Fattar inte?
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Fattar inte?
Hej.
Jag kör Kubuntu hardy.
Jag lade tidigare in lite terminalkomandon i filen /etc/rc.local (den körs varje gång datorn startar) som startar upp 2 applikationer. En utav dem är ktorrent. Nu ville jag byta till azureus och böt ut ktorrent-raden mot azureus istället. Men den startar fortfarande upp ktorrent varje gång jag startar datorn.
Hur kan detta vara möjligt, och hur gör jag för att fixa till det här.
Jag kör Kubuntu hardy.
Jag lade tidigare in lite terminalkomandon i filen /etc/rc.local (den körs varje gång datorn startar) som startar upp 2 applikationer. En utav dem är ktorrent. Nu ville jag byta till azureus och böt ut ktorrent-raden mot azureus istället. Men den startar fortfarande upp ktorrent varje gång jag startar datorn.
Hur kan detta vara möjligt, och hur gör jag för att fixa till det här.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Fattar inte?
Omöjligt att svara på utan att känna till mer, lägg in filen här och gör "ls -l" på ktorrent och azureus till att börja med. Hur vet du förresten att det är ktorrent och inte azureus som den startar? Jag menar, så att det inte är så att den visst startar azureus, men att det också ligger en start av ktorrent någon annanstans?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
System >> Inställningar >> Sessioner
Vet inte om det är ett grafiskt gränssnitt för filen du nämnde eller om det sparar inställningarna annanstans, men om du mot förmodan inte redan tittat i Sessioner ovan så skulle det eventuellt kunna finnas något där som sätter igång programmet. (Off topic men relevant: De flesta erfarna användare kör inte Azeurus utan Transmission, Deluge eller något liknande istället. Har du inga speciella skäl att använda just A. kanske du tjänar på att använda någon av de andra klienterna.)
Vet inte om det är ett grafiskt gränssnitt för filen du nämnde eller om det sparar inställningarna annanstans, men om du mot förmodan inte redan tittat i Sessioner ovan så skulle det eventuellt kunna finnas något där som sätter igång programmet. (Off topic men relevant: De flesta erfarna användare kör inte Azeurus utan Transmission, Deluge eller något liknande istället. Har du inga speciella skäl att använda just A. kanske du tjänar på att använda någon av de andra klienterna.)
-
/etc/rc.local
"gör "ls -l" på ktorrent och azureus till att börja med" Vad är det och hur gör man det?
"Hur vet du förresten att det är ktorrent och inte azureus som den startar? Jag menar, så att det inte är så att den visst startar azureus, men att det också ligger en start av ktorrent någon annanstans?"
azureus startar inte överhuvudtaget.
ktorrent starade inte innan jag lade in ktorrent i rc.local
"System >> Inställningar >> Sessioner
Vet inte om det är ett grafiskt gränssnitt för filen du nämnde eller om det sparar inställningarna annanstans, men om du mot förmodan inte redan tittat i Sessioner ovan så skulle det eventuellt kunna finnas något där som sätter igång programmet. (Off topic men relevant: De flesta erfarna användare kör inte Azeurus utan Transmission, Deluge eller något liknande istället. Har du inga speciella skäl att använda just A. kanske du tjänar på att använda någon av de andra klienterna.)"
Jag kör KDE så jag har inte System >> Inställningar >> Sessioner. Därför luskade jag fram här på forumet att man kan lägga in terminalkomandon i den där filen. Tror inte det finns något som motsvarar Sessioner i KDE. Finns en grej som heter så men den har inte samma funktion.
Har kört ktorrten ett jag och trivts bra med det. Men nu har jag börjat använda mig av rss-funktionen och fångar upp ganska många torrents varje vecka som jag vill ska hamna i olika mappar beroende på vilket filter som snappar upp den. Det kalarar inte ktorrent, men azureus gör det. Vet inte om de andra som du mämner gör det. Men bara det fungerar så är jag nöjd. Men jag vill slippa starta det för hand varje gång.
Kod: Markera allt
#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
sudo modprobe uinput
wminput -d
azureus
exit 0
"Hur vet du förresten att det är ktorrent och inte azureus som den startar? Jag menar, så att det inte är så att den visst startar azureus, men att det också ligger en start av ktorrent någon annanstans?"
azureus startar inte överhuvudtaget.
ktorrent starade inte innan jag lade in ktorrent i rc.local
"System >> Inställningar >> Sessioner
Vet inte om det är ett grafiskt gränssnitt för filen du nämnde eller om det sparar inställningarna annanstans, men om du mot förmodan inte redan tittat i Sessioner ovan så skulle det eventuellt kunna finnas något där som sätter igång programmet. (Off topic men relevant: De flesta erfarna användare kör inte Azeurus utan Transmission, Deluge eller något liknande istället. Har du inga speciella skäl att använda just A. kanske du tjänar på att använda någon av de andra klienterna.)"
Jag kör KDE så jag har inte System >> Inställningar >> Sessioner. Därför luskade jag fram här på forumet att man kan lägga in terminalkomandon i den där filen. Tror inte det finns något som motsvarar Sessioner i KDE. Finns en grej som heter så men den har inte samma funktion.
Har kört ktorrten ett jag och trivts bra med det. Men nu har jag börjat använda mig av rss-funktionen och fångar upp ganska många torrents varje vecka som jag vill ska hamna i olika mappar beroende på vilket filter som snappar upp den. Det kalarar inte ktorrent, men azureus gör det. Vet inte om de andra som du mämner gör det. Men bara det fungerar så är jag nöjd. Men jag vill slippa starta det för hand varje gång.
