Hur ska forumet modereras?

Diskussion gällande forumet
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur ska forumet modereras?

Inlägg av Johanna »

DimensionX skrev:Jag sa att ni bara velar runt och jamsar, det var kritik i stil med jönsar, eller pajaser. Förutsatt att man förstod budskapet i mitt inlägg. ;) :)

Förstår du mitt budskap med inlägget, varför jag talar om "konsekvens". Man måste vara konsekvent, det finns ingen "balansgång". Man agerar likadant oavsett vem som gör något. Är en sak inte okey i en tråd, så är det inte det i nästa heller.

Annars blir det förvirring och irritation.
Alltså, att kritisera hur vi sköter vårt arbete är en sak, att säga att vi bara jamsar runt är kanske inte det bästa ordvalet men du har fortfarande inte kritiserat oss som personer utan vad vi gör eller kanske hur vi beter oss. Att däremot säga att någon är en jöns då har det helt plötsligt gått över till att handla om personen istället och det är inte acceptabelt.

Ska vi vara konsekventa på det sättet du tycker då får vi moderera bort precis allt och ingen får tycka någonting, för om du tänker efter hamnar även att kritisera åsikter i samma fack som att kritisera hur vi sköter vårt arbete.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Johanna skrev:
DimensionX skrev:Jag sa att ni bara velar runt och jamsar, det var kritik i stil med jönsar, eller pajaser. Förutsatt att man förstod budskapet i mitt inlägg. ;) :)

Förstår du mitt budskap med inlägget, varför jag talar om "konsekvens". Man måste vara konsekvent, det finns ingen "balansgång". Man agerar likadant oavsett vem som gör något. Är en sak inte okey i en tråd, så är det inte det i nästa heller.

Annars blir det förvirring och irritation.
Alltså, att kritisera hur vi sköter vårt arbete är en sak, att säga att vi bara jamsar runt är kanske inte det bästa ordvalet men du har fortfarande inte kritiserat oss som personer utan vad vi gör eller kanske hur vi beter oss. Att däremot säga att någon är en jöns då har det helt plötsligt gått över till att handla om personen istället och det är inte acceptabelt.

Ska vi vara konsekventa på det sättet du tycker då får vi moderera bort precis allt och ingen får tycka någonting, för om du tänker efter hamnar även att kritisera åsikter i samma fack som att kritisera hur vi sköter vårt arbete.
Du förstod inget av mitt inlägg?

Backa och läs det sista på det.

Sen talar du om för mig varför jag fick en varning medans de andra slapp den........

En motivering till "ert arbete" där, tack.

Det första jag fick lära mig som mod var att vara konsekvent, samma gäller för alla. Jag fick också lära mig att aldrig backa utan kasta mig direkt in i vilka situationer som helst och agera. Därför kritiserar jag ert arbete just nu. Man tar itu med saker direkt, inte flyr fältet eller håller sig undan om det blir kris. Man ser inte mellan fingrarna heller om det är vissa personer som gör något, man agerar rättvist och direkt, mot alla i forumet, kastar sin roll som användare och sina åsikter när man agerar som moderator.

Det räcker med att jag får svar från en moderator eftersom detta inte berör några andra.
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Där du skriver att hund inte duger som admin? Jag ser kritik av åsikter, kritik av agerande, kritik av kunskaper men jag ser inte någonting i stil med att du kallar hund som person för mindre snälla saker även om det är vad du vill att man ska läsa in.

De där inläggen du länkar till ska jag titta på, jag har inte sett dem förut då jag haft duktigt ont om tid sista tiden och inte hunnit göra mer än kolla över saker lite snabbt och skriva ett par korta inlägg.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Johanna.

Jag kritiserar inga, som personer, bara i egenskap av sitt jobb, som moderatorer.

Det gjord inte Plun heller, han bara satte ett annat namn på samma sak, ingen som person kritiserades, och det gällde ingen enskild individ heller för den delen.

Lika lite har någon av oss kritiserat Hund, som person. Tvärtom, jag har alltid tyckt bra om Hund.

Konsekvens.

