ännu en asus eee tråd

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

ännu en asus eee tråd

Inlägg av per9000 »

Jag fick skatteåterbäringen, men ännu ingen bebis, så jag kunde inte låta bli - det blev en ny dator :)

Den är liten och fin - men den har inte *buntu ännu...

Nu ska det konfas om lite: överklockas (av-under-klockas snarare), formateras, in med eeeXubuntu, oj oj oj - nu får bebisen bli minst en månad sen så pappa kan leka min sin nya leksak :)

/Per

Bilden visar den ihop med en mobiltelefon och en tv-bilaga
Bilagor
strandberg056.jpg
strandberg056.jpg (243.61 KiB) Visad 5651 gånger
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: ännu en asus eee tråd

Inlägg av HenrikAn »

Berätta, hur känns det? :P

Intressant att höra hur mycket skillnad det blir i batteritid mellan att köra den i 600 och 900 MHz...
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Själv köpte jag Indien-fonder för min skatteåterbäring istället. I huset där jag jobbar blir det allt fler indier. Vid senaste projekt-mötet var säkert en tredjedel av personerna i rummet indier. Det var visst något program på TV igår också (som jag inte såg) om att Indien satsar på att bli en ledande nation i rymden. Indien kommer att bli stort (och Kina också för den delen).
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

jag har fått testa en asus eee pc idag!
SKOJ!

men det var faktiskt RÄTT små tangenter! såg inte så ut förrst, men när jag försökte öka takten på skrivandet blev det fel (skriver med 10 fingrar) ...
men MYCKET COOLT!
det kanske går att vänja sig vid tangentstorleken om man har tid att pula med den ett tag ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

HenrikAn skrev: [...] skillnad det blir i batteritid mellan att köra den i 600 och 900 MHz...
Mmh, jag ska köra den i default läge ett tag - bara jag lyckas hacka repositories och få in xnethack så kan jag nog kanske köra Xandros ett tag till.
alatariel skrev: [...]
det var faktiskt RÄTT små tangenter
[...]
Ja, och en del knappar sitter på lite konstiga ställen. Jag har inte hittat | än, men jag ska leta lite till. Försökte köra

Kod: Markera allt

python foobar.py | less
Men jag fick scrolla istället :)

Och så tycker min fru att den är fin också :)

/P
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Efter lite nedladdning och dpkg har jag nu äntligen xnethack (jag är inte tilräckligt mycket nörd för att köra konsol-varianten), men skärmen är som sagt inte så stor :)

Jag testade att lägga till debian i sources.list - men jag får känslan att eee's repository är lite nere just nu, en atp-get update ger två error 404 :(

Men jag ska ge Xandros en vecka eller så.

/Per
Bilagor
asus-eee-pc-nethack.png
asus-eee-pc-nethack.png (13.63 KiB) Visad 5581 gånger
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Vill du köra med 3g-modem så finns det en färdig arkivfil för Xandros här: http://www.vodafonebetavine.net/web/linux_drivers
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Jag hittade en tråd på eeuser.com om hur man får dit en startmeny och ändrar i startmenyn.

I princip kör man en kopia på "/etc/X11/icewm/*" in i "/home/user/.icewm/*" för att få nuvarande användares inställningar att jobba med och inte system-wide inställningar. (Notera att användaren - det är byggt bara för en- heter user). I filen "preferences" letar man upp TaskBarShowStartMenu och byter till 1 istället för 0. "menu"-filen kan man hacka om så att man får in nethack med ikon i startmenyn (se screenshot).

Jag laddade även ner fyra deb-paket för att få in emacs21-nox - kan inte leva utan emacs :)

Systemet känns sjukt windows XP inspirerat till look and feel. En extern usb-sticka kallas default för "D:" (se screenshot).

Jag läste på lite om överklockning och hittade inget ställe som känns 100% stabilt - så det får dröja.

