Permanent banning

Diskussion gällande forumet

Ska vi tillämpa permanent banning?

Omröstningen slutade 02 jul 2008, 17:13

Ja
27
42%
Nej
34
52%
Vet ej
2
3%
Det beror på ( skriv gärna i tråden )
2
3%

Antal röster: 65

Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Permanent banning

Inlägg av P.Forsberg »

Tänk er följande scenario:
( OBS!! Jag vill påpeka, att jag inte menar någon person, utan detta är en principfråga! )

En medlem här i forumet förolämpar andra medlemmar genom personangrepp och påhoppningar, blir varnad några gånger, t.o.m avstängd under visst tid några gånger och på grund av detta lämnar uppskattade och duktiga medlemmar forumet. Medlemmar, som under längre tid gjorde en särskild och uppskattat insats för hela Locot.
Enligt nuvarande regler kan medlemmen i fråga fortsätta med sina påhopp och förolämpningar efter avtjänad straff, så att säga. Utan att det händer något mer.
Jag kämpade under 1 år för att få igenom möjligheten för permanent banning men utan resultat, konstigt nog.
Jag hade hela administrationen emot mig och så är det fortfarande.
Nu vill jag veta det.

Vad tycker ni som medlemmar här?

LJ
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Permanent banning

Inlägg av andol »

Rätt skeptisk till permanent banning. Lever liksom i illusionen att folk faktiskt kan förändras.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

andol skrev:Rätt skeptisk till permanent banning. Lever liksom i illusionen att folk faktiskt kan förändras.
Efter tredje chansen? Illusion.
andol

Inlägg av andol »

Little John skrev:
andol skrev:Rätt skeptisk till permanent banning. Lever liksom i illusionen att folk faktiskt kan förändras.
Efter tredje chansen? Illusion.
Tja, hitintills har väl bara ubuntu-se.org funnits några år? Det är en väldigt kort tidsperiod relativt sett permanent.

Sen är det mycket möjlighet att man vill kunna banna folk på perioden N antal år, i riktiga speciallfall.
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Här är mitt skäl till att aldrig tillåta permanenta banning:

"Jag hatar din åsikt, men är beredd ge mitt liv, för din rätt att ha den"// Francois Voltaire (1694-1778)
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

Är det nån mening i det? En person som verkligen vill fortsätta jävlas reggar väl ett nytt nick, surfar via proxy, etc. Jag röstade nej, eftersom det rimmar ganska illa med allt vad ubuntu sägs stå för. Däremot kanske man kan införa någon slags begränsningar för personer som frekvent är otrevlig i sitt bemötande av andra. Eller utfärda en allmän varning, typ: Ta inte Mr. X på allvar, då han bara är ett troll.

Eller jag vet inte. Svårt.
andol

Inlägg av andol »

defatist skrev:Här är mitt skäl till att aldrig tillåta permanenta banning:

"Jag hatar din åsikt, men är beredd ge mitt liv, för din rätt att ha den"// Francois Voltaire (1694-1778)
Fast vad har det med saken att göra? Det är ju snarare ett argument i debatten kring vad man ska kunna bli bannad för, inte hur länge.

Förövrigt så är det ytterst tveksamt hurtillvida Voltaire verkligen yttrade de orden.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag svarade ja med en viss tveksamhet. Permanent banning ska bara till som sista väg om en medlem åker jojo mellan banning och hävning av banning hela tiden, alltså ingen tendens till bättring. Olyckligt om man skulle behöva tillämpa sådant här.

Hade det inte varit för en viss medlem så hade svaret från min sida varit nej men nu är jag istället tveksam. Huvudmålet med en sådan aktion skulle vara risken för att många i administrationen lämnar sina uppdrag annars, alltså forumets välbefinnande.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Kan en person hoppa in i omgångar och börja provocera hej vilt, då är det garanterat något som är gravt fel. Minst 6-7 angrepp i samma tråd utan en enda varning, fullständigt ofattbart...........

