Sluta röka

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Sluta röka

Inlägg av vulfgar »

Lycka till, Hund! :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag håller på 3-5 cigg om dan sedan 2 veckor typ, dock så snusar jag ju ändå så det är väl mest en mental grej...
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Tänk på hur mycket pengar du sparar. Lägg undan lika mycket pengar som du skulle ha slösat på cigaretter varje dag (t.ex. 40-50 kr/dag, om du röker en ask varje dag). Du kommer att spara en massa pengar som du kan använda till semestern, eller vad som helst. Det blir väl 18 000-20 000 SEK per år. ;)
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Skulle aldrig få för mig att försöka sluta röka tidigt på sommaren, det är ju då som det är som härligast att ta ett bloss ju?

3 månader, 10 dagar.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Kan man inte tänka sig att göra rökningen till en ceremoniell grej, något som görs bara vid speciella tillfällen. T ex en ljum sommarkväll när man sitter och blickar ut över havet. Ljuset är bedövande vackert och ett inre lugn fyller en. Då plockar man fram en cigarrcigarrill, tänder den, inandas aromen och njuter. Ungefär som att ta en whiskey. Går det inte att hålla det på den nivån? Det borde gå om man inte sitter för djupt i nikotinträsket.

I alla fall. Lycka till ni alla som försöker :)

Edit: stavfel
Senast redigerad av 1 Hylas, redigerad totalt 28 gånger.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Hylas skrev:Kan man inte tänka sig att göra rökningen till en ceremoniell grej, något som görs bara vid speciella tillfällen. T ex en ljum sommarkväll när man sitter och blickar ut över havet. Ljuset är bedövande vakert och ett inre lugn fyller en. Då plockar man fram en cigarrcigarrill, tänder den, inandas aromen och njuter. Ungefär som att ta en whiskey. Går det inte att hålla det på den nivån? Det borde gå om man inte sitter för djupt i nikotinträsket.

Jag har försökt med feströkning. Det gick åt helvete. Jag var igång direkt efter det. Men jag sitter nog rätt djupt i träsket också. Det kan kanske funka för mindre beroende personer eller för folk med bättre karaktär än mig.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag tror inte att du har motivation innerst inne. Sätt ett pararellt mål som att springa lidingöloppet och /eller sthl maraton?
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dimi »

Sid.

För att lyckas sluta röka finns det nog inga genvägar. jag hade iof bara rökt i 14 år när jag la av. Det enda och enklaste är att inte börja igen. Gör man det så får man inte tänka att bara för att jag tog den lilla rackaren så är det kört. Sedan direkt efter att man rökt ska man direkt slänga resten av paketet. Så håller man på så tills man inser att man är en mupp som inte har något existens berättigande om man inte kan skita i att röka.

Taktik nr 2 är att ta det på sekundbasis. Man får tänka "Har jag klarat en halvtimme klarar jag en halvtimme till. så håller man på så till det gått ett halvår, helår och nu 2 och ett halvt år. Fast man gör det inte lika ofta och lika intensivt längre.

Dessutom kan man i detta sammanhang parafraserera den gamla klyschan: "Det finns inga dåliga karaktärer, bara dåliga kläder" .

Lycka till med slutandet. Jag har inte gett upp på dig än, trots att du har en skitful avatar, även om du själv gjort det för tillfället. Det bor en ickerökare i alla människor!
Senast redigerad av 1 Dimi, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev:
Hylas skrev:Kan man inte tänka sig att göra rökningen till en ceremoniell grej, något som görs bara vid speciella tillfällen. T ex en ljum sommarkväll när man sitter och blickar ut över havet. Ljuset är bedövande vakert och ett inre lugn fyller en. Då plockar man fram en cigarrcigarrill, tänder den, inandas aromen och njuter. Ungefär som att ta en whiskey. Går det inte att hålla det på den nivån? Det borde gå om man inte sitter för djupt i nikotinträsket.