/Per
Bilagor
startmeny-plus-custom-menu.png
startmeny-plus-custom-menu.png (76.25 KiB) Visad 5561 gånger
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Christian Johansson skrev:Själv köpte jag Indien-fonder för min skatteåterbäring istället[...]
Det är förmodligen smartare - jag tror nästan att eee pc'n kommer bli nästa NES (om ett par år är den värd så lite att man använder dem istället för lättbetong :D )

Jag tror också på att Indien kommer regera världen snart :) Om de bara blir bättre kompisar med Pakistan så att det inte blir något sjukt religionskrig.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

efter lite sök på intenet o strul med förråden verkade detta hyffsat stabilt:

deb http://update.eeepc.asus.com/p701 p701 main
#deb http://update.eeepc.asus.com/p701/sv p701 main

#deb http://xnv4.xandros.com/xs2.0/upkg-srv2 etch main contrib non-free
deb http://dccamirror.xandros.com/dccri/ dccri-3.0 main
deb http://www.geekconnection.org/ xandros4 main
#deb http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos/ p701 main etch
och så en

sudo apt-get install kicker ksmserver
voila: så kom det ett "fullt skrivbord" på stänga-av-knappen :)

/Per
Bilagor
kde.png
kde.png (130.36 KiB) Visad 5523 gånger
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Nu är det slut på snusket - nu har jag installerat eeeXubuntu :)
Bilagor
4-installing.png
4-installing.png (107.91 KiB) Visad 5435 gånger
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
njet_blaj

Inlägg av njet_blaj »

Jag har också eee pc sen ett par veckor tillbaka, och är lite frustrerad över att man är ganska begränsad i att byta ut program osv, dels på grund av konstiga repositories (som ledde till loop vid start av X för mig en gång, misstänker jag), dels på grund av utrymmesbrist. Jag har bytt till fluxbox (ett av mina favorit-wm), men systemet är i grunden KDE-baserat och det tycker jag är så hemskt fult. Jag saknar också emacs och gimp som jag knappt verkar ha plats att installera, och skulle hellre ha emesene istället för pidgin. Hur tycker du att eeeXubuntu fungerar? Är det lättare att anpassa program och fönsterhanterare och dylikt i en sådan installation än vanliga xandros (som dessutom delvis ska vara proprietärt, och har något avtal med microsoft, enligt wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Xandros%20Wikipedia))?

Annars får jag säga att fördelen med vanliga Xandros borde vara att det är välanpassat till hårdvaran och bootar oförskämt fort, och att man har tillgång till alla function-tangenter et cetera. Kan man ordna det i eeeXubuntu?

Tips för alla som har eee pc med Xandros för att ordna svenskt tangentbord (jag har en amerikansk eee pc 701): för att få tillgång till svensk tangentbordslayout, skriv

setkeymap.sh se
som root i konsollen. | blir tillgängligt med alt+fn+z, > med fn+z, och < med shift+fn+z.
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

njet_blaj skrev:[...] Hur tycker du att eeeXubuntu fungerar? Är det lättare att anpassa program och fönsterhanterare och dylikt i en sådan installation än vanliga xandros (som dessutom delvis ska vara proprietärt, och har något avtal med microsoft, enligt wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Xandros%20Wikipedia))?

Annars får jag säga att fördelen med vanliga Xandros borde vara att det är välanpassat till hårdvaran och bootar oförskämt fort, och att man har tillgång till alla function-tangenter et cetera. Kan man ordna det i eeeXubuntu?

[...]
Jag har bara suttit några timmar totalt, men jag får känslan att Fn-knapparna inte funkar lika bra (volym verkar gå bra, men inte ljusstyrka?), jag har också svårt att hitta "|", men jag har inte letat så noga än. Menyerna blir ju rätt från början och man känner igen sig från *buntu - det är trevligt. Det känns som att bootning går mycket långsammaren än Xandros Easy mode, men snabbare än vanlig Ubuntu på en snabbare dator.

Jag tror en viss mängd handpåläggning krävs för att tweaka det så det blir riktigt bra, i eeeuser wikin har de samlat en (lång) sida med knep o knåp
http://wiki.eeeuser.com/ubuntu:eeexubuntu:customization

Jag installerade med swap men sänkte swapinessen och försökte få det att ha tempfiler på RAM - ska bli kul att testa hur det går. :)

Installerar du eeeXubuntu är jag rätt säker på att du enkelt kan byta till *box.