- Osprey
- Kontakt:
ls -l gör du genom att först öppna ett terminalfönster och ta reda på var azureus och ktorrent finns:
När du kör kommandona kommer det att se ut ungefär som:
Sedan listar du filerna genom att använda informationen du fick ovan:
Tänk på att du eventuellt måste byta ut "/usr/bin" mot något annat i exemplet här.
Med de utskrifter vi får här kan vi se skyddet på filerna och att de (främst azureus) verkligen existerar.
Vad händer förresten om du försöker starta azureus direkt i ett terminalfönster, dvs. öppna ett fönster och skriva azureus som kommando?
which azureus
which ktorrent
Nu vet du var programmen ligger (i exemplet ovan i "/usr/bin"), själv har jag bara transmission så jag kan inte prova här.which azureus
/usr/bin/azureus
which ktorrent
/usr/bin/ktorrent
Sedan listar du filerna genom att använda informationen du fick ovan:
ls -l /usr/bin/azereus
ls -l /usr/bin/ktorrent
Med de utskrifter vi får här kan vi se skyddet på filerna och att de (främst azureus) verkligen existerar.
Vad händer förresten om du försöker starta azureus direkt i ett terminalfönster, dvs. öppna ett fönster och skriva azureus som kommando?
-
micke@micke-desktop:~$ witch azureus
bash: witch: command not found
micke@micke-desktop:~$ which azureus
/usr/bin/azureus
micke@micke-desktop:~$ ls -l /usr/bin/azureus
-rwxr-xr-x 1 root root 1311 2008-03-18 23:22 /usr/bin/azureus
micke@micke-desktop:~$ which ktorrent
/usr/bin/ktorrent
micke@micke-desktop:~$ ls -l /usr/bin/ktorrent
-rwxr-xr-x 1 root root 798604 2008-01-28 01:00 /usr/bin/ktorrent
micke@micke-desktop:~$
- Osprey
- Kontakt:
Filskyddet ser helt rätt ut, så det är inget sådant som hindrar det iaf. Däremot är azureus märkligt liten jämfört med ktorrent, med tanke på att de ska utföra ungefär samma uppgifter (vad jag vet iaf). I listningen är ju azureus 1311 bytes (dvs. ungefär =ingenting), medan ktorrent är mer realistiska 798604 bytes.
I praktiken innebär detta att azureus (så som det syns här) antagligen inte är ett "riktigt program", utan att det i själva verket använder sig av något annat program och själv bara är ett skal till detta som tillför vissa funktioner. Kan det vara så att azureus egentligen bara är ett tillägg/skal till ktorrent? Det borde du isåfall kunna se genom att prova grep ktorrent /usr/bin/azureus. Om kommandot skriver ut något så är risken klart överhängande att det bara är ett tillägg och isåfall är det inte så konstigt om det i själva verket blir ktorrent som till slut startar när du säger att den ska starta azureus...
I praktiken innebär detta att azureus (så som det syns här) antagligen inte är ett "riktigt program", utan att det i själva verket använder sig av något annat program och själv bara är ett skal till detta som tillför vissa funktioner. Kan det vara så att azureus egentligen bara är ett tillägg/skal till ktorrent? Det borde du isåfall kunna se genom att prova grep ktorrent /usr/bin/azureus. Om kommandot skriver ut något så är risken klart överhängande att det bara är ett tillägg och isåfall är det inte så konstigt om det i själva verket blir ktorrent som till slut startar när du säger att den ska starta azureus...
-
Osprey skrev:Filskyddet ser helt rätt ut, så det är inget sådant som hindrar det iaf. Däremot är azureus märkligt liten jämfört med ktorrent, med tanke på att de ska utföra ungefär samma uppgifter (vad jag vet iaf). I listningen är ju azureus 1311 bytes (dvs. ungefär =ingenting), medan ktorrent är mer realistiska 798604 bytes.
Hmmm, Azureus är skrivet i Java vilkert säkert kan skala av en del eftersom det finns en hel del färdiga metoder i Java-api, men dryga 1K känns ju kanske lite väl litet.
Kommandot skrev inte ut något. Och det värkar inte spela någon roll vad jag gör med rc.local, har testat att kommentera bort allt men båda programen startas fortfarande. Och azureus vill fortfarande prata jihad med mig. Men bara på typ hälften av texten i GUIet. skumt, ska installera om det.
-
Nu har det löst sig med azureus iaf. Om jag böt till svenska fungerar allt (kör på Engelska som standard). Dessutom kan man lägga in länkar till program man vill starta i ~/.kde/autostart så startas det. Men jag vill fortfarande få bort autostart på ktorrent.
- Osprey
- Kontakt:
Kul att det löste sig!!
När det gäller autostart i KDE så kör jag Gnome själv och kan inte kolla det nu, men ett (inte helt rumsrent) alternativ är ju att göra "mv /usr/bin/ktorrent /usr/bin/ktorrent2". Det som händer då är ju att du döper om programmet så att autostarten inte funkar, men den kommer ju förstås att försöka starta den varje gång ändå. Det här är liksom bara "quick 'n dirty" och du får välja själv om du vill göra så tills du hittar autostarten...

När det gäller autostart i KDE så kör jag Gnome själv och kan inte kolla det nu, men ett (inte helt rumsrent) alternativ är ju att göra "mv /usr/bin/ktorrent /usr/bin/ktorrent2". Det som händer då är ju att du döper om programmet så att autostarten inte funkar, men den kommer ju förstås att försöka starta den varje gång ändå. Det här är liksom bara "quick 'n dirty" och du får välja själv om du vill göra så tills du hittar autostarten...