Ta en titt på dessa inlägg, gör en bedömning och återkom gärna sen med ett klargörande.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

HenrikAn anklagade mig för att vara troll i debatt tråden, helt utan orsak. Han bara hoppade in med ett sånt inlägg utan att ens varit delaktig i tråden.
Inte säker på att det var dig han syftade på, framgår inte riktigt av klippet. Kanske var det mer att du matade något som rimmar på "boll"...

Men det ÄR lätt att ta åt sig (också i onödan) av svepande inlägg med otydliga syftningar och det gör dem onekligen otrevliga.

EDIT: Se'n måste ju också kritiken mot moderatorerna var konstruktiv.
Misstag har kanske begåtts och reglerna är kanske lite väl otydliga och utgår
kanske väl mycket från att alla är goda, trevliga och lojala ubuntister innerst
inne, men i stället för att "hänga" någon bör vi fokusera på hur saker och ting ska
kunna bli bättre i framtiden.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Nu skall vi inte börja så där Urban. Var schysst och var ärlig.

Urban, det var väl ganska solklart vad HenrikAn menade?

Då var till och med HenrikAn ärligare själv och bad om ursäkt skall tilläggas, det får han en credit för. Han retade sig visst något väldigt på mina kommentarer om "flashbackarna" i mitt forum. Varför vet jag inte då de är utbildade på området. Dessutom var det absolut inte min mening att provocera någon. Vidare har jag inte startat tråd på tråd för att "trolla" någon.

Mitt inlägg som blev anmält angående att behandla andra system och personer schysst samt att vara ärlig ser jag inget fel med.

Crying Freemans inlägg är inte ens diskuterbart då Max gjorde ett helt schysst inlägg.

Det jag vill ha är konsekvens och inget annat. Personer skall inte särbehandlas.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Okej, har han "erkänt" är det inte mycket att snacka om, jag kunde bara inte
entydigt läsa ut det av den bortmodererade snutten du länkade till. I sitt samman-
hang var det kanske solklart. Glöm i så fall den delen i mitt inlägg. Däremot
kvarstår den här delen (rättat stavfel):
EDIT: Se'n måste ju också kritiken mot moderatorerna vara konstruktiv.
Misstag har kanske begåtts och reglerna är kanske lite väl otydliga och utgår
kanske väl mycket från att alla är goda, trevliga och lojala ubuntister innerst
inne, men i stället för att "hänga" någon bör vi fokusera på hur saker och ting ska
kunna bli bättre i framtiden.
Det jag vill ha är konsekvens och inget annat. Personer skall inte särbehandlas.
En vacker tanke, men jag tror faktiskt att man SKA ha en viss mannamån. Tolerans
mot den som tillfälligtvis skriver något överilat, men stenhårt mot dem som ständigt
provocerar och balanserar på utkanten av vad regler, medmensklighet och vanligt folk-
vett stipulerar.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Så länge detta inte baseras på att ha "rätt" åsikt.

Det jag hört på forumet, och på "andra vägar" var inte så trevligt att läsa precis. Jag blev väldigt besviken när jag fick reda på vad en del gör i bakgrunden och vilka åsikter dessa har.

När man inte är ärlig längre utan bara vill se en sak, så kommer det att förbli problem. Kanske lösningen kunde ligga i (som plun sa) att göra om forumet lite för att minimera sånt här.

Vet du vad Urban.

Så länge det stannar så här gör jag nog bäst i att inte vara här. Min varning var inte befogad. Och de som borde fått en också, fick ingen.

En gång trodde jag att detta forumet var fyllt med ärliga och bra datorintresserade personer, jag hade tyvärr fel, det är fyllt med datorintresserade personer, inget annat. :(
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

För sista gången yttra jag mig här nu.

1. Moderatorerna borde vara folk som har mycket tid för att vara med så mycket som möjligt.
2. För varje tavla samt för varje undertavla en moderator är ett måste.
3. En global moderator måste vara en person som nästan är inne dygnet runt.

I supporttrådarna ska alla icke relevanta inlägg flyttas omedelbart till respektive avdelning.
Dumma kommentarer samt påhopp med mera måste raderas och flyttas till modererade inlägg med kommentar av moderatorn.
I alla andra trådar såsom Ubuntu Sverige, Ubuntu Café och Debatt ska ribban ligger lite högre om det inte handlar om påhopp mm.

