bärbar dator som överhettas

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
interbastian
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

bärbar dator som överhettas

Inlägg av interbastian »

Hej, jag skriver denna fråga här därför att jag tror den är hårdvarorelaterad.

Min laptop blir riktigt het på sitone, så var det inte förr. Efter att ha gjort efterforskningar på nätet har jag inte fått något fullständigt svar men kan sammanfatta mina intryck med att det är något som brukar drabba bärbara datorer efter ett tag.

Man kan mildra problemet med en laptop-kylare men slutligen kommer den att dö av överhettning. Stämmer detta?
Stämmer det dessutom att detta har inte med mjukvaran att göra.

En annan forumtråd som jag hittade här antyder att man visst kan påverka detta med hjälp av mjukvaran. Tråden heter: Fläkt, temperaturer etc. fråga?
Dock var frågeställarens problem annorlunda mitt hans var inte överhettning utan överaktiv fläkt, vilket inte är mitt problem.

Vad jag kan höra är inte min fläkt mindre eller mer aktiv nu än innan men uppenbart är att den inte förmår kyla datorn längre.

Kan jag göra något för att fixa detta? Mjukvaromässigt eller genom hårdvaran?
Hjälper laptop-kylare?
Vilken är bäst?

Tack på förhand
Sebastian
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: bärbar dator som överhettas

Inlägg av Osprey »

En av mina laptops (som jag hade på den tiden när jag körde Windows), betedde sig just så. I början när jag hade den var allting helt ok, men sedan började den bli varmare och varmare. Mot slutet spelade det ingen större roll om jag hade kört något tungt, eller i stort sett bara suttit och skrivit i anteckningar (eller låtit skärmsläckaren vara igång, den var kokhet ändå. Det hela slutade med att grafikkortet som satt ihoppbyggt med moderkortet, sade tack och hej och vandrade vidare till de sälla jaktmarkerna. Rent logiskt var det ingen större idé att köpa ett nytt moderkort som i stort sett kostade lika mycket som en ny laptop, så den fick stanna kvar i den binära rymden.

Om datorn har stöd för det så kan du klocka ned processorn och på så sätt få ner temperaturen, men då blir den ju också långsammare vilket kanske inte sådär helt är kul. Annars är mitt enda tips att plocka isär den och dammsuga allting, det finns en chans att överhettningen beror på att det finns damm inne i den som förhindrar kylningen.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
xciso

Inlägg av xciso »

All elektonik drar till sig damm.
Det räcker med att kolla bakom tvn så ser man ju hur mycket damm det samlas.
Mitt råd är att du försöker att öppna upp datorn och rengöra ev. byta ut fläkten.
Det samlas väldigt mycket damm där inne och det medför att luften inte får fri äg samt att fläkten kanske inte kan snurra så snabbt som den ska.

Om du inte kan eller vill skruva isär den så råder jag dig att gå in i närmsta datorbutik och be dem göra detta.

Hoppas det löser sig ;)
sissle
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av sissle »

Jag har helt nyligen installerat Ubuntu 8.04 i min bärbara Dell Latitude D600. Något av det första jag lade märke till var just att den blir så varm. Fläkten går stadigt. Den blir inte alls så varm när den kör Vista. Då går fläkten mycket sällan.

Jag tror det mjukvaruberoende. I Windows NT/2000/XP/Vista exekveras en halt instruktion när det inte finns något att göra. Processorn står stilla tills det dyker upp något att göra, dvs ett interrupt kommer. Då drar den mindre ström och utvecklar mindre värme under de gissningsvis millisekunder den står stilla varje gång, se http://en.wikipedia.org/wiki/System_idle_process. I Windows 95/98/me, som jag inte kört i den här datorn, exekverar processorn i stället en tomgångs loop, som medför full effektutveckling. Kan det vara på samma sätt i Ubuntu, någon som vet hur dess tomgångsloop ser ut?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

sissle skrev:Kan det vara på samma sätt i Ubuntu, någon som vet hur dess tomgångsloop ser ut?
Nja... Det är Linux som styr CPUn, och vad jag vet så kör Ubuntu med "ONFIG_NO_HZ=y". Dvs:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────── Tickless System (Dynamic Ticks) ────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CONFIG_NO_HZ: │
│ │
│ This option enables a tickless system: timer interrupts will │
│ only trigger on an as-needed basis both when the system is │
│ busy and when the system is idle. │
│ │
│ Symbol: NO_HZ [=n] │
│ Prompt: Tickless System (Dynamic Ticks) │
│ Defined at kernel/time/Kconfig:8 │
│ Depends on: GENERIC_TIME && GENERIC_CLOCKEVENTS │
│ Location: │
│ -> Processor type and features │
│ Selects: TICK_ONESHOT
Däremot så är det möjligt att det är grafikkortet som går för fullt. Gäller specielt om du har ett ATI kort.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Beta

Inlägg av Beta »

Fläkten går stadigt. Den blir inte alls så varm när den kör Vista. Då går fläkten mycket sällan.
Jag har motsatt erfarenhet, brukade köra WinXP i min laptop, och den var varm och fläkten lät. Det blev mycket bättre när jag la in Ubuntu (först Gutsy, nu Hardy).

