Jag hittade följande:
http://cdrecord.berlios.de/private/linux-dist.html
Så jag kollade med mkisofs --version i mitt ubuntu 8.04 LTS x64 och mycket riktigt det är "fulversionen" som är installerad i min dator, alltså den kassa buggiga "fork-versionen". Jag försökte installera den rätta versionen av cdrtools manuellt men det funkade inte, fick samma resultat som tidigare. Såg att de länkade hit också:
https://launchpad.net/~ubuntu-burning/+archive
Men varför finns inget för ubuntu 8.04? Kan man installera ett paket avsett för någon tidigare ubuntuversion?
Fel version av cdrtools i ubuntu?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Fel version av cdrtools i ubuntu?
Visst kan du installera äldre versioner av programpaket.
Sök rätt på det paket som du vill använda på Ubuntus sida över paketet och ladda hem det därifrån sedan använder du Gdebi för att installera. Glöm bara inte att avinstallera först och att sedan du installerat låsa versionen, annars uppdateras det till det nya igen.
Tyvärr har jag inte länken till Ubuntus listning av paket (du har troligtvis en inbyggd sökfunktion i FF, sökrutan uppe till höger) eftersom jag pga för stor besvikelse över Hardy LTS och dess ljud-server (Pulsaudio) installerat Debian istället.
Sök rätt på det paket som du vill använda på Ubuntus sida över paketet och ladda hem det därifrån sedan använder du Gdebi för att installera. Glöm bara inte att avinstallera först och att sedan du installerat låsa versionen, annars uppdateras det till det nya igen.
Tyvärr har jag inte länken till Ubuntus listning av paket (du har troligtvis en inbyggd sökfunktion i FF, sökrutan uppe till höger) eftersom jag pga för stor besvikelse över Hardy LTS och dess ljud-server (Pulsaudio) installerat Debian istället.
Hur låser man versionen?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Enklast är att använda Synaptic.
Efter du har installerat den äldre versionen så söker du rätt på den i Synaptic och i Arkivlisten under fliken 'Paket' väljer du 'Lås version'.
Efter du har installerat den äldre versionen så söker du rätt på den i Synaptic och i Arkivlisten under fliken 'Paket' väljer du 'Lås version'.
Verkar som båda versionerna är installerade samtidigt.Märkte att K3b använde den som jag installerade manuellt och gick in i inställningarna och såg att jag kunde välja två alternativ för exempelvis mkisofs och de var installerade på olika ställen. Då är problemet löst för mig eftersom jag mestadels kör med K3b för att bränna.