Kritik mot administrationen samt moderatorernas moderering ska inte flyttas om det inte är en direkt förolämpning av enskilda personer.

Svårt? Nej!!
Plun har rätt.

I detta samband borde det nämnas att en administrator är en person som är ansvarig för forumets drift.
En administrator är ingen moderator.

LJ
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

DimensionX skrev:HenrikAn anklagade mig för att vara troll i debatt tråden, helt utan orsak. Han bara hoppade in med ett sånt inlägg utan att ens varit delaktig i tråden.

En varning vore på sin plats.
Du anmälde hans inlägg. Jag såg din anmälan och bedömde att inlägget skulle bort. HenrikAn ber om ursäkt. Hade han istället fortsatt med ytterligare påhopp så skulle det blivit en stunds time-out för hans del. Och skulle inte det hjälpt så hade det varit läge att dela ut en varning.
DimensionX skrev:Jag själv fick en varning för betydligt mildare saker där jag själv var "delaktig" i diskussionen.

Var är konsekvensen i modererandet?

En motivering tack, vore på sin plats.
Du kan ju fundera en stund på om du själv blev tilldelad någon time-out innan varningen. Såg du den som ett tecken på att det du höll på med inte var helt okej? Forstatte du ändå på samma sätt efter time-outen?
DimensionX skrev:Jämför deras inlägg med det som jag själv fick en varning för. Se gärna mina tidigare inlägg i samma tråd.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 13#p217213

Är det flera inlägg som motiverat varningen, vill jag se dessa.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 96#p217196
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 50#p217350
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 92#p217692
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 65#p217565
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 90#p217690
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 95#p217695
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 01#p217701
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Och det gjorde jag därför att alla andra var för fega att ta upp någon strid med någon som fick hållas att förolämpa andra.

Jag tänkte flera gånger.

Men herregud, gör något. Han får hålla på precis som han vill.

Ert fel som skulle gått in och stoppat detta direkt.

Dålig moderering om något.

Motiveringen till detta var att det var en "svår balansgång" i "hans fall" då han var omtyckt av en del i forumet. (har bevis på det sparat)

Så, varför gick ni inte in och gjorde något på direkten?

Det var minst 5-6 personangrepp utan åtgärd, trots att ni var inloggade.

Det var också det som fick mig att tröttna och se moderatorkåren som hopplös.

Varför tror du att Turbo lämnade stället till exempel?

För att NI inte gjorde ETT ENDA SKIT och lät honom hållas. Vad var du någonstans Konservburk?

Jag registrerade SJÄLV angrepp för angrepp under diskussionen. Ingen åtgärd..............

Vad är DIN ursäkt?

Och inlägget jag FICK EN VARNING FÖR, var inte regelstridigt. Så lägg av med det där snacket och ta fram lite vettiga argument istället.
Senast redigerad av 2 DimensionX, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

DX, jag uppfattar det ofta som att du trollar, det kanske inte alls är medvetet av dig, jag bara säger hur jag uppfattar det. Sedan så tycker jag att du är duktig på "undertext", att du kan kalla nån för t.ex. "k*ks*gare" (eller idiot) utan att skriva det rakt ut medan t.ex. Sid då skriver ordet det rakt ut... Hade jag modererat hade jag markerat betydligt hårdare mot dig (och flera andra) - att vara smart & smidig är inte alltid en ursäkt...

DET, ovanstående alltså, tror jag verkar ingen vågat ta upp tidigare heller...
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:DX, jag uppfattar det ofta som att du trollar, det kanske inte alls är medvetet av dig, jag bara säger hur jag uppfattar det. Sedan så tycker jag att du är duktig på "undertext", att du kan kalla nån för t.ex. "k*ks*gare" (eller idiot) utan att skriva det rakt ut medan t.ex. Sid då skriver ordet det rakt ut... Hade jag modererat hade jag markerat betydligt hårdare mot dig (och flera andra) - att vara smart & smidig är inte alltid en ursäkt...
Men snälla nån, var det där verkligen på allvar? Tänk lite, så du inte gör bort dig som du gjorde mot Plun igår. Det där blir bara pinsamt att ens läsa. Det var moderatorerna jag vill fråga lite saker och prata med. Du är inte moderator?

