Spela film i vlc?? går inte att trycka på menyerna
Spela film i vlc?? går inte att trycka på menyerna
Tänkte kolla på en .img fil idag. Så jag drog hem VLC och installerade det utan som helst problem. Problemet är nu ( tyvärr ) att när man öppnar en .img / .iso fil och ska trycka på play i filens meny..Så går det inte. Det är som att man inte är inne i vlc fönstret.
Jäkla luddig förklaring kanske men jag hoppas någon kan ge mig lite tips på lösningar.
Mvh Arvid
Jäkla luddig förklaring kanske men jag hoppas någon kan ge mig lite tips på lösningar.
Mvh Arvid
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Spela film i vlc?? går inte att trycka på menyerna
Filer har inga menyer, i alla fall inte de du beskrev. Program däremot har 
Om du försöker öppna en img/iso direkt inne i VLC är problemet just det: Tror inte VLC läser img/iso-filer. Då måste först mounta (montera) dem så de syns som en cdskiva i ditt ubuntu. Efter at du gjort det kan du lppna VLC, gå till cd:n, och där välja rätt filmfil.
Kan kanske tilläggas att img & iso-filer inte har något med film i sig att göra: Formaten används mest för att skapa cdavbilder, och de kan lika gärna vara musik, bilder, allt möjligt blandat eller ett spel.

Om du försöker öppna en img/iso direkt inne i VLC är problemet just det: Tror inte VLC läser img/iso-filer. Då måste först mounta (montera) dem så de syns som en cdskiva i ditt ubuntu. Efter at du gjort det kan du lppna VLC, gå till cd:n, och där välja rätt filmfil.
Kan kanske tilläggas att img & iso-filer inte har något med film i sig att göra: Formaten används mest för att skapa cdavbilder, och de kan lika gärna vara musik, bilder, allt möjligt blandat eller ett spel.
Jodå, det fungerar fint att öppna img / iso / whatever image-fil i VLC.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Där ser man. Tufft.qix skrev:Jodå, det fungerar fint att öppna img / iso / whatever image-fil i VLC.

Lite väl näsvis där va?
Tycker inte att du behöver förklara saker som jag redan vet. Jag skriver ju en fråga här ( kanske dock väldigt dåligt formulerad ) för att få en lösning på problemet jag har.
En dvd film till exempel har ju en meny.. setup, extra etc etc.. Det går inte att klicka på dom med musen eller inte på något annat vis heller. Någon som har en lösning eller iaf något hum?

En dvd film till exempel har ju en meny.. setup, extra etc etc.. Det går inte att klicka på dom med musen eller inte på något annat vis heller. Någon som har en lösning eller iaf något hum?
Det händer mig också i VLC, inget att göra åt tror jag, förutom att mounta iso'n först.
Det beror säkert på att DVD-filmens filstruktur är felaktig från början.
Det beror säkert på att DVD-filmens filstruktur är felaktig från början.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Det är ju lättare att svara om du kan formulera dig korrekt från början. Högerklicka i VLC och välj Chapter.arvan skrev:Lite väl näsvis där va?Tycker inte att du behöver förklara saker som jag redan vet. Jag skriver ju en fråga här ( kanske dock väldigt dåligt formulerad ) för att få en lösning på problemet jag har.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Min VLC har också blivit konstig. Jag kan inte välja "Avfläta" längre.
kanske borde man installera om?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Vad tusan är "avfläta"?nicefinger skrev:Min VLC har också blivit konstig. Jag kan inte välja "Avfläta" längre.

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
DVD-filmer är interlaced, datorskärmar icke så ... "Avfläta" är ett sätt att förbättra omvandlingen.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Jaha, interlaced. Vilken jävla översättning. 

- Konservburk
Jag hade samma tanke om "brutet rör" första gången jag såg den översättningen.qix skrev:Vad tusan är "avfläta"?Låter som en sexuell tjänst.
Haha, vad fan motsvarar det då?Konservburk skrev:Jag hade samma tanke om "brutet rör" första gången jag såg den översättningen.qix skrev:Vad tusan är "avfläta"?Låter som en sexuell tjänst.

- Konservburk
Det är ett felmeddelande man får om det blir fel med en pipeline, t.ex. så här:qix skrev:Haha, vad fan motsvarar det då?Konservburk skrev:Jag hade samma tanke om "brutet rör" första gången jag såg den översättningen.qix skrev:Vad tusan är "avfläta"?Låter som en sexuell tjänst.
Kod: Markera allt
(trap '' 13; yes | head -0)