drivrutin för bildskärm?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- Blanders
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
drivrutin för bildskärm?
Hallå, jag har lyckats aktivera grafikkortet men det verkar inte synka med bildskärmen tror jag. Det går inte att ställa in den skärmupplösning man vill ha utan att systemet ballar ur efter omstart. sudo lshw ger ingen info om bildskärmen vad jag sett, har kontaktat datorleverantören för hjälp med monitorns dokumentation och väntar på svar därifrån. Vet ju inte vad jag ska välja bland 'Skärmar och grafik'. Går det att lösa utan att veta exakt produktnamn? En Samtron 96P 19" köpt -03.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Re: drivrutin för bildskärm?
OK, då kör vi den hårda vägen
Öppna terminalen och knappa in:
Hitta "Section Monitor" och ändra såhär:
Starta om maskineriet och då borde det funka!!
LJ

Öppna terminalen och knappa in:
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Kod: Markera allt
Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
HorizSync 30.0 - 96.0
VertRefresh 50.0 - 160.0
Option "DPMS"
EndSection
LJ
- Blanders
- Kontakt:
Det funkade inte, blir lite förbryllad över att det står nåt helt nu annat än vad jag skrev in?
- Bilagor
-
- Skärmbild-xorg.conf (-etc-X11) - gedit.png (48.84 KiB) Visad 1867 gånger
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Kunde du inte spara det som jag skrev ovan?
Plug and play måste bort.
Ta en säkerhetskopia först.
LJ
Plug and play måste bort.
Ta en säkerhetskopia först.
LJ
- Blanders
- Kontakt:
Jag vet inte, Little John... efter åtskilliga försök med grafikkortet hit o dit och recovery modes är det lite luttrat. I 'skärmar och grafik' är en drivrutin för mitt nvidia vald men om den är aktiverad vet jag inte. Allt funkar men huruvida GPUn jobbar eller ej vet jag inte.
-
Hej, Jag hade också problem med skärmupplösningen tills jag kunde ändra xorg till detta nedanstående. För mig funkade det och jag kunde bare reboota och gå in i "system-Inställningar- Skärmupplösning". Sedan fick jag plötligt mycket mera upplösningar att prova med.
Section "Monitor"
HorizSync 30.0 - 96.0
VertRefresh 50.0 - 160.0
Option "DPMS"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Generic Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
EndSection
Section "Monitor"
HorizSync 30.0 - 96.0
VertRefresh 50.0 - 160.0
Option "DPMS"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Generic Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
EndSection
Plug'n'play i "Skärmar och Grafik" är helt kass !! Jag fixade mina problem med att testa olika skärmval, och efter några försök gick det bra. Då hade jag fått ungefär samma i xorg.conf som i inläggen ovan. Man kan också starta Skärmar och Grfaik från en terminal med;
gksudo displayconfig-gtk
vilket kan löna sig ibland.
Ang. skärmar; Jag tror att Hardy's hela grafikhantering bygger på att skärmens/monitorns/tv'ns hårdvara skall kunna läsas av. Detta kallas EDID, och finns som standard i många skärmar/TV. MEN om denna information inte finns inbyggd i skärmen, eller inte kan läsas av vid uppstart - då funkar inte xorg alls !!!!
Man kan deaktivera EDID totalt genom att lägga till i xorg.conf:
Option "UseEDID" "FALSE" ( iallafall för Nvidia kort)
Lösningen är att manuellt redigera xorg.conf till det som funkar, eller testa sig fram i Skärmar och grafik.
Funkar det, så ta en backup på xorg.conf ! Nästa gång du uppdaterar, eller försöker ändra nåt, kanske det ballar ur igen.
Jag ger inte fem öre för Plug-n-play...................
Mer om EDID;
http://www.freepatentsonline.com/y2006/0082584.html
gksudo displayconfig-gtk
vilket kan löna sig ibland.
Ang. skärmar; Jag tror att Hardy's hela grafikhantering bygger på att skärmens/monitorns/tv'ns hårdvara skall kunna läsas av. Detta kallas EDID, och finns som standard i många skärmar/TV. MEN om denna information inte finns inbyggd i skärmen, eller inte kan läsas av vid uppstart - då funkar inte xorg alls !!!!
Man kan deaktivera EDID totalt genom att lägga till i xorg.conf:
Option "UseEDID" "FALSE" ( iallafall för Nvidia kort)
Lösningen är att manuellt redigera xorg.conf till det som funkar, eller testa sig fram i Skärmar och grafik.
Funkar det, så ta en backup på xorg.conf ! Nästa gång du uppdaterar, eller försöker ändra nåt, kanske det ballar ur igen.
Jag ger inte fem öre för Plug-n-play...................
Mer om EDID;
http://www.freepatentsonline.com/y2006/0082584.html
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag har också en Samtron 96p. Den slutade just fungera som den ska efter att diverse mjukvara uppdaterats. Kan ev. bero på grafikkortet inte verkar funka som det ska. Väldigt irriterande.
Jag har de värden som har funkat tidigare uppskrivna, men de vill inte funka för mig nu.
1600x1200@76Hz
1280x1024@85Hz
Option "DPMS"
HorizSync 30-96
VertRefresh 50-160
Och slutligen 112x112 punker/tum i 1280x1024 (tror jag, kan vara 1600x1200, kladdig anteckning). Det värdet behövs för att t.ex. ställa in GIMP och Inkscape så att storleken på bilder stämmer (ungefär) mellan skärm och papper.
Annars en bra skärm. Billig var den och färgåtergivningen är fortfarande helt överlägsen jämfört med vilken plattskärm som helst. Hållbar har den också varit, modellen var alldeles ny när jag köpte den och jag har använt den väldigt mycket, ändå är den lika bra som när den var ny. I värsta fall får jag väl byta ner mig till en ny skärm.
Jag har de värden som har funkat tidigare uppskrivna, men de vill inte funka för mig nu.
1600x1200@76Hz
1280x1024@85Hz
Option "DPMS"
HorizSync 30-96
VertRefresh 50-160
Och slutligen 112x112 punker/tum i 1280x1024 (tror jag, kan vara 1600x1200, kladdig anteckning). Det värdet behövs för att t.ex. ställa in GIMP och Inkscape så att storleken på bilder stämmer (ungefär) mellan skärm och papper.
Annars en bra skärm. Billig var den och färgåtergivningen är fortfarande helt överlägsen jämfört med vilken plattskärm som helst. Hållbar har den också varit, modellen var alldeles ny när jag köpte den och jag har använt den väldigt mycket, ändå är den lika bra som när den var ny. I värsta fall får jag väl byta ner mig till en ny skärm.
Jag fick allt att funka igen (vet inte exakt vad jag gjorde, men Ubuntu krångladfe med att använda rätt drivrutin till grafikkortet ett tag), nu funkar de inställningar jag skrev om tidigare igen.