Backup, stänga av dator automatiskt

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
derj
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Backup, stänga av dator automatiskt

Inlägg av derj »

Hej

Det är så att jag kommer att sätta upp en backup server hos minna föräldrar för att ta backup på vissa delar av min server en gång i veckan. Jag har tänkt att backup server ska vara avstängd den övriga tiden. För att få igång den har jag tänkt använda en vanlig timer som låter strömmen vara på en dag(bios är inställ att den startar datorn så fort den får ström).
Det jag behöver hjälp med är hur jag bäst tar backupen(ska var incremental backup) och sen får backup servern att stänga av sig(vill göra en snygg avstängning)?

Jag hade tänkt köra Ubuntu server på backup servern men kan tänka mig någon annan version av Linux istället. På min server kör jag Ubuntu desktop (finns sina skäll varför) och har tillgång till ftp och sftp men jag kan tänkta mig att använda något annat protokoll för filöverföringen.

Tack på förhand för alla bra svar =)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Backup, stänga av dator automatiskt

Inlägg av Osprey »

De enkla bra sätt att göra en snabb och snygg avstängning som finns är "shutdown -h now", "halt", eller "poweroff".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Backup, stänga av dator automatiskt

Inlägg av eyerouge »

Om du av något skäl inte kan få den att stänga av direkt efter backupen gjorts kan du även köra:

Kod: Markera allt

shutdown -h +30
..där +30 är 30 minuter, vilket innebär att du sätter en timer som stänger ner din dator 30 minuter efter att kommandot angavs. Använder det själv flitigt. Finns även ett program i repon som gör något liknande, med ett GUI, för åtminstone Gnome. Tar du tiden på din backup så kan du ersätta de där 30 min med den. Lägg i så fall till några minuter extra.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"