Hur ska forumet modereras?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur ska forumet modereras?

Inlägg av vulfgar »

DimensionX skrev:
upnorth skrev:Det andra som brister i det här forumet är att modereringen ofta är väldigt tandlös. Det är ni moderatorer som ska agera när det knyter sig i magen, och vi andra ska anmäla saker till er som genererar den reaktionen hos oss. Förtroenderådet har fått ganska många ärenden på sistone, många tolkar jag personligen som en direkt eller indirekt följd av försenad moderering.
Precis. Där är vi överens.
Det finns 4 sätt att fixa en snabbare moderering.

1. Vi ser till att ha en ruskigt massa fler moderatorer, tex en majoritet av alla aktiva användare.
2. Vi tvingar alla moderatorer/admins att vara inne i forumet dygnet runt.
3. Vi sätter en väldigt lång tid som det måste gå mellan dom inlägg en medlem kan göra, kanske en timme mellan varje inlägg. (OBS! Ironi.)
4. Alla hjälps genom att anmäla inlägg men avstår från okynnesanmälningar.

Av ovanstående är det bara 4 och i viss mån 1 som är realistisk. Visst kan vi tillsätta fler moderatorer, ju fler det finns, ju större chans är det att någon är inne när det hettar till. Dom som finns nu är inloggade frekvent och det är möjligt att det är för få. Förslag på fler kandidater mottages tacksamt.

Om inlägg som är felplacerade, OT, kränkande, otrevliga osv anmäls till moderator så snabbar det givetvis upp behandlingen. Det finns knappast någon som orkar läsa alla trådar och det är därför lätt att missa om någon tråd går överstyr och ingen anmälan görs.
Det förekommer också då och då att meningsmotståndare i en tråd anmäler i stort sett samtliga av den andra personens inlägg. Det är däremot inte till nån hjälp.
Allra bäst är förstås om alla kunde uppföra sej så väl att den enda moderationen som behövs är att flytta nån felplacerad tråd då och då ... *ack, ljuva dröm* ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Permanent banning

Inlägg av DimensionX »

Inte för att vara ohövlig på något sätt Vulfgar, men du missar poängen.

Jag talar om diskussioner där moderatorer

1.Deltagit i
2.Varit inloggade och följt diskussionen

Och ändå inte ingripit.

Det är sånt det måste bli bättring på.

Om det tar en stund innan ett rapporterat inlägg blir verkställt är ingen fara med, men när det är bråkstakar i högform och personangreppen haglar, då gäller det att inte vara för passiv. Om man är närvarande.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

DimensionX skrev: 1.Deltagit i

Och ändå inte ingripit.

I såna fall bör modereringen givetvis ske någorlunda snabbt och det gör det i regel också, men det är givetvis möjligt att det förekommit fall då det inte har skett. Det enda sättet att ha någorlunda koll är ju att titta i moderatorsloggarna, men dom visar ju inte vilka som varit inloggade och följt diskussionen i en viss tråd, bara vilka åtgärder som gjorts och när och av vem.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

DimensionX skrev:Inte för att vara ohövlig på något sätt Vulfgar, men du missar poängen.

Jag talar om diskussioner där moderatorer

1.Deltagit i

Och ändå inte ingripit.

Om det tar en stund innan ett rapporterat inlägg blir verkställt är ingen fara med, men när det är bråkstakar i högform och personangreppen haglar, då gäller det att inte vara för passiv. Om man är närvarande.
Vi tolkar inte alltid kommentarerna på samma sätt. Jag vet själv att jag sett kommentarer som jag tyckt varit ok men ändå har någon annan rapporterat denna för att det är stötande för just h*n. I en annan tråd var jag själv med i hetluften och kunde därmed inte moderera så mycket i den tråden. Anmälde dock vissa kommentarer så någon annan moderator kunde fixa detta.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:
Vi tolkar inte alltid kommentarerna på samma sätt. Jag vet själv att jag sett kommentarer som jag tyckt varit ok men ändå har någon annan rapporterat denna för att det är stötande för just h*n.
Samma här.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Så har vi ju det där med civilkurage, som någon har varit inne på innan. Blir
någon angripen ställ upp till hans eller hennes försvar. Detta behöver inte ske
aggressivt, ofta räcker det att fråga och kräva belägg för olika mer eller mindre
absurda påståenden. Det är viktigt att visa att kejsaren är naken.

Exempel:
> XX har påstått att man ska äta spädbarn varje dag
Det låter otroligt. Har du en länk till det påståendet?

något senare...
> Spädbarnsäteren XX bla bla bla
Du har fortfarande inte presenterat något belägg för ditt påstående
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Urban verkar fattat situationen bra.

