Utdelad Lan Windows skrivare
Utdelad Lan Windows skrivare
Försöker igen. Är det någon som har lyckats med anslutningen till en utdelad Windows skrivare på det lokala nätet?
Och har något tips?
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 86&t=28085
Och har något tips?
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 86&t=28085
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Utdelad Lan Windows skrivare
Jag vill minnas det.
Jag har för mig att jag bar följde flödet i dialogerna när jag installerade den.
Välj smb ansluten skrivare. Sökte fram den. Valde drivrutin. Testade utskrift. Klart.
Det var länge sedan. Det var i en breezy installation och jag har bara uppgraderat datorn upp till hardy.
Vad får du för felmeddelanden?
Jag har för mig att jag bar följde flödet i dialogerna när jag installerade den.
Välj smb ansluten skrivare. Sökte fram den. Valde drivrutin. Testade utskrift. Klart.
Det var länge sedan. Det var i en breezy installation och jag har bara uppgraderat datorn upp till hardy.
Vad får du för felmeddelanden?
I system/adm/utskrifterväljer jag ny skrivare datorn söker en stund efter ny skrivare (hittar ingen) väljer sedan Windows printer via samba skriver in sökvägen (i mitt fall) smb://hempc/mshome/HPColorL klickar sedan på verifiera den delade skrivaren är inte åtkomlig blir svaret jag får. Har testat med att gå vidare och lägga till drivrutinerna och skriva ut testsida. Får meddelande skickad,testsida skickad som jobb 47
I XP från "Ubuntu datorn" fungerar utskrifterna till den utdelade Windowsskrivaren.
I XP från "Ubuntu datorn" fungerar utskrifterna till den utdelade Windowsskrivaren.
- mcNisse
Jag här för mig att man väljer mellan gäst-login, annonnym eller ett normalt konto. Har du testat alla varianterna?
Jag har bara testat med mitt "normala" konto. Vet inte hur jag loggar in med guestt eller som anonym nybörjare som jag är på Ubuntu.
- mcNisse
Jag menar i samba. Under kde har jag möjligheten att välja olika inloggningssätt...
testade med en annan användare i Samba. Ingen skillnad. Tack för dina försök, men det känns som ubuntu är på väg bort från min dator.
En installation av en lanskrivare borde vara en simpel sak att fixa, men inte i Ubuntu tydligen.
När jag behöver lanskrivaren dagligen så åker ubuntu i papperskorgen.
En installation av en lanskrivare borde vara en simpel sak att fixa, men inte i Ubuntu tydligen.
När jag behöver lanskrivaren dagligen så åker ubuntu i papperskorgen.
- mcNisse
En nätverkskrivare är en barnlek att installera. En samba skrivare är något helt annat.
Vad sitter skrivaren på för dator? Hur är skrivaren kopplad till nätverket? Vad är det för skrivare?
Vad sitter skrivaren på för dator? Hur är skrivaren kopplad till nätverket? Vad är det för skrivare?
- mcNisse
Jag hittade din första fråga så jag gissar att den kopplad till windowsdatorn med usb-sladd...
Skrivaren är ansluten via usb till Windowsdatorn. Om den är det...?
- mcNisse
Jag tänkte bara ifall den var en riktig nätverkskrivare. Men det var den inte. Vad är det för windows på datorn som delar ut skrivaren?
Den dator som delar ut skrivaren kör XP Sp3.
- mcNisse
Hur är det med brandväggar?
Kan du ansluta till andra utdelningar på datorn?
Kan du ansluta till andra utdelningar på datorn?
- mcNisse
Har du testat att köra smbclient -L mot xp-datorn för att vad den delar ut?
Jag installerade om Ubuntu och skrivaren fungerar nu
Tangentbordet 'r inte fixat 'n som kanske syns
Tack f;r hj'lpen!

- mcNisse
Jag är glad att du fick igång skrivaren. Konstigt att en ominstallation skulle hjälpa. Bytte du version eller?
Jag har samma version av Ubuntu men en Engelsk version. Borde inte ha någon inverkan?...... tycker jag. I alla fall så är alla i huset nöjda och glada! 

- mcNisse
Jag håller med, byte av språk borde inte ha någon påverkan.
Hur menar du med "mot xp-datorn"? Är det ip-numret man ska ange då?mcNisse skrev:Har du testat att köra smbclient -L mot xp-datorn för att vad den delar ut?
Har fortfarande inte lyckats ansluta udelad skrivare i Vista med mitt ubuntu lts 8.04 x64 svenska version.
Vista har installerats om, men inte ubuntu.
Saken är den att det går att ansluta till skrivaren från windowsdatorer så den är ju beviserligen utdelad på något sätt...
har provat stänga av windowsbrandväggen men det gjorde ingen skillnad.
- mcNisse
Ja, det är ip-nummret eller hostnamnet om namnuppslagningen fungerar. För att se fler argument testa man smbclient.
Du kan även testa att köra nmap mot vista-burken. nmap visar vilka tjänster en server svarar på.
Jag vet inte vilka tjänster som ska finnas men det ska finnas några.
Du kan även testa att köra nmap mot vista-burken. nmap visar vilka tjänster en server svarar på.
Kod: Markera allt
sudo apt-get nmap
nmap XXX