antalet nedladdningar.

Jag har under ca 2 års tid kört ett 10 tal byggen av Windows Vista och har man det så ser man vart "fokus" måste sättas.
Mark Shuttleworth har fått kritik för att det skulle vara någon slags "Vistanoja" men jag ser det som helt rätt när man provat
och har sett hur Vista fungerar.

Vad jag kan se är den stora glädjen överallt över att tex kunna köra 3D och Beryl, enkelt installera program dvs använda
sin PC
isf att sitta och "pillra".....

Samtidigt sitter det då några "urlinuxare" (en minoritet) och surar över den här utvecklingen plus att de skriver sura bloggar över allt det här förfärliga som händer... man ser det här "surandet" lite överallt numera...

Givetvist så ger sedan användare tillbaka och fömodligen blir det många fler med en bra start... isf ett kort test...

Mycket olyckligt om Ubuntu sumpade det här gyllene tillfället att få till användarvolym.....

Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="Ubu"]Hejsan :D

Jag som nybörjare på Ubuntu skulle uppskatta om det fanns en klristrad HOW TO för nybörjare någonstans med "pang på rödbetan" instruktioner och länkar för vidare fördjupning i ämnena som tas upp på HOW TO.

Gärna en lista med program som är lämpliga att använda. Det är onödigt att vi nybörjare gör samma misstag igen som ni proffs gjort en gång i tiden när ni valt "fel" program. En hjälpande hand att komma in på Ubuntu på rätt köl så snabbt som möjligt.

M.v.h. Ubu[/quote]
Ubu

Du kommer nog att bli bönhörd, tror jag. Vi kommer att göra det ännu bättre än en howto i text. Filmer med instruktioner, is the answer to your prayers! :) :D ;) :lol: :cool:

Sedan när det gäller lista på program finns det en alldeles utsökt som ger oss ubunties alternativ till windowsprogrammen.
Dessa finns på denna länk ---> http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html

Micke
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Att hjälpa någon

Inlägg av sontho »

Som ganska så gammal i datorbranchen (VIC64 - 1981, PET Commodore - 1982, IBM PC - 1984 o.s.v)
så tycker jag det är lite kul att "pilla" med installationer. Och oftast blir det som man ville
(men inte alltid :P )

MEN, det är också så att man ibland bara vill komma igång, och jag har en fundering om detta med Automatix.
[quote="plun"]Så jag ser det som självklart att man "genar" med Automatix2, binära drivare osv tills det finns alternativ.[/quote]
Finns det någon nackdel med att använda det?
Kan jag fortfarande "pilla" om jag vill/har tid?
eller har jag stängt någon dörr.

Är det ingen nackdel så är det ju inte så mycket att fundera på.

Ska själv planera för en ominstallation, så denna gång kanske jag provar "genvägen"

/Thomas

PS
Himla trevligt forum detta, har varit aktiv läsare sedan i somras, och medlem sedan september.
Gillar verkligen tonen....... och alla bra svar!

PS #2 när har vi invigningsfest för den nya föreningen? :D
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="Pastorn"]Automatix2

Finns det någon nackdel med att använda det?
Kan jag fortfarande "pilla" om jag vill/har tid?
eller har jag stängt någon dörr.

Är det ingen nackdel så är det ju inte så mycket att fundera på.[/quote]
Hej

Jag har studerat Automatix fenomenet i diverse forum och det är en minst sagt känslig fråga.

Här hos Ubuntu.se verkar ingen vilja lyfta fram det rejält mer än via "Tips"....:P

Som ett alternativ startades då EasyUbuntu som ska göra precis samma saker, tyvärr verkar det projektet
ha stått still medans Automatix fått rejält fäste i och med den andra versionen.

Det finns en skola som menar att det dels är bedrövligt att installera "lortiga" kommersiella drivrutiner samt ännu värre att
installera något som MS har patent på...

Att man då sedan inte använder terminalen utan använder MS måhända slarviga installationssätt med en ibockning plus ett klick på "Start" får måhända vissa att helt tappa konceptet....

Jag tror och är tämligen säker på att den "stora massan" användare verkligen skulle uppskatta detta fram tills Feisty Fawn finns där man med all sannolikhet rätat ut mycket av den här "soppan".

Jag är också tämligen säker på att i slutändan så får man många fler användare som fördjupar sig i "Linux är inte WIndows"
utmaningen men för att komma dit måste det grundläggande ske på enklast möjligaset sätt.

Referenser:

EasyUbuntu
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=86

Automatix2: (debianadmins beskrivning inkl bilder)
http://www.debianadmin.com/install-auto ... buntu.html

Nu har jag rejält lagt näsan i blöt angående detta men jag ser det som viktigare än en massa wikin o filmer som steg1...

Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="plun"]Nu har jag rejält lagt näsan i blöt angående detta men jag ser det som viktigare än en massa wikin o filmer som steg1...
:)[/quote]
Hej

Nu är det KRIG!! ;) ;) ;)

Om du läser på vår projektsida, kommer du att förstå, tror jag.
Vi vill förklara dessa viktiga steg man tar när man installerar Ubuntu, hur man sedan agerar när man ska installera program samt hur detta med repos funkar etc.

Det finns mycket att göra för att göra livet lättare för de som inte kan ett jota om Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet. Det blir nog, hoppas jag, ett slags Ubuntu for dummies i filmformat.

Micke
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="No1Viking"][quote="plun"]Nu har jag rejält lagt näsan i blöt angående detta men jag ser det som viktigare än en massa wikin o filmer som steg1...
:)[/quote]
Hej

Nu är det KRIG!! ;) ;) ;)

Om du läser på vår projektsida, kommer du att förstå, tror jag.
Vi vill förklara dessa viktiga steg man tar när man installerar Ubuntu, hur man sedan agerar när man ska installera program samt hur detta med repos funkar etc.

Det finns mycket att göra för att göra livet lättare för de som inte kan ett jota om Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet. Det blir nog, hoppas jag, ett slags Ubuntu for dummies i filmformat.

Micke[/quote]
Hej Micke....

Nej jag förstår inte... :P däremot förstår jag alla som "inte förstår" i Windows och förstår ännu mindre efter en installallation av Ubuntu. :cool:

Nu är det frågan om helt olika användargrupper.... en stor grupp studerande har ju förmågan att läsa en manual och göra som det står.

En annan mycket större grupp (den stora målgruppen egentligen) har varken tid eller förmåga att "göra rätt" enligt den klassiska
Linuxskolboken. Men... många har nog tid då de 1:a prövningarna är gjorda och de ser att det mesta funkar...

Jag tvivar på att den här gruppen är så mycket hjälpta av en massa wikis och filmer.... det behövs ett fåtal howtos egentligen inkl Automatix.... eller EasyUbuntu. Amerikanerna har ju uttrycket "Read the fucking manual" och det beror ju på att bara ett fåtal läser en manual.....

Supporten blir då istället fokuserad på hårdvarustrul samt installationsutmaningar...

Som jag ser det så kan jag rekommendera just Ubuntu för en normalanvändare om de använder "genvägarna" samt istället lägger energin på hårdvarustrul inkl drivrutiner... inte program och codecstrul.... det blir för mycket.... "Back to Windows".... :(

Visst blir det kanske "primitivare och torftigare" men användarvolymen blir garanterat större inkl de som sedan förkovrar sig.

Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Att hjälpa någon

Inlägg av sontho »

Hej

hmmmm....
hjälp mig räta ut ett frågetecken.

En bra websida = webplats2
och ett "hjälpprogram" som t.ex. Automatix2 eller EasyUbuntu

Är det några motsättningar där?
Är det inte komplement till varandra?

Vill jag lära mig så följer jag informationen på webplatsen, och lär mig mer, och mer, och mer....
och blir jättenöjd.

eller också tänker jag att "äsch, jag ska ju bara lyssna på musik...." och klickar i en ruta så är det klart.
Och blir jättenöjd.

Ja bara lite lunchfunderingar.......

EDIT
Glömde en sak, hur är det;
blir man "låst" på ngt sätt om man använder Automatix/EasyUbuntu och sedan vill gå över till att "prova själv".
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

Låt mig säga så här!

Målgruppen är STOR för de som inte pallar att läsa manualer och har hyffsat stor datavana, som du säger. Därför är det kanske bra med något annat kommunikationssätt, tänker jag mig.

Om man har instruktionsfilmer som berör gymnastik, där någon ärtig ung dam är positiv som attan till att man ska röra på sig, så inbillar jag mig att en film om Ubuntu kan funka minst lika bra, eftersom Ubuntu sparar pengar och tid åt folk. Plånboken är en av de största drivkrafterna vi har och Windows Vista lär inte bli speciellt billigt, varken ur mjukvaru eller hårdvarusynvinkel, om jag fattat rätt.

Så....
Filmer är bättre än inget, och kanske nåt som är kanonbra? Vi provar och utvärderar innan vi dömer ut metoden helt.