Men Vulfgar och ZX-Spectrum, jag menar alla solklara påhopp som att man kallar folk för gris eller annat otrevligt, vi har prioriteten lite fel också för den delen. Det som behövs betydligt hårdare tag mot är oprovocerade och orelevanta personangrepp, dvs någon blir påhoppad utan att det varit en situation som egentligen "byggt upp" scenariot.

De exempel jag kommer att ta "kan" kanske spåras till verkligheten men då jag inte nämner några konkreta exempel så förblir dessa fiktiva i alla fall.

Låt oss anta att en person postar att den "använder" något som absolut inte borde uppröra någon. Svaret blir att denne öppet blir kallad gris av näste postare. Utan att det finns det minsta fog för det.

Varning direkt i en sådan situation.

Eller att en person plötsligt ger sig in i en tråd och kallar någon för troll, helt utan vidare.

Varning direkt i en sån situation.

Vi måste få bort dessa fula oprovocerade och ibland orelevanta personangrepp i första hand där en person blir påhoppad utan att ha förtjänat det. Samtidigt kan man höja nivån på "relevanta" heta situationer där personer argumenterar med glöd för sin sak. Gå inte in och lås en tråd med en diskussion av det hetare slaget där allting faktiskt har relevans, förutsatt att den inte spårar ur helt och att folk börjar kalla varandra för totalidioter i tråden.

Så, låg tolerans för plötsliga oprovocerade och orelevanta personangrepp och samtidigt lite högre ribba för alla diskussioner som faktiskt följer tråden. Istället för att bara moderera bort nästa oprovocerade personangrepp, sätt dit en varning på direkten istället.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar, jag kritiserar väldigt sällan administration eller moderation, och det för att jag vet att ni har till uppgift att gå en väldigt smal stig och gör ni feltramp får ni troligtvis höra det också.

Jag menar att ni skulle kunna kosta på er att bli djärvare, sätta ner foten oftare. Att innan något blir modererat eller någon tråd blir låst skickar ni en varning via PM om att beteendet i fråga inte är acceptabelt, fortsätter det är det time-out rakt av. Ni kan ta, och brukar ta, bra beslut helt enkelt. Men varje enskild moderator borde göra det mer instinktivt :)

Men det är så klart omöjligt att hålla koll på hela forumet hela tiden, även om det hjälper när folk anmäler inlägg åt er. Där tror jag kanske att den största flaskhalsen sitter.

Så bra jobbat, men ni skulle enligt mig kunna vara farligare att ha att göra med ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag är nog inne på samma spår. Snabbare reaktioner innan situationen hunnit bli alltför inflammerad.
Det innebär nog att mods måste kunna agera på egen hand. Ett och annat kommer kanske att bli fel
och för snabbt, men det är inte värre än att man ber om ursäkt och tar bort en förhastad varning i
sådana fall.

Använder man dessutom time out frikostigt så hinner man skaffa sig visst rådrum, men inte utrymme
för några långbänkar. När timeouten är slut bör beslutet vara fattat.

Gör något redan när det blåser kuling så slipper vi förhoppningsvis orkanen.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Förlusten blir annars att man tappar en massa bra medlemmar som känner sig sårade av diverse påhopp. Och visst är det bra om alla är på alerten mot personangrepp och går in och hjälper den som blir orättvist attackerad, dvs håller ihop. :)

Som man brukar se i många områden.

Grannsamverkan

Jag personligen hade satt ihop en slogan.

Grannsamverkan - Grann Samverkan
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Det innebär nog att mods måste kunna agera på egen hand.
Menar du att det inte är så nu? Måste moderatorerna rådfråga varandra innan en tråd modereras?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:
Urban Anjar skrev:Det innebär nog att mods måste kunna agera på egen hand.
Menar du att det inte är så nu? Måste moderatorerna rådfråga varandra innan en tråd modereras?
Det ser så ut
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Går man nu in och hjälper någon som blivit orättvist attackerad så vill jag då rakt inte se att vi får någon varning för det. Ge oss lite fria tyglar att näpsa den som bråkar istället.

Fördelen med det?

Ingen blir sårad eftersom den attackerade får uppbackning. ;)

Sen är det bara att göra sig av med "skräpet" i bortmodererade trådar.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

DimensionX skrev:Går man nu in och hjälper någon som blivit orättvist attackerad så vill jag då rakt inte se att vi får någon varning för det. Ge oss lite fria tyglar att näpsa den som bråkar istället.
Tycker jag absolut inte.
Samma regler ska gälla för alla.
Tror du det blir mindre bråk för att några självutnämnda "ordningsvakter" ska ha friare tyglar?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Då är det bara att hålla sig undan alla bråkstakar då och låta dem gå på nån stackare, annars så råkar man troligen illa ut själv. ::)

Precis som nu mao. Ett jättebra skäl för att inte lyfta ett finger för att hjälpa en forum kamrat som blir angripen.

