Systempanelsikon
- Blanders
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Systempanelsikon
När man kör Pidgin, Rhythmbox, m fl, finns ingen ikon i systempanelen trots denna inställning. Varför? Det underlättar en del med den funktionen.
- Bilagor
-
- VALD INSTÄLLNING MEN FUNKAR EJ!
- Skärmbild-Inställningar.png (35.55 KiB) Visad 784 gånger
Senast redigerad av 1 Blanders, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Kontakt:
Re: Systempanelsikon
Skärmdumpen har bara med just Pidgins inställningar att göra, och de är för övrigt rätt.
Har du lagt till en systemikonspanel (den heter Notifieringsyta)? Tror du måste ha en sådan, sedan kan du placera den vart du vill, t.ex. längst till höger nära klockan. Om du nu har en, ta bort den och skapa en ny. Kontrollers även att den inte är för liten eller låst.
Har du lagt till en systemikonspanel (den heter Notifieringsyta)? Tror du måste ha en sådan, sedan kan du placera den vart du vill, t.ex. längst till höger nära klockan. Om du nu har en, ta bort den och skapa en ny. Kontrollers även att den inte är för liten eller låst.
- Blanders
- Kontakt:
Ok, jag förstår inte riktigt. I Gutsy Gibbon behövdes ingen sån inställning och jag vet inte var den görs? Uppe vid högtalaren brukade 'öppna' program synas.
- Bilagor
-
- Skärmbild.png (26.08 KiB) Visad 757 gånger
-
- Kontakt:
Du högerklickar på din sk. "taskbar", eller panelraden som den kanske heter på svenska. Ska visa med skärmdