Problem med inställningarna i MPD och Sonata

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med inställningarna i MPD och Sonata

Inlägg av ubot »

Ok, det var ju lättare att få en överblick i ario, men jag såg inte att man kan ställa in att visa katalogerna som i filsystemet utan låtarna hamnade huller om buller precis som i alla andra musikspelare i stort sett. Nä, jag måste ha albumen som i filsystemet, min musik är sorterad i kataloger, så vill jag få upp den i spellistorna, inte sorterat på filnamn, album, artist eller liknande.

Nu testade jag precis gmpc, det verkar ju rätt bra faktiskt. Får kolla inställningarna lite mer. Vilket program är annars att föredra sett utifrån programkod, prestanda, låg resursförbrukning, minnesförbrukning osv?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Det är fördelen med mpd +olika frontends. Mpd fortsätter att rulla på musiken oavsett om frontenden är igång. Det kan spara systemresurser ibland, och är jäkligt bekvämt om du startar om x mkt.

Tycker själv om Sonata väldigt mkt, men även Ario. Fördelen med Arios interface är att det är så jäkla lättöverskådligt. O andra sidan kräver det att ens låtar är bra taggade. Sen underlättar det också om ens bibliotek är uppbyggt via artist och man undviker samlingsalbum med flera artister.
ubot

Inlägg av ubot »

zero gravity skrev:Det är fördelen med mpd +olika frontends. Mpd fortsätter att rulla på musiken oavsett om frontenden är igång. Det kan spara systemresurser ibland, och är jäkligt bekvämt om du startar om x mkt.

Tycker själv om Sonata väldigt mkt, men även Ario. Fördelen med Arios interface är att det är så jäkla lättöverskådligt. O andra sidan kräver det att ens låtar är bra taggade. Sen underlättar det också om ens bibliotek är uppbyggt via artist och man undviker samlingsalbum med flera artister.
Jo, jag märkte fördelarna resp nackdelarna med Ario. Om jag ska testa guiden igen, hur avinstallerar jag bäst rubbet, dvs mpd + Sonata? I Synaptics?
finwe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av finwe »

Sid skrev:Så här har jag alltid gjort:

Kod: Markera allt

sudo ln -s /min/musik/mapp /var/lib/mpd/music

sudo mpd --create-db

sudo /etc/init.d/mpd start
Jag följde guiden till punkt och pricka, men jag fick precis samma fel som ubot hade. Dessvärre kan jag inte hitta några felstavningar någonstans i min ~/.mpdconf.

Efter att testat att ändra port i conf-filen så kom jag fram till att mpd inte ens verkade läsa av den, utan gick helt på /etc/mpd.conf. Vilket samtidigt är väldigt skumt då ~/.mpd/mpd.db ändå skapades när jag körde mpd --create-db.

I vilket fall så fick jag igång det med Sid's lösning ovan, vilket är trevligt, men inte perfekt. I /etc/mpd.conf kan jag inte ändra på user utan att mpd slutar starta, vilket gör att (enligt texten i filen) mpd inte släpper sina root-privilegier. Det känns inte helt ok att låta det vara så :)

Är det någon annan som testat guiden eller har andra tips på hur man kan köra mpd utan root-privilegier?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

finwe skrev:I vilket fall så fick jag igång det med Sid's lösning ovan, vilket är trevligt, men inte perfekt. I /etc/mpd.conf kan jag inte ändra på user utan att mpd slutar starta, vilket gör att (enligt texten i filen) mpd inte släpper sina root-privilegier. Det känns inte helt ok att låta det vara så :)
Finns användaren du försöker med?
finwe

Inlägg av finwe »

Konservburk skrev:Finns användaren du försöker med?
Yes, det är min egna användare.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Men säger mpd något om varför den vägrar starta? Kolla om du hittar något i log_file eller error_file.
finwe

Inlägg av finwe »