Såvida du inte är tillfälligt tillsatt så kanske jag kan få prata vidare med herr konservburk.

Vem var det som gick in och bråkade, kan detta ha varit Sid? ::)

(spara mer såna kommentarer till arkivet, tack)

Inte undra på att man tappar lusten när de som felat bara försöker släta över sina egna brister eller lasta över dem på den ende som faktiskt försökte göra något. Eller försvara andra medlemmars personangrepp. Oärligt så det stänker om det.

Visst, fortsätt ni med att försöka glömma och försvara......vissa personer. Det gör hela forumet falskt och partiskt. Vad gör jag här egentligen, hade jag ens väntat mig en ärlig diskussion........ :(
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Igen!

Sätt stopp för obekväm sanning genom att ge mig det jag vill ha.

Jag vill bli borttagen för gott. Jag vill inte tillhöra det här forumet längre. :(

Bara på den här tråden har jag sett så mycket hyckleri och falskhet, låt mig lämna stället för gott nu. :(
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

DimensionX skrev:Och det gjorde jag därför att alla andra var för fega att ta upp någon strid med någon som fick hållas att förolämpa andra.

Jag tänkte flera gånger.

Och det gör dig berättigad att häva ur förolämpningar som på olika sätt anspelar på religon? Tänk på att de som faktiskt är religösa kan ta illa upp av att bli jämförda med Sid ;)
DimensionX skrev:Ert fel som skulle gått in och stoppat detta direkt.

Dålig moderering? Jag hoppas du menar ingen moderering! Det gjordes väl ingenting åt den tråden innan du och Sid fick varsin time-out?
DimensionX skrev:Så, varför gick ni inte in och gjorde något på direkten?

...

Vad var du någonstans Konservburk?
Att jag är inloggad betyder inte att jag sitter och läser allt ni kläcker ur er. Av den anledningen modererar jag helst ingenting i lekstugan som inte har blivit anmält. Jag tycker inte att det gör något om det är högt till tak där. Dessutom har jag ingen direkt lust att moderera när jag själv har deltagit i debatten.
DimensionX skrev:Jag registrerade SJÄLV angrepp för angrepp under diskussionen. Ingen åtgärd..............

Vad är DIN ursäkt?
Om vi pratar om tråden "Gud eller Foss?" så finns det två registrerade anmälningar som har med den att göra. Den ena är från Sid och den andra är från ZX Spektrum. Om du pratar om den tidigare tråden så var inte jag där då.
DimensionX skrev:Och inlägget jag FICK EN VARNING FÖR, var inte regelstridigt. Så lägg av med det där snacket och ta fram lite vettiga argument istället.
Det är vad moderatorkåren anser. Har du något problem med det så bör du anmäla saken till förtroenderådet.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

DimensionX skrev:låt mig lämna stället för gott nu. :(
Det är väl bara att strunta att logga in.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

DX, du och Plun är precis lika illa som Sid om inte värre - ni vill gärna ha det till att han är Linux egen Bin Laden - jäjä, kanske dags att rikta analysen inåt ibland - och ni tycker alla tre att ni är så dj-a rättrådiga... Pinsamt.

Och att jag skulle gjort bort mig i går med/mot Plun håller jag inte med om, det får ju du/ni stå för då - jag orkade inte ens besvara hans inlägg eftersom det där är en fråga om att tolka "bibeln", det kan vridas & vinklas hur f-n man än vill (vilket bl.a. Sid bevisat i omgångar)...

Sen är Plun här och snackar om "rödingar" o.s.v. vilket bara ger mig Ballmer-vibbar - och jag, vilket ni nog kan lista ut, är (politiskt-) blå/höger efter ett helt liv som egen företagare, dock verkar jag ha en betydligt större förståelse för hur världen verkligen fungerar och att mycket i livet är en fråga om kompromisser & gemensamma nämnare snarare än extremism, oavsett vilket håll den pekar...

