Diskars benämning efter installation

Användarvisningsbild
Datafiluren

Inlägg av Datafiluren »

Jag har 2 st hårddiskar på min dator. Jag hade bara en formaterad tidigare när jag enbart körde XP singel. Nu kör jag dualboot.
Jag gjorde en krympning av den formaterade C-disken ca 50-50.I Linux heter XP-partitionen sda1 och linux-partitionerna sda5 resp sda6(swap).
Det jag undrar är följande? Linuxinstallationen blev på vad normalt borde heta sdb1,dvs den andra från början oformaterade disken.Den heter endast "Filsystem" och kan ej längre kännas igen av xp som förut då den var D-disk.
I sda5 finns bara en tom mapp(lost + found). Kan det bli problem med detta eller spelar det ingen roll? Jag är bara nyfiken för hittills är jag enbart positiv till körningen av Ubuntu6.06.Kan jag sätta namn på den andra disken så att den kan ses även i xp?(Dock ej viktigt!).

;)
Ödmjukhet är en dygd!
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

I sda5 är det bara att skapa mappar och kopiera dit vad du vill ha, ser inget problem med detta.
Du kan inte sätta namn på XP disken och sedan se den i XP eftersom du formaterat den med ett linux ext3 filsystem som windows inte klarar av.

Finns dock ett program här: http://www.fs-driver.org/ som gör att du kan läsa alla linuxpartitioner, läs dock manualen för den ordentligt så du inte råkar förstöra något på linuxdiskarna från windows, tex deleta filer mm.
Användarvisningsbild
Datafiluren

Inlägg av Datafiluren »

Ok!

Tackar!

;)
Ödmjukhet är en dygd!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"