Vet dock inte vad det skulle bero på.
sissle
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av sissle »

Emil.s, parametern CONFIG_NO_HZ styr hur klockavbrott hanteras. Det som påverkar effektutvecklingen vid tomgång är om processorn gör Halt eller exekverar en busy-loop (i väntan på klockavbrottet).
interbastian

Inlägg av interbastian »

Hej igen, ser att diskussionen har gått över till att handla om hurvida en överaktiv fläkt orsakar överhettning.
Reparatören som jag varit hos nu säger att lösningen för mitt överhettningsproblem ligger just vid att ha en aktivare fläkt.
Han säger att i windows så finns det program där man kan reglera fläktaktiviteten själv.
Finns det ett program i Ubuntu med samma funktion?
Jag vill i så fall installera det och testa att ha fläkten på oftare för att se om laptopen blir svalare.

Även om repartören inte kunde åtgärda felet så vet jag nu att datorn överhettas därför att termometern som sitter på processorn inte fungerar och därmed inte ger fläkten signal att sätta igång när temperaturen ökar.
Tyvärr kunde han inte byta ut processorn så jag hoppas verkligen kunna hitta ett program där jag själv reglarar fläkten och på så sätt lyckas kyla laptopen.
Vet någon om ett sådant program finns?

Varma sommarhälsningar (tyvärr inte på grund av vädret ;) )
Sebastian
interbastian

Inlägg av interbastian »

Det här har övergått från att vara en hårdvarorelaterad fråga till att handla om att söka ett program därför startar jag en ny tråd under en forumrubrik som bättre passar ämnet.

Fortfarande överhettade hälsningar
Sebastian
plixness
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av plixness »

Ett mer generellt tips, som kanske inte handlar om just det här specifika fallet. Som säkerligen går under Linux med lite trixande är att klocka ner CPU eller GPU. Alltså motsatsen till överklockning, vilket vissa datorentusiaster gör för att suga ut så mycket prestanda ur sina system som möjligt. Det borde resultera i betydligt svalare dator samt lite mindre elförbrukning. :) Man brukar kunna göra det i BIOS, men BIOS på laptops brukar vara "spärrade", så det finns kanske program som andra kan tipsa om hur man gör det direkt i Ubuntu...
Zeba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Zeba »

Min laptop blev överhettad och skärmen blev en vädigt konstig röra med färger.
Problemet var väldigt enkelt.
Insuget för fläckten var helt enkelt blockerat av damm, hår mm...
Det räckte att skriva av underplattan och blåsa ut skiten...
:P
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Zeba skrev:Min laptop blev överhettad och skärmen blev en vädigt konstig röra med färger.
Problemet var väldigt enkelt.
Insuget för fläckten var helt enkelt blockerat av damm, hår mm...
Det räckte att skriva av underplattan och blåsa ut skiten...
:P
Yeap, samma hände mig. Ett tips för att förebygga att det inte händer så ofta är att skaffa ett underlägg. IKEA har ett halvmåneformat underlägg med en mjuk kudde på undersidan. Tyvärr är tryckknapparna lite klena men jag pimpade till det genom håltagningar och lite snören.
interbastian

Inlägg av interbastian »

Efter många turer fick jag veta av diverse reparatörer att problemet satt i processorn, torligen är det något med termometern där som ska mäta temperaturen och sedan ge fläkten order om att kyla av datorn.

Hur som helst skulle ett processor-byte innebära ca halva datorns nuvarande kostnad så jag gav bort den till en kille som gillar att öppna upp datorerna och fixa och pula.
Han är väldigt duktig så finns det något hopp om att få den lagad så kommer han att klara det.
Han har kopplat fläkten till en extern stömkälla och den fungerar.
Detta innebär att det inte är fläkten det är fel på, alltså kan vi utesluta att det är fel på den.
Kanske har reparatörerna rätt och ett processorbyte behövs.
Tord55

Inlägg av Tord55 »

Min erfarenhet är att ju äldre batteriet är ju varmare blir datorn, för mer och mer kraft går åt att ladda
datorns batteri. Till slut hjälper det inte hur mycket man än laddar, batteriet tar ingen ström alls!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Intressant tanke. Mitt batteri är heldött, skulle datorn bli svalare om jag tog ur batteriet? Det måste jag testa.
interbastian

Inlägg av interbastian »

Efter att ha testat en hel del lösningar fick jag inte rätt på felet.

Gav bort datorn till en kille som gillar att mecka med hårdvara.
Han plockade isär den bit för bit, satte sedan ihop den igen och vips var problemet löst. Det var bra.

Mindra bra är att vi vet inte vad som orsakade felet eller hur det ska åtgärdas. Så det finns tyvärr inte mycket att lära av detta, förutom att det kan vara bra att plocka isär och sätta ihop laptopen ibland. ;)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"