Hur uppgradera till 8.04 från 7.10?

Användarvisningsbild
Anders J
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Hur uppgradera till 8.04 från 7.10?

Inlägg av Anders J »

Jag hade en lång tråd på ubuntu forums innan jag till slut fick editera en massa rader manuellt för att ta mig från 7.04 till 7.10 och trodde att det var en brist i 7.04 att meddelandet om att det fanns en ny distro inte gick att klämma fram.

Men nu är det samma sak igen, måste jag editera alla rader i /etc/apt/sources.list för att uppgradera min bärbara?
Användarvisningsbild
qix
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Hur uppgradera till 8.04 från 7.10?

Inlägg av qix »

Måste man inte göra en clean install av 7.10 .. har för mig att jag läst det någonstans.
Användarvisningsbild
Anders J
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

Nej, det gick fint att uppgradera 7.04 -> 7.10.

Jag har två andra maskiner också, och där kommer meddelandet om att det finns en ny distro upp så att det beter sig som det står att det ska bete sig, men min bärbara från GGS-data är tydligen immun mot nya versioner!
Användarvisningsbild
qix
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av qix »

Jojo, men att uppgradera 7.04 -> 7.10 -> 8.04 tror jag inte går. Eller man kanske var tvungen att göra det ett steg i taget bara nu när jag tänker efter... well, orkar inte leta källa, måste sova.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Försök med följande:
Tryck på ALT+F2. I fönstret skriver du:

Kod: Markera allt

gksudo update-manager -d
Ange ditt lösenord.
Högst upp i det nya fönstret borde det står om det går att uppgradera.

EDIT: Hittade en länk här:
http://www.howtoforge.com/upgrading-ubu ... ts-desktop
Användarvisningsbild
Anders J
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

Sorry, men nej. Det låter litet grand som Microsoft support för något decennium sedan, "så ska det inte vara"...

Men i min anadra maskiner så är det så, men i den bärbara så har det, trots just detta kommando, inte dykt upp något meddelande om ny version ännu.

Jag editerade listan manuellt och gör nu en "partial upgrade", det hoppar antagligen igång på något vis...
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Sorry, men nej. Det låter litet grand som Microsoft support för något decennium sedan, "så ska det inte vara"...
Hur menar du?
Användarvisningsbild
Anders J
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

Ungefär som så att jag ofta när det varit riktigt trassligt att få snurr på Samba eller med distrouppdateringarna så får man råden att "klicka si och så" så ska det komma upp en meny X osv. Hade det gjort så, dvs att jag hade fått upp ett meddelande om ny version i update, eller om jag hade kunnat klicka på "Places/Network/Windows Network etc" för att kunna komma åt nätverksdiskar så hade det varit så praktiskt.

Det är det jag menar med att det känns som ett eko från Microsoftsupportens dagar. Det tycks även hos "rättrogna" finnas en liten övertro på att ubuntu fungerar som ubuntu ska fungera och det är en tröskel att ta sig över varje gång det inte är så.

Den stora skillnaden är ju då att när det inte fungerar med Windows då finns knappast någon hjäkp att få utan universalboten tycks alltid vara att installera om, men i vår lilla ubuntu-värld så brukar man få vänlig och trevlig hjälp och hittills har det alltid gått att lösa, i alla fall nästan. Varje sådant fall ger ju också litet mer kunskap som gör en litet bättre rustad inför nästa utmaning.

Den ena nätverskdisken har jag givit upp att komma åt från ubuntu, debattsträngen på ubuntu forums var uppe i över 100 inlägg och mycket tankemöda är nedlagt där, men jag lyckades få igång dubbla bildskärmar på den bärbara, jag har fått hjälp att hitta en drivrutin för 3G från Tre och jag har trots en motsträvig uppdateringshanterare nu ändå delvis uppgraderat den bärbara till 8.04. Men varför uppdateringshanteraren inte upptäckte varken 7.10 eller 8.04 är en gåta.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

debattsträngen på ubuntu forums var uppe i över 100 inlägg och mycket tankemöda är nedlagt där,
Där håller jag absolut med.
Klicka bara på "Obesvarade inlägg" i huvudmenyn, då ser du att det finns några....
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"