Låg fps...
-
Låg fps...
Okej, jag installerade Ubuntu med hjälp av Wubi, vid sidan om mitt Windows Vista. Allt funkade skitbra, älskar Ubuntu. Anledningen till att jag skaffade det var för att mitt WoW laggade nått sjukt i Vista, låg på ca 20 fps 24/7...
Och det borde jag inte: AMD Phenom 9500 2.2GHz, Nvidia 6800GT 512, 3 gig ram, lite sådant... Men somsagt, installerade Ubuntu för att bli av med allt lagg, men det blir inte bättre! Följde http://www.fsckin.com/2007/12/20/how-to ... sing-wine/ för att få det att funka, förutom att jag kör WoW från min andra Windows partition, E:\, så det är alltså samma WoW....
Får ca 20-30 fps nu med.
Någon idé på hur jag ska få bukt på problemet?
Edit: Nu ligger jag stabilt på 15 fps...
Och det borde jag inte: AMD Phenom 9500 2.2GHz, Nvidia 6800GT 512, 3 gig ram, lite sådant... Men somsagt, installerade Ubuntu för att bli av med allt lagg, men det blir inte bättre! Följde http://www.fsckin.com/2007/12/20/how-to ... sing-wine/ för att få det att funka, förutom att jag kör WoW från min andra Windows partition, E:\, så det är alltså samma WoW....
Får ca 20-30 fps nu med.
Någon idé på hur jag ska få bukt på problemet?
Edit: Nu ligger jag stabilt på 15 fps...
- Osprey
- Kontakt:
Re: Låg fps...
Problemet är nog att du inte kan köra det "rent" i Ubuntu, du kör det i Wine, som kör i Ubuntu via en Wubi-installation som kör i Vista. Hade det gått att köra rakt upp och ned i Ubuntu, utan Vista och en massa annat så hade nog prestanda blivit en bra bit bättre. Det du skulle kunna prova är att skapa en egen partition för Ubuntu och köra det i Wine där, då finns det i alla fall inget Vista igång som drar resurser någonstans...
Ett annat alternativ som säkert också ger bättre prestanda är att köra XP i VirtualBox i Ubuntu och sedan köra WoW där. Jag vet inte hur XP i VirtualBox förhåller sig i prestanda jämfört med Wine, men både XP i Vbox och Wine ger alldeles utmärkta prestanda här på min burk. Men då kör jag "på riktigt" i Ubuntu och inte via en Wubi-installation i Vista.
Vista är rent otroligt ineffektivt och trögt och jag har ännu inte begripit Microsofts mening med att släppa ut det på marknaden innan det var färdigt. Jag vet inte hur det är med Sydpolen (där pingvinerna lever), men ju längre från Vista ett program är, desto snabbare blir det...
Ett annat alternativ som säkert också ger bättre prestanda är att köra XP i VirtualBox i Ubuntu och sedan köra WoW där. Jag vet inte hur XP i VirtualBox förhåller sig i prestanda jämfört med Wine, men både XP i Vbox och Wine ger alldeles utmärkta prestanda här på min burk. Men då kör jag "på riktigt" i Ubuntu och inte via en Wubi-installation i Vista.
Vista är rent otroligt ineffektivt och trögt och jag har ännu inte begripit Microsofts mening med att släppa ut det på marknaden innan det var färdigt. Jag vet inte hur det är med Sydpolen (där pingvinerna lever), men ju längre från Vista ett program är, desto snabbare blir det...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Uhm, jag har inte Vista startat?
Nackdelen med Wubi är att man lägger Ubuntu på ett NTFS-filsystem. Detta påverkar prestandan för Ubuntu. Att slänga in Ubuntu på en nyformaterad partition är det bästa.
Att Vista skulle köras i bakgrunden när man har installerat Ubuntu via Wubi är fel.
I övrigt så fungerar inte 3D i någon virtualiseringsklient. Så att spela via Vbox fungerar inte.
Att Vista skulle köras i bakgrunden när man har installerat Ubuntu via Wubi är fel.

I övrigt så fungerar inte 3D i någon virtualiseringsklient. Så att spela via Vbox fungerar inte.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
- Tanka Ubuntu 8.04 iso
- Bränn på tom CDR skiva
- Starta om datorn med CDn i
- Formatera om hela hårddisken
- Installera rent Ubuntu
- Installera rediga drivrutiner till ditt grafikkort
- Stäng av allt blingbling (Compiz)
- Installera Wine och fixa regedit tweaken
- Installera WoW.
Vips så fungerar WoW klockrent med Wine.
- Bränn på tom CDR skiva
- Starta om datorn med CDn i
- Formatera om hela hårddisken
- Installera rent Ubuntu
- Installera rediga drivrutiner till ditt grafikkort
- Stäng av allt blingbling (Compiz)
- Installera Wine och fixa regedit tweaken
- Installera WoW.
Vips så fungerar WoW klockrent med Wine.
- Exry
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag bara måste inflika att jag i wine och Ubuntu 8.04 får cirkus ~15 FPS mer än i Vista med samma inställningar, även om jag kör OpenGl eller inte i Vista.
Så bättre FPS bör du kunna få, helt klart
Så bättre FPS bör du kunna få, helt klart

samma här.. Jag har mycket bättre FPS i ubuntu än i vista när det gäller wow, så det ska vara helt möjligt för dig att fixa de, antar att du kan cheaka igenim alla wine inställningar å sådant?. vet inte om det gör någon skillnad men testa ställa in XP som windows version istället för vista ifall du har de.
och ja kör också wow på min andra partition.
har
Amd athlon 2.3ghz
2gig ram
8600gt
Edit: ja ligger på stabilt 40-30 fps i stora städer å det dubble annars..
och ja kör också wow på min andra partition.
har
Amd athlon 2.3ghz
2gig ram
8600gt
Edit: ja ligger på stabilt 40-30 fps i stora städer å det dubble annars..
Open Source Terrorist
Ja det är ju tvärt om för mig får mer i vista/xp än vad jag får på ubnutu under wine. fast antagligen mitt ati kort som kronglar har läst att linux och ati inte bästa valet tillsammans
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Vad använder du för drivrutiner till ditt ATI-kort?marcus.l skrev:Ja det är ju tvärt om för mig får mer i vista/xp än vad jag får på ubnutu under wine. fast antagligen mitt ati kort som kronglar har läst att linux och ati inte bästa valet tillsammans