fedor skrev:varför använda /usr/ ?
Hm… får man inte det?
Annars finns det väl ingen särskild anledning. Tar backup på det mesta med rsync (använde cp förut men blev idiotförklarad så jag bytte) och har ett antal korta skript för respektive typ av backup. Har sedan ett ”total-skript” som kör de andra skripten, exempelvis det skript jag gav ett kort utdrag ur i förra inlägget. Oftast gör jag bara backup på mina egna filer (
/home/guraknugen/Eget med alla dess undermappar) och då kör jag Backup-Eget-skriptet direkt via en startare, men då och då kör jag backup på ”det mesta”, där
/usr ingår som en liten del. Detta tar ju mycket längre tid, särskilt när man inte gjort det på ett tag, därav att jag delat upp det i flera mindre skript så att jag inte behöver köra rubbet varje gång. Känns mycket bekvämare för mig än att använda ett särskilt backup-program med GUI. Allt jag behöver göra är att se till att min USB-HDD är inkopplad och sedan dubbelklicka på två ikoner (en mapp på skrivbordet och därefter på en av de olika ikoner jag lagt där för olika typer av backuper).
Nåja, inte har det väl någon betydelse för frågan i alla fall vad jag kopierar? Vad jag undrade var ju varför jag fick det felmeddelande jag fick. Varför vill rsync göra en rmdir på en mapp som jag spontant tycker borde finnas kvar? Det finns då inget rmdir i mitt skript i alla fall, det kan jag garantera (om inte någon av flaggorna inkluderar detta, men jag kan inte se att det framgår av
man rsync).
Så om nu någon tycker att det är totalt meningslöst att göra backup på
/usr så säg gärna det, men jag vill ÄNDÅ veta svaret på min fråga. Man vill ju lära sig så mycket som möjligt. Ska försöka forska kring det hela lite på egen hand också.