Man kan ju sticka ut hakan förstås och skicka en RP på inlägget. :)

Men, då skall man ju helst göra det på alla bråkstakars inlägg och inte bara välja ut vissa.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

DimensionX skrev:Man kan ju sticka ut hakan förstås och skicka en RP på inlägget. :)

Men, då skall man ju helst göra det på alla bråkstakars inlägg och inte bara välja ut vissa.
Förstår inte riktigt vad du menar med "sticka ut hakan". Men att anmäla inlägg är ju ett bra sätt att göra moderatorerna uppmärksamma på t.ex regelöverträdelser, precis som Vulfgar skrivit tidigare.
vulfgar skrev:4. Alla hjälps genom att anmäla inlägg men avstår från okynnesanmälningar.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

HakanS skrev:
DimensionX skrev:Man kan ju sticka ut hakan förstås och skicka en RP på inlägget. :)

Förstår inte riktigt vad du menar med "sticka ut hakan". Men att anmäla inlägg är ju ett bra sätt att göra moderatorerna uppmärksamma på t.ex regelöverträdelser, precis som Vulfgar skrivit tidigare.
vulfgar skrev:4. Alla hjälps genom att anmäla inlägg men avstår från okynnesanmälningar.
1.Det förutsätter att det "finns" någon som "kan" ta hand om det rapporterade inlägget på forumet inloggad, eller hur?

2.Att hjälpa någon som blir angripen och hånad är till stor hjälp för denne, då denne får "moraliskt stöd" och "backup" från sina "forumvänner". Då känns attacken inte alls lika sårande för den personen.

Det var tanken.

Men visst, vi skall inte lyfta ett finger för att hjälpa någon i rädsla för att själva bli varnade.

Och det handlar inte om självutnämda "poliser" utan om "forumvänner som ger stöd och backup" till en forumkompis.

Men visst, kör ditt/ert sätt. Jag tänker inte lyfta ett finger för att gå in och hjälpa någon. Då åker jag säkert på mer RP på mina inlägg.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Angående nr 2, visst kan det kännas bra att stödja någon som blir utsatt, men vad har du egentligen uppnått med det de gånger det resluterar i en 5 sidor lång debatt som inte leder någonstans?

Visa stöd kan du använda PM till, bidra istället till att själva forumet inte översvämmas av annat än supporttrådar, är ju därför debatt-tavlan blev en separat grupp - det skrev så mycket flum som begravde resten tidvis.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

upnorth skrev:Angående nr 2, visst kan det kännas bra att stödja någon som blir utsatt, men vad har du egentligen uppnått med det de gånger det resluterar i en 5 sidor lång debatt som inte leder någonstans?

Visa stöd kan du använda PM till, bidra istället till att själva forumet inte översvämmas av annat än supporttrådar, är ju därför debatt-tavlan blev en separat grupp - det skrev så mycket flum som begravde resten tidvis.
Det är tyvärr en av de saker som det här forumet saknar mest, medmänsklighet, allt handlar bara om "datorer" och "support". Ingen vågar göra nånting utan står bara i bakgrunden overksamma och låter de som attackerar hållas i lugn och ro.

Varför tror du att det här forumet har så mycket problem som de flesta andra forum inte har, eller i alla fall mycket mindre av?

Vet du vad upnorth?

Jag tror inte att detta forumet är så mycket för mig faktiskt, jag säger samma sak som LJ. :)

Senast blev jag attackerad igår. Resultat? Inte mycket hände, bara 2 flyttade inlägg, trots personangrepp.

Ni kanske kan datorer, men om forum kan ni inte mycket. ;)

Hmm, finns inte en enda mod inne, ingen admin heller.

Nu skall jag bara ta och göra en kopia på några mail, sen drar jag. För jag är också väldigt trött på det här forumet.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

mcNisse skrev:Jag vill bara påpeka att denna tråd handlar om huruvida om folk vill ha permanent banning eller inte. Inte hur vi modererar forumet.
Den frågan är avgjord i en omröstning. Återstår att reda ut hur vi ska
göra i stället och det är delvis det diskussionen handlar om.

DimX, jag hoppas verkligen att både du och LJ stannar kvar. Vi jobbar
på att lösa de problem ni påtalar, ha bara lite tålamod.

Självklart hjälper man en mobbad, förtalad och påhoppad kompis
och det är viktigt att det görs offentligt. Annars slår lögnerna rot!
Naturligtvis anmäler man också alla påhopp ifall ingen annan har
kommit sig för att göra det.
Skriv svar

Återgå till "Forum"