Jag har försökt med feströkning. Det gick åt helvete. Jag var igång direkt efter det. Men jag sitter nog rätt djupt i träsket också. Det kan kanske funka för mindre beroende personer eller för folk med bättre karaktär än mig.
Feströkning tror jag inte fungerar. Dimis råd med en halvtimme i taget är nog bättre. Jag rökte fö 3 paket om dan när jag slutade, så visst går det, jag har inte dragit ett bloss på 28 år. :) Om jag hade tänkt så "jag ska inte röka mer nångång" eller "jag ska inte röka på 10 år" eller liknande så att jag definitivt misslyckats. För mej funkade det att minska succesivt med fasta mål "om en vecka ska jag röka max 1 cigg/timme", "om en vecka ska jag röka max 10 ciggar om dan" osv.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Röksuget styrs av en gen som dom hittat så då är det ganska svårt att sluta..

Men genmodifiering kanske blir verklighet i framtiden så blir alla rökfria..

;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ubuntu33 skrev:Röksuget styrs av en gen som dom hittat så då är det ganska svårt att sluta..
Nästan allt mänskligt beteende styrs av gener. Och inte. För det finns ingen gen som får dig att börja röka. ;)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:
Ubuntu33 skrev:Röksuget styrs av en gen som dom hittat så då är det ganska svårt att sluta..
Nästan allt mänskligt beteende styrs av gener. Och inte. För det finns ingen gen som får dig att börja röka. ;)
Jag tror att jag fick min rökgen av farsan
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Jag tror att jag fick min rökgen av farsan
Du blir ibland så arg så du ryker, ergo, du behöver inte sluta röka, du behöver sluta ryka... xD
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dimi »

farmfield skrev:

Verkligen bra sagt!

Det är så förskräckligt lätt nuförtiden att skylla allt på gener, arvsmassa, dna och allt vad det heter. Säkert är det svårare för vissa, med ogynsammare förutsättningar. Men här gäller det ju faktiskt att inte göra något och hur svårt ska kan det vara?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tror ändå att bilavgaserna bidrar minst i lika hög grad till alla lungsjukdomar/cancer som rökning..

Var är forskningen om det då?

???
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Dimi skrev:
farmfield skrev:

Verkligen bra sagt!

Det är så förskräckligt lätt nuförtiden att skylla allt på gener, arvsmassa, dna och allt vad det heter. Säkert är det svårare för vissa, med ogynsammare förutsättningar. Men här gäller det ju faktiskt att inte göra något och hur svårt ska kan det vara?
Håller med, väldigt lätt att skylla på gener. ::) Allt sånt är bara bortförklaringar för att slippa ta tag i problemet. 8)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Sånt kan man debbatera med genforskarna om..:-)

Men man kan även skylla på bilarna och fabrikerna som orskar mycket lidande..

Vissa städer i Kina ser ut som rena rama Londondimman i dagsljus..

Undrar hur deras lungor mår?

Och alla utsläpp som sker dagligen runt om jorden måste ju påverka också?

8)
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Ubuntu33 skrev:Sånt kan man debbatera med genforskarna om..:-)

Men man kan även skylla på bilarna och fabrikerna som orskar mycket lidande..

Vissa städer i Kina ser ut som rena rama Londondimman i dagsljus..

Undrar hur deras lungor mår?

Och alla utsläpp som sker dagligen runt om jorden måste ju påverka också?

8)
Är det en ursäkt för att röka då menar du? Visst finns det saker som är hundra gånger värre än att röka, men det gör inte rökning bättre.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nej..absolut inte..

Men det bästa är ju att aldrig börja röka..

Men som jag förstår det som så är det lättare att börja/falla dit och svårare att sluta om man har en beroende-gen..

Dom som saknar den genen kan sluta över en natt och mår hur prima som helst även om dom rökt 10 år i sträck..men för dom som har genen blir det fruktansvärt svårt att sluta med abstinens, illamående, sömnbesvär, aggressivitet, nervösa besvär som följd..osv..osv..osv..

Och suget kan sitta i hela livet!

Det är så jag tolkar forskarrönen om "rökgenen" i alla fall!
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Slutade i november 05. Tog två bloss på en cigg förra året efter en blöt kväll. Men uuuuuuuuh vad det snurrade till i skallen och så jäkla dåligt jag mådde. Begrep inte hur jag ens lyckades börja med skiten.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"