..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
christer skrev:Har nu installerat och prövat XnView dels i Wine.
Där var bokstäverna usla. Fick inte XnView att se bra ut. Däremot fungerade programmet någorlunda.
Miniatyrbilderna ser inte bra ut i någon version
Hämtade XnView-static-fc4.i386.rpm och konverterade till
xnview_1.70-2_i386.deb med sudo alien filnamn. Bokstäverna är klara bilderna klara och tydliga.
Skärmens pixlar kommer till sin rätt. Däremot är XnView mycket otympligt och svårhanterat
i denna Linuxversion. Programmet verkar halvfärdigt. Enda nyttan är de många filformaten.
Miniatyrbilder och fullstor bild samsas samtidigt på skärmen. Miniatyrbilder därför svårsorterade.
Alltför mycket musjobb.
Som Windowsanvändare är XnView säkert bra, men inte ännu i Ubuntu och Wine.
Är fortfarande en vän av Ubuntu, gThumb och Gimp. Här kommer skärmkalibrering,
språk, och fonter allt till sin rätt.
Använd XnView som filformatskonverterare så länge då.
Tänker behålla Linuxversionen av XnView och uppdatera när det kommer någon
bättre där alla kommandon fungerar. Vet inte säkert, möjligen är någon annan
Linux version av XnView bättre.
Tack i alla fall för vinken om XnView. Det fungerar ju fint i Windows, så vi har förbättringar på kommande.
christer skrev:Avinstallerade Wine versionen av XnView.
Tänker behålla Linuxversionen av XnView och uppdatera när det kommer någon
bättre där alla kommandon fungerar. Vet inte säkert, möjligen är någon annan
Linux version av XnView bättre.
Tack i alla fall för vinken om XnView. Det fungerar ju fint i Windows, så vi har förbättringar på kommande.
De uppdaterar säkert Linuxversionen snart gissar jag.
Huvudsaken för min kompis är att han kan omvandla raw-filer till jpg/png och då duger linuxversionen av XnView.
Däremot så vet jag inte så mycket om fotografering men finns det inställningsmöjligheter i samband med konverteringen?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ZX Spectrum skrev:Huvudsaken för min kompis är att han kan omvandla raw-filer till jpg/png och då duger linuxversionen av XnView.
Däremot så vet jag inte så mycket om fotografering men finns det inställningsmöjligheter i samband med konverteringen?
Självklart.
Du kan ändra graden av jpg komprimering till att börja med.
Markera alla thumbnails och högerklicka, välj "konvertera" från context menyn. Nu finns det en hel del att välja på.
Köpte mig ett makroobjektiv Är riktigt nöjd med det
/Per
PS: båda dessa bilder är lite beskurna och nedskalade till 640*480
Haha, jag tyckte de såg knasigt beskurna ut innan jag kom på att scrolla bilderna här i tråden Snyggt! Själv har jag inget makro men det händer att jag vänder på objektiven (reverserring) och så har jag några vanliga med bra närgräns och kort skärpedjup
Vet inte om jag skall kalla dessa bilder Makro.
När jag sysslade med 35 mm film och utbytesoptik kanske makro var något liknande.
En helt vanlig digital Canon Poweshot tar ju dessa bilder utan några som helst extra tillbehör.
Man kommer väl ned till frimärks storlek med normaloptik.
Man skall väl utnyttja det lilla bildformatet och de korta brännvidder, som de små digitalkamerorna erbjuder ?
Stor kamera passar väl inte med 6 - 10 Mpix. Dessa få pixlar kan väl komma till sin fulla rätt med
skjortfickskamera.
Prometheus skrev:Haha, jag tyckte de såg knasigt beskurna ut innan jag kom på att scrolla bilderna här i tråden Snyggt! Själv har jag inget makro men det händer att jag vänder på objektiven (reverserring) och så har jag några vanliga med bra närgräns och kort skärpedjup
Tändstickorna är bra som makro.
De har tagits med en stor "filmruta" och ett "långt" objektiv, som passar för detta.
Utan förutfattade meningar om vad fotografering är, så skulle det väl kallas
telemakro eftersom skärpedjupet är så kort.
Måste bara skryta över mitt nyförvärv, Nikons 70-300 (+ en massa bokstäver)
som ser ut att bli mitt "normalobjektiv" framöver. Känns som att äntligen nå fram
till det jag vill plåta. Köpte det i fredags, men har redan hunnit plåta massor med
fåglar och fått närbilder från Volvo City Sailing trots att jag mest var på land.
Kom just hem med drygt 1000 bilder från Hultsfred. Håller på
att tanka över till datorn. Smygtittat lite, och mycket skit är det.
Oberäkneligt och lite ljus, artister som rör sig så inni förbannat.
Svarta kläder mot svart bakgrund - kul med ljusmätning, men
trots allt ser det ut att finnas en del kul bilder, när jag langat det
som är alltför oskarpt och knasigt exponerat...
Nå'n som har nåt tips om bra ställe att lägga upp bilder?
Någon som kan peka mig mot ett bra stort fotoforum på svenska, speciellt ett som har bra trådar om hur man ska göra när tidningar snor dina bilder från internet och du vill ha ersättning. Jag läste några bra sådana förrut, men kan inte hitta dem nu.