Micke
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

Pastorn:

Utmaningen med Automatix2 är att enbart installera det som behövs för "BasPC"n som jag ser den.
Inte "vräka in" alla program.

Debianadmin länken igen..... rullar du ner på sidan så ser du alla detaljer med Automatix.

http://www.debianadmin.com/install-auto ... buntu.html

Det här skulle man då enkelt kunna beskriva in en wiki.

Vissa menar då att "usch vad hemskt" att vissa program som är med i Automatix konkurrerar ut andra program
men allt är en "balansgång" i det här....

--------------------------------------------------------------------

Micke:

Jag "dömer" inte ut filmer däremot vet jag/ganska säker på att det inte blir så mycket bättre för en nybörjare som
kliar sig i skallen....

Min åsikt bygger enbart på det här med att minimera strulet från början....jag skulle mycket hellre prioritera en
nVidia eller Ati "drivarholmgång" än att sitta och "klia sig i skallen" över win32 codecs... "klick" > klart...;)

Tidpunkten är minst sagt kritisk just nu och Vista är inte att leka med...

http://www.microsoft.com/windowsvista/

Det blir en extrem marknadsföring fram till den publika lanseringen i Januari... så här behövs nog uppoffringar och "slaktade kor"....

Användarvisningsbild
Ubu

Att hjälpa någon

Inlägg av Ubu »

Tack för svar :D

Kul att ni tänker göra filmer isället för HOW TO i text. Det är bara det att för mig som nybörjare inte fått filmer att funka ännu på Ubuntu. Det blir något av ett moment 22 över det hela. Ni gör filmer för nybörjare som nybörjare kanske inte kan se på Ubuntu. Ridå hehehe

Upprepar att det behövs enkla basic grejer för oss som inte lärt oss datorer i skolan eller någon annanstans. Enkla förklarande grejer av förkortningshysterin i Linux med en massa bokstäver och siffror som inte säger ett dugg för någon som inte kan nägot.

Sänk edra instruktionerambitioner till en nivå så att ni börjar rodna för att ni tycker det är så enkelt. Sänk det sedan ännu mer så kanske flera människor nappar på Ubuntu och Linux

No1Viking. Tack för tipset om var man kan hitta massor av program för Linux och deras motsvarande WXP

Har alla som sysslar med Linux också WXP installerat och använder Linux som en rolig grej? För alla istruktioner utgår från WXP till Linux. Är alla så beroende av WXP och Windows Vista i framtiden?

Kör man Gnome och KDE tillsammans i Ubuntu så finns det närmare 50 olika spel att välja på. Är det vad Linux egentligen är, en spelmaskin? (Ursäkta om jag svär i kyrkan)

M.v.h. Ubu
Frågar man inget,
får man inget veta.
009
Kontakt:

Att hjälpa någon

Inlägg av 009 »

Hjälp vad mycke text jag orka inte ens läsa hälften
Aj, det bränns riktigt rejält, Jag är nära lösningen och MVG i skolan :D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Att hjälpa någon

Inlägg av Broder Tuck »

:D

Tack plun.

Dina inlägg här ovan och andras med, för den delen, har varit till stor glädje för mig.

Jag blandar mig inte direkt in i diskussionen här ovan, men jag vill sannerligen ge dig kredit för dina inlägg. I din länk i #27 som hänvisar till Debianadmin.com har jag funnit en suverän site. För första gången har jag känt mig tillfreds med en backup av mitt system. Tidigare har jag helt enkelt kopierat allt. Till en separat hårddisk. .... :P

Du hänvisade till länken avseende Automatix, jag fann på den siten svaret på mina funderingar kring backup . Visst är det gött? :D

Du avslutar ditt senaste inlägg med:
Tidpunkten är minst sagt kritisk just nu och Vista är inte att leka med...

http://www.microsoft.com/windowsvista/

Det blir en extrem marknadsföring fram till den publika lanseringen i Januari... så här behövs nog uppoffringar och "slaktade kor"....
Ingenting kan vara mer sant än detta. Det är synd att inte alla bitar redan är på plats i Linux-världen och att vi inte har medel till att marknadsföra oss med.

Jag är nog i en liknande båt som pastorn. Jag vill gärna testa. Men inte riskera något. Fegt? Ja visst. Jag kallar det för självbevarelsedrift .... ;)

Automatix vågade jag mig inte på.
Flash player 9 gjorde jag enligt anvisningarna.
Den ville jag verkligen ha .....
Inte *** gick det! :mad:
Så du ser, visst är jag en trög typ? :D

Men, precis som du, önskar jag Ubuntu all välgång. Hellre Ubuntu och fri, än Vista, å då e ja fast, -för lång tid o kanske evighet.. . . . .