Till sist är det mest tragiska i alla dom här debatterna att ingen inblandad funderar en sekund på 'konceptet Ubuntu', att en enskild 'är' för att vi alla 'är' - vilket såklart är en fullkomligt opolitisk tanke - ett koncept som lyser ordentligt med sin frånvaro i det här forumet...
Användarvisningsbild
Vanguard

Inlägg av Vanguard »

Konservburk skrev:
DimensionX skrev:Och det gjorde jag därför att alla andra var för fega att ta upp någon strid med någon som fick hållas att förolämpa andra.

Jag tänkte flera gånger.

Och det gör dig berättigad att häva ur förolämpningar som på olika sätt anspelar på religon? Tänk på att de som faktiskt är religösa kan ta illa upp av att bli jämförda med Sid ;)
DimensionX skrev:Ert fel som skulle gått in och stoppat detta direkt.

Dålig moderering? Jag hoppas du menar ingen moderering! Det gjordes väl ingenting åt den tråden innan du och Sid fick varsin time-out?
DimensionX skrev:Så, varför gick ni inte in och gjorde något på direkten?

...

Vad var du någonstans Konservburk?
Att jag är inloggad betyder inte att jag sitter och läser allt ni kläcker ur er. Av den anledningen modererar jag helst ingenting i lekstugan som inte har blivit anmält. Jag tycker inte att det gör något om det är högt till tak där. Dessutom har jag ingen direkt lust att moderera när jag själv har deltagit i debatten.
DimensionX skrev:Jag registrerade SJÄLV angrepp för angrepp under diskussionen. Ingen åtgärd..............

Vad är DIN ursäkt?
Om vi pratar om tråden "Gud eller Foss?" så finns det två registrerade anmälningar som har med den att göra. Den ena är från Sid och den andra är från ZX Spektrum. Om du pratar om den tidigare tråden så var inte jag där då.
DimensionX skrev:Och inlägget jag FICK EN VARNING FÖR, var inte regelstridigt. Så lägg av med det där snacket och ta fram lite vettiga argument istället.
Det är vad moderatorkåren anser. Har du något problem med det så bör du anmäla saken till förtroenderådet.
On nej, hjälp. Läste du överhuvudtaget mitt inlägg?

Troligen inte.

För övrigt var det Wikipedias definition av order "fanatism" och då fanns ordet religiös med. Eftersom jag blev avstängd och inte kunde posta som DX, så tog jag Vanguard istället. ;)

Förbjudet att ha en alt här va?

Bra, stäng nu av båda dessa konton och låt mig bara få lämna stället.

Och Farmfield, bespara oss dina "analyser" tack.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

För att gå on-topic;

Moderatorerna får väl göra sitt jobb och följa nuvarande regelverk tills det beslutas om en förändring? Sedan så är det dåligt skött och/eller för sent modererat (och/eller låst) i/av vissa trådar, det måste förbättras.

Vad gäller att moderera trådar som moderatorn själv varit del av, ja finns det inte regler om det? Skall vi inte lita på moderatorernas omdöme? Visst, nån moderator har gjort bort sig nån gång, då får man besluta utifrån nuvarande regelverk om denna skall sitta kvar, det kan f-n inte va så svårt väl?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Vanguard skrev:On nej, hjälp. Läste du överhuvudtaget mitt inlägg?

Troligen inte.

För övrigt var det Wikipedias definition av order "fanatism" och då fanns ordet religiös med.
Läste du de övriga inläggen jag länkade som hade med din varning att göra? Troligen inte. För du kan väl inte på fullaste allvar mena att följande över huvud taget inte anspelar på något religöst:
DimensionX skrev:Förresten, när är mässan?
DimensionX skrev:Dualboot

Halleluja!!!
DimensionX skrev:Finns förstås muslimska extremistgrupper som tänker så..........
DimensionX skrev:Här på mission?
DimensionX skrev:Pris ske lov. HALLELUJA!!!!!!!!!!

När blir nästa preaching?
Om du nu hävdar att du använde "fanatism" utan religös innebörd så borde verkligen skippat allt snack om mässor, mission, halleluja och muslimska extremistgrupper.
Skriv svar

Återgå till "Forum"