Kanske dags för lite hårdare tag nu?

Var rädd om de medlemmar som håller sig lugna och inte bråkar, de flyr forumet när det blir så här. Jag vet flera.

Och inte kan man göra ett skit åt det utan att åka på en varning själv därför att mods och admins inte reagerar.

Samma regler för alla tack, och ingen specialbehandling av någon.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

DimensionX skrev:Kan en person hoppa in i omgångar och börja provocera hej vilt, då är det garanterat något som är gravt fel. Minst 6-7 angrepp i samma tråd utan en enda varning, fullständigt ofattbart...........

Var rädd om de medlemmar som håller sig lugna och inte bråkar, de flyr forumet när det blir så här. Jag vet flera.

Och inte kan man göra ett skit åt det utan att åka på en varning själv därför att mods och admins inte reagerar.
Håller med, DX.

LJ
andol

Inlägg av andol »

Vilket problem löser permanent banning som inte löses med hjälp utav N antals års banning? Mig veterligen har aldrig banningar utav den längden utdelats?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Tack LJ :)

Håller på att tappa humöret känner jag. Dags för en paus. :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

DimensionX skrev:Tack LJ :)

Håller på att tappa humöret känner jag. Dags för en paus. :)
Samma här, tyvärr...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Samma här. Fast givetvis kan man tänka sej att en person som bannats 3 månader (dvs 3 varningar på ett halvår) nästa gång den får 3 varningar inom ett halvår stängs av i 6 månader istället för 3 osv, att man lägger på 3 månader varje gång.
Är det nån mening i det? En person som verkligen vill fortsätta jävlas reggar väl ett nytt nick, surfar via proxy, etc.
Det är ju också något som kan hända och risken är nog betydligt större vid permanent banning, då har man ju inget att förlora.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:( OBS!! Jag vill påpeka, att jag inte menar någon person, utan detta är en principfråga! )
DimensionX skrev:Minst 6-7 angrepp i samma tråd utan en enda varning, fullständigt ofattbart...........
Little John skrev:Håller med, DX.
Det var väldigt konkreta exempel på något som bara var en principfråga.
andol

Inlägg av andol »

vulfgar skrev:Samma här. Fast givetvis kan man tänka sej att en person som bannats 3 månader (dvs 3 varningar på ett halvår) nästa gång den får 3 varningar inom ett halvår stängs av i 6 månader istället för 3 osv, att man lägger på 3 månader varje gång.
Jo, gillar idéen med en stegrande skala. Känns tillräckligt kraftfullt utan att för den skull vara lika permanent som just en permanent banning.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Om någon missköter sig på forumet flera gånger med personangrepp etc så tycker jag att permanent banning är rimligt. Om man inte kan uppföra sig på ett forum så ska man inte vara medlem där. Det är ju glasklart!

Tycker att det är konstigt att permanent banning inte existerar på detta forum. Trodde att det gjorde det. :/

EDIT: Självklart ska permanent banning vara en sista utväg och den ska föregås av varningar och kortare avstängningar.

Men menar ni att jag kan uppföra mig hursomhelst på forumet utan att riskera att bli permanent bannad? Då kanske jag ska sluta censurera mig själv när jag skriver i stridens hetta och skriva det som jag egentligen känner, personangrepp och allt.
Beta

Inlägg av Beta »

Jag röstar för ett längre och längre ban varje gång. Då blir det i princip ett permanent ban om personen i fråga vägrar ändra på nåt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

HakanS skrev:
Little John skrev:( OBS!! Jag vill påpeka, att jag inte menar någon person, utan detta är en principfråga! )
DimensionX skrev:Minst 6-7 angrepp i samma tråd utan en enda varning, fullständigt ofattbart...........
Little John skrev:Håller med, DX.
Det var väldigt konkreta exempel på något som bara var en principfråga.
Måste tyvärr hålla med dig där.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Banna längre tid bara. Inget permanent.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Skriv svar

Återgå till "Forum"