Konservburk skrev:Men säger mpd något om varför den vägrar starta? Kolla om du hittar något i log_file eller error_file.
Nej, båda filerna är tomma tyvärr. Det verkar som att mpd startar som det ska, då jag kan ansluta med GMPC...dock visas inte någon av den musik jag lagt till. Det var den delen av ubot's problem jag hade, ledsen att jag var otydlig på den punkten.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

finwe skrev:Det verkar som att mpd startar som det ska, då jag kan ansluta med GMPC...dock visas inte någon av den musik jag lagt till.
Felet är nästan helt säkert att din användare saknar rättigheter till de filer som config-filen pekar på. Det gäller framför allt music_directory, db_file, log_file, error_file, men även pid_file, state_file och playlist_directory. Lösningen är att byta ägare på dessa filer från root till den användare mpd kör som:

sudo chown användarnamn:gruppnamn filnamn
ubot

Inlägg av ubot »

Konservburk skrev:
finwe skrev:Det verkar som att mpd startar som det ska, då jag kan ansluta med GMPC...dock visas inte någon av den musik jag lagt till.
Felet är nästan helt säkert att din användare saknar rättigheter till de filer som config-filen pekar på. Det gäller framför allt music_directory, db_file, log_file, error_file, men även pid_file, state_file och playlist_directory. Lösningen är att byta ägare på dessa filer från root till den användare mpd kör som:

sudo chown användarnamn:gruppnamn filnamn
Ok, tack. Fast jag har fått igång MPD och Sonata, det räcker bra, Felet låg i att jag skrivit fel i config-filen. Det hade förmodligen fungerat med GMPC nu också.
ubot

Inlägg av ubot »

Nä, nu blir jag för jäkla trött på det här. Jag har installerat mpd och Sonata men inte får jag upp någon musik i Sonata för den skull. Jag blir så himla trött. Musiken ligger inte i hemkatalogen utan på en annan hårddisk som man hittar på /media/disk/Musik/Album/. I den katalogen ligger all musik, men Sonata verkar inte hitta den. Till saken hör att när man öppnar /Album-katalogen så har alla skivor (som ligger i en katalog var) ett hänglås på sig, vad betyder det? Jag har försökt att ändra rättigheterna genom att skriva sudo chown -R användarnamn /media/disk/Musik/Album/, men inte fasen hjälper det för att få upp musiken i Sonata. Det hjälper inte heller att lägga några låtar i hemkatalogens musikkatalog, för då säger Terminalen när man kör mpd --create db att man inte har permission till låtarna, vilket låter sjukt med tanke på att dom ligger i min hemkatalog. Jaja, kort sagt, jag behöver hjälp med att visa låtarna i Sonata. Det verkar fungera att skapa mpd db både med sudo och utan sudo när man har albumen liggandes på den andra hårddisken (massa album rasslar förbi och mpd.db-filen innehåller massa musiklåtar), men sedan syns ingenting i Sonara. Någon som har något bra förslag på vad som är fel???

Så här ser .mpdconfig-filen ut:

######################## REQUIRED PATHS ########################
# You can put symlinks in here, if you like. Make sure that
# the user that mpd runs as (see the 'user' config parameter)
# can read the files in this directory.
music_directory "/media/disk/Musik/Album/"
playlist_directory "~/.mpd/playlists"
db_file "~/.mpd/mpd.db"
log_file "~/.mpd/mpd.log"
error_file "~/.mpd/errors.log"
pid_file "~/.mpd/pid"
################################################################

######################## OPTIONAL PATHS ########################
#
# If specified, MPD will save its current state (playlist,
# current song, playing/paused, etc.) at exit. This will be
# used to restore the session the next time it is run.
#
state_file "/var/lib/mpd/state"
#
################################################################

######################## DAEMON OPTIONS ########################
#
# If started as root, MPD will drop root privileges and run as
# this user instead. Otherwise, MPD will run as the user it was
# started by. If left unspecified, MPD will not drop root
# privileges at all (not recommended).
#
user "användarnamn"
#
# The address and port to listen on.
#
bind_to_address "localhost"
#port "6600"
#
# Controls the amount of information that is logged. Can be
# "default", "secure", or "verbose".
#
#log_level "default"

användarnamn har jag ändrat till det riktiga användarnamnet såklart.
ubot

Inlägg av ubot »

Ingen som har något förslag på vad som är problemet och någon lösning?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag försöker rycka upp den här tråden igen. Jag befinner mig i den här sitsen.

1. Jag ska installera mpd + Sonata. Jag går efter guiden på http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia/mpd
2. Jag har min musik på en annan partition än den som Ubuntu ligger på, men musik-partitionen är ändå formaterad i Ubuntus filsystem (ext?).
3. Jag får upp den externa partitionen som en hårddiskikon först när jag väljer att öppna den, eller en katalog som ligger på partitionen.

Min fråga är alltså - Vilka rättigheter ska jag ställa in och hur ska jag ställa in rättigheterna för att mpd och Sonata ska ha tillgång till musiken på den andra partitionen?
Dessutom så undrar jag om jag på något vis måste ställa in så att partitionen med musik "mountar" med starten av OS för man ska slippa att öppna en katalog eller liknande på partitionen för att den ska bli synlig på skrivbordet och för att mpd + Sonata ska fatta att den finns?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ubot skrev:Jag försöker rycka upp den här tråden igen. Jag befinner mig i den här sitsen.

1. Jag ska installera mpd + Sonata. Jag går efter guiden på http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia/mpd
2. Jag har min musik på en annan partition än den som Ubuntu ligger på, men musik-partitionen är ändå formaterad i Ubuntus filsystem (ext?).
3. Jag får upp den externa partitionen som en hårddiskikon först när jag väljer att öppna den, eller en katalog som ligger på partitionen.

Min fråga är alltså - Vilka rättigheter ska jag ställa in och hur ska jag ställa in rättigheterna för att mpd och Sonata ska ha tillgång till musiken på den andra partitionen?
Dessutom så undrar jag om jag på något vis måste ställa in så att partitionen med musik "mountar" med starten av OS för man ska slippa att öppna en katalog eller liknande på partitionen för att den ska bli synlig på skrivbordet och för att mpd + Sonata ska fatta att den finns?
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot

Inlägg av ubot »

Spelar det någon roll då om man mounta manuellt eller automatiskt för att mpd och Sonata. Eller är det någonting annat som gör att mpd/Sonata inte hittar musiken? mpd skapar ju en db-fil som innehåller massa musik, men Sonata visar inga album alls.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om du inte monterar partitionen så kan inte Sonata hitta på den. :)
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:Om du inte monterar partitionen så kan inte Sonata hitta på den. :)
Jaha, men jag har ju testat att manuellt leta upp partitionen och öppna mappen med musik. Då kommer ju en ikon med partitionen upp på skrivbordet. Innebär inte det att den då blivit mountad och att Soanata borde hitta den? Eller r det nödvändigt att mounta partitionen samtidigt som man bootar datorn?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ubot skrev:
Jaha, men jag har ju testat att manuellt leta upp partitionen och öppna mappen med musik. Då kommer ju en ikon med partitionen upp på skrivbordet. Innebär inte det att den då blivit mountad och att Soanata borde hitta den? Eller r det nödvändigt att mounta partitionen samtidigt som man bootar datorn?
Då är den monterad. Ska väl räcka med att den är monterad innan man startar Sonata tycker jag. Aldrig använt MPD då jag har all musik på samma dator finner jag ingen nytta för det. :)
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:
ubot skrev:
Då är den monterad. Ska väl räcka med att den är monterad innan man startar Sonata tycker jag. Aldrig använt MPD då jag har all musik på samma dator finner jag ingen nytta för det. :)
Jag använde rmest Sonata för att jag vill ha min musik sorterad på precis samma vis som i filsystemet, inte efter artist, album, kategori eller något sådant.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag läste lite om mpd i Wikipedia och fastnade på det här:

"This database does not allow files to be added or played from arbitrary locations; music files must be below the music root directory and are only added to the database when the update command is sent to the server."

jag vet inte vad dom menar med arbitary location, kan det vara det som är problemet för mig när jag har musiken på en annan partition och den syns i mpds databas men inte i Sonata?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"