visa filer och kataloger som innehåller åäö

lazyjones
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

visa filer och kataloger som innehåller åäö

Inlägg av lazyjones »

Har ett väldigt jobbigt problem...
Jag installerade ubuntu 8.04 genom wubi och skapade den virtuella hårddisken på min D hårddisk (som det heter i windows).
Jag har tre hårddiskar i datorn, varav en är partitionerad i två delar. Alla hårddiskar utom D finns med uppe i menyn under Places (jag har ett svengelskt ubuntu tydligen). För att komma åt hårddisk D måste jag gå upp i menyn Places, välja alternativet Dator och därefter gå in i Filesystem, därefter katalogen Host.
Problemet är bara att jag inte kan se mina filer och kataloger som inehåller åäö på min hårddisk D (den som ligger under katalogen Host). På de andra hårddiskarna hittar och visar ubuntu dessa filer och kataloger, men inte dem på den hårddisk jag valde att lägga ubuntu på.
Försöker jag skapa en katalog på D hårddisken (den som ligger under katalogen Host), får jag följande felmeddelande:
'
The item could not be renamed.
The name "fånkilerar" is already used in this folder. Please use a different name.
'
Det spelar ingen roll vad jag döper katalogen till så länge den inehåller åäö.

Jag vore väldigt tacksam om någon där ute har en lösning på detta
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: visa filer och kataloger som innehåller åäö

Inlägg av Hund »

System / Administation / Language Support. Se till att svenska är förbokat där. Förmodligen laddas inte hela det svenska språkpaketet hem vid installationen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
lazyjones

Inlägg av lazyjones »

Nu har jag svenska förbockat. Det hade jag inte innan tydligen, men jag kan fortfarande inte skapa eller se kataloger och filer med åäö i filnamnet på min D hårddisk.
Jag testade att höra live cd'n och då fanns min D hårddisk med uppe i menyn under Platser. Jag kunde se filer och kataloger med åäö och jag kunde även skapa kataloger med åäö på disken.
Kan det vara som så att det är en bugg i wubi? Måste jag ha min D hårddisk så att den syns uppe i menyn under Platser för att det ska fungera?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad är det för filsystem på den partition som krånglar?
lazyjones

Inlägg av lazyjones »

det är ntfs
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du skulle kunna lägga till den i fstab vilket bör läsa problemet med UTF-8.

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Ja, det är en bugg i Wubi. Jag hade samma problem. Se följande buggrapport: https://bugs.launchpad.net/wubi/+bug/136682 . Jag "löste" det genom att avinstallera min Wubi-installation och göra en riktig installation av (X)Ubuntu istället. Det är ju dock ingen lösning om man verkligen vill köra Wubi. Jag ser i nyss nämnda buggtråd att det har hänt en del sedan jag körde Wubi. Det ser ut att finnas någon sorts fix nu. Följande Wubi-forum är förresten också bra att ställa frågor i: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=234
lazyjones

Inlägg av lazyjones »

Tack så mycket för länken Christian Johansson (https://bugs.launchpad.net/wubi/+bug/136682). Tack vare den fick jag det till att fungera. Jag körde filen lupin-support_0.16+locale113_all.deb som finns länkad där, startade om datorn och vips såg jag filer och kataloger med åäö.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Ingen orsak. Det var ju bra att det löste problemet :) .
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"