/Per

PS: Vet inte riktigt om denna tråd hör hemma i hårdvara, sorry om det är fel.
--
Per Erik Strandberg
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag kör Debian och Openbox på min EeePC. Fungerar utmärkt hitills. fn knapparna verkar fungera vad jag har märkt och Openbox är som gjort för den lilla saken.

http://wiki.debian.org/DebianEeePC
Användarvisningsbild
njet_blaj

Inlägg av njet_blaj »

per9000: för mig, både i standardinstallationen och fluxfluxeee som jag precis provade, finns | på alt+fn+z, så med lite tur kanske det fungerar där med? :)

Men det låter ju bra, båda två, nu blir jag mer sugen på att avskaffa standardinstallationen. Jag är lite förtjust i debian med, och om det också fungerar bra, kanske jag riktar in mig på det. Openbox har jag inte provat innan, men det är (paradoxalt nog) vad fluxfluxeee kör, och det verkade bra, särskilt som man verkar kunna ställa in programmens utseende, gtk och vad det nu heter. Jag antar att uppstartstiden är den största nackdelen. Jag har heller inte haft någon dator med trådlöst nätverk innan med Linux, så jag undrar lite om det finns lika enkla program som följer med Xandros för att leta nätverk? Jag förmodar väl det.. Likadant att mounta flashdiskar och usb, det vore trevligt. :)

Ja, nu kanske vi är OT i förhållande till kategorin, mitt fel i så fall. :&
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

njet_blaj skrev:per9000: för mig, både i standardinstallationen och fluxfluxeee som jag precis provade, finns | på alt+fn+z, så med lite tur kanske det fungerar där med? :)

Men det låter ju bra, båda två, nu blir jag mer sugen på att avskaffa standardinstallationen. Jag är lite förtjust i debian med, och om det också fungerar bra, kanske jag riktar in mig på det. Openbox har jag inte provat innan, men det är (paradoxalt nog) vad fluxfluxeee kör, och det verkade bra, särskilt som man verkar kunna ställa in programmens utseende, gtk och vad det nu heter. Jag antar att uppstartstiden är den största nackdelen. Jag har heller inte haft någon dator med trådlöst nätverk innan med Linux, så jag undrar lite om det finns lika enkla program som följer med Xandros för att leta nätverk? Jag förmodar väl det.. Likadant att mounta flashdiskar och usb, det vore trevligt. :)

Ja, nu kanske vi är OT i förhållande till kategorin, mitt fel i så fall. :&
Ja uppstartstiden är klart längre med Debian än med standardsystemet. För nätverket borde networkmanager fungera men det drar in en hel del gnome-paket. Jag kör den variant som det tipsas om på Debian-wikin med wpa-supplicant. Man redigerar två textfiler sen är det igång. Fungerar utmärkt. Jag kan tipsa om att du bockar av även standardsystemet när du installerar. Det drar in en massa tjänster som du förmodligen inte behöver. Bättre att installera de program du behöver separat istället. Då spar du både diskutrymme och uppstartstid.
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

njet_blaj skrev:[...] | på alt+fn+z [...]
Jag hittar | på Fn + Alt Gr + z efter ännu lite testande - jag höll på att få psyk-bryt :)

/P
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

per9000 skrev:Nu är det slut på snusket - nu har jag installerat eeeXubuntu :)
Nu får det vara slut på snusket - nu installerar jag eeeDebian :)

/Per
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

eeeDebian..det tog inte lång tid förrän den var framme!
Utanför ämnet:
Utanför ämnet: Nu är det slut på snusket - .........
Utanför ämnet:
Eh, det känns som om det är taget från en fräckis jag hörde för länge sen om två matroser och hyttstäderska som blev strandsatta på öde ö..stämmer det Per?
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

På tal om Eee. Kan någon handleda mig till hur man skapar en startare som leder direkt till en specifik hemsida?

"firefox -www.gmail.com" fast med allt efter Firefox som något annat. ;D

Vill modifiera min Cairo-dock lite och bli oberoende utav Evolution, samt slippa skriva URL, eller ändra startsida.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"