Vännen 009 skriver:
Hjälp vad mycke text jag orka inte ens läsa hälften
Tack pun, för att du i vart fall engagerar dig. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="Broder Tuck"]Jag är nog i en liknande båt som pastorn. Jag vill gärna testa. Men inte riskera något. Fegt? Ja visst. Jag kallar det för självbevarelsedrift .... ;)

Automatix vågade jag mig inte på.
Flash player 9 gjorde jag enligt anvisningarna.
Den ville jag verkligen ha .....
Inte *** gick det! :mad:
Så du ser, visst är jag en trög typ? :D

Men, precis som du, önskar jag Ubuntu all välgång. Hellre Ubuntu och fri, än Vista, å då e ja fast, -för lång tid o kanske evighet.. . . . .[/quote]
Hej Broder :)

Mitt engagemang bygger enbart på det faktumet att jag tycker det är uselt, förfärligt samt bedrövligt att
så många kommer att blåsa sina surt förvärvade pengar på Windows Vista....:(

Nu kan jag Vista nästan utantill och MS är rent ut sagt fräck att ta ut pengarna för något som är XP plus eyecandy.....:(
till på köpet tänker de ta ut ännu mer än för XP....:P

Eftersom jag nu vet hur många användare kan strula till det med det som förefaller enkelt så är det ganska frustrerande
att se att Ubuntu fungerar.....men "nybörjaren" behöver då enklast möjliga väg i sin befrielse av "Oket från Redmond".

Samtidigt så blåser vi nu tid på webplats 2.0 isf att fokusera på tiden fram till Feisty Fawn.

Jag skulle gärna se att dels "How to install everything" snarast översattes, "Tomplast" har medellat att han håller på.
Vet inte läget.

Sedan skulle det vara bra om Automatix2 samt kanske EasyUbuntu fick en mer framträdande plats.

Nu har jag läst en hel del om detta och jag förstår precis tex Mark Shuttleworths frustration över det här.
Tvärnitar överaltt... tiden rinner iväg och det gynnar enbart Redmond....

Alla har rätt att göra sin kub....:D (de som vill)

Bild

PS Det finns inga "tröga typer"...... enbart försiktiga.......Alla kan.... :) DS
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

plun: om ditt engagemang verkligen "... bygger enbart på det faktumet att jag tycker det är uselt, förfärligt samt bedrövligt att så många kommer att blåsa sina surt förvärvade pengar på Windows Vista... " så kan det bli lite jobbigt. Har du försökt få någon att sluta röka som egentligen inte vill det? Trots personen ifråga vet att du har rätt?

Man ska få dem själva att vilja förändra sig. Marknadsföring. :D

Jag tror att det sotra ruset kommer när företagen byter sina system till Vista. Då kommer anställda att byta sitt hemma.

Man ska få dem själva att vilja förändra sig. Marknadsföring. ;)

"Nu kan jag Vista nästan utantill och MS är rent ut sagt fräck att ta ut pengarna för något som är XP plus eyecandy till på köpet tänker de ta ut ännu mer än för XP" Ã…terigen, marknadsföring. :D Tänker jag på mobiltelefoner så låter detta bekant. Det har de gjort sen länge. Sony Erikssons K750 till W800 gick med program uppdatering (eller vilka modellerna var det egentligen?) Nokia har alltid gjort det. :|

Marknadsföring. :rolleyes:

Vad mer ser du att behöver översättas än "How to install everything?" Starta en tråd om det kanske? Just den sajten förlorar ganska hastigt sin betydelse eftersom fler och fler paketeras till .deb vilket går att dubbelklicka i Ubuntu därpå det installeras.

Var ska man dra gränsen för språkkunskaper och behov av program?

Automatix2 och EasyUbuntu är bra för en nybörjare. Har man sitt system uppe och den fungerar finns det ingen som helst anledning att installera dessa.

Ja, det är tvärnitar överallt... folk börjar bli mer och mer medvetna att det är skadligt att röka men vill inte sluta med det. Till vilken grupp man än vänder sig till så har man ett spectrum av människor framför sig. Pä den ena kanten finns de som är emot allt nytt och den andra kanten finns de som vill prova på allt nytt. Där mittemellan finns de flesta som följer med den starkare ledaren. Som är markandsföring. :(
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Att hjälpa någon

Inlägg av Broder Tuck »

:D

Hej vänner,

plun skrev:
Sedan skulle det vara bra om Automatix2 samt kanske EasyUbuntu fick en mer framträdande plats.
Jag gissar att det redan har börjat rulla . . . .

På denna nyhetssite
http://www.osdisc.com/cgi-bin/view.cgi/ ... x/ubuntuce
står följande:
Along with the standard Ubuntu applications, Ubuntu Christian Edition includes the best available Christian software. The latest release contains GnomeSword, GnuCash, and Automatix.
samt, lite längre ner
Finally, Automatix is a graphical interface for automating the installation of the most commonly requested applications in Debian-based Linux operating systems.
Du är kanske inte helt ute i ogjort väder. . . .

Även Petri0 har rätt i sina funderingar, tycker jag . . .
Det är inte lätt detta och samtidigt sitter vi här och har kanske chansen att förändra omvärlden på, i sikt, kanske fem, tio år.
Våra beslut idag, avgör om det går fortare, eller tar längre tid. Sannerligen en grannlaga uppgift som ligger framför oss.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Att hjälpa någon

Inlägg av Okänd »

[quote="petri0"]plun: om ditt engagemang verkligen "... bygger enbart på det faktumet att jag tycker det är uselt, förfärligt samt bedrövligt att så många kommer att blåsa sina surt förvärvade pengar på Windows Vista... " så kan det bli lite jobbigt. Har du försökt få någon att sluta röka som egentligen inte vill det? Trots personen ifråga vet att du har rätt?

Man ska få dem själva att vilja förändra sig. Marknadsföring. :D

Vad mer ser du att behöver översättas än "How to install everything?" Starta en tråd om det kanske? Just den sajten förlorar ganska hastigt sin betydelse eftersom fler och fler paketeras till .deb vilket går att dubbelklicka i Ubuntu därpå det installeras.

Var ska man dra gränsen för språkkunskaper och behov av program?

Automatix2 och EasyUbuntu är bra för en nybörjare. Har man sitt system uppe och den fungerar finns det ingen som helst anledning att installera dessa.

Ja, det är tvärnitar överallt... folk börjar bli mer och mer medvetna att det är skadligt att röka men vill inte sluta med det. Till vilken grupp man än vänder sig till så har man ett spectrum av människor framför sig. Pä den ena kanten finns de som är emot allt nytt och den andra kanten finns de som vill prova på allt nytt. Där mittemellan finns de flesta som följer med den starkare ledaren. Som är markandsföring. :([/quote]
Hej

Läget just nu är då att vi har en "mogul" som enligt uppgift kommer att "bränna" miljardbelopp på en marknadsföring som saknar motstycke i historien inkl MS Live tjänster.....plus alla positivt inställda websidor om just Vista....

Vista installeras på ca 10 minuter och allting funkar från början. Thats it...! ;)

Deb filer använder jag alltid om så erbjuds men hur vet en nybörjare det....?

"How to install everything" kan man då se som en inkörsport till att se helheten som kan vara viktigt för många att läsa igenom om tid finnes.

Ubuntu funkar också från början med lite genvägar för de allra flesta med en modern dator.

Så jag har lite svårt med hur den här "marknadsföringen" går till.... kan inte jämföra det med en "sluta röka" kampanj däremot kanske mer "råd o rön" inkl bra tips alt ren logik var man bäst förbrukar sina pengar.

Hursomhelst en stor utmaning.

Användarvisningsbild
Ubu

Att hjälpa någon

Inlägg av Ubu »

Det verkar finnas ett Ubuntu Mint men den kanske bygger på någon annan Dist nu. Den klarar av en hel del grejer som kan vara nödvändiga för en ovan användare av Ubuntu. Sökte på Ubuntu Mint och fick fram detta bland annat:

In other words, if "freedom" is more important for you than "comfort" you should consider using a "clean" distribution such as Ubuntu (or Debian, or Fedora...), if it isn't then Linux Mint is made for you.
Get EasyUbuntu!
For Edgy and Dapper Users: New Alpha

This alpha release supports:

* Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu
* Dapper/Edgy
* x86/powerpc/amd64
är detta en stabil version med alla Codec som behövs för en fungerande burk?
Så här står det på Ubuntu lite sida:

Submitted by admin on Sun, 2006-02-26 12:58.

Curently no download links are avalible

Sorry

Något av detta är kanske något för oss nybörjare. Vad rekomenderar ni?
Eller det kanske är bäst med Ubuntu och Automatix 2 istället. Blir det någon slags kollision med både Easy Ubuntu och Automatix 2

Vad tycker ni?

M.v.h. Ubu
Frågar man inget,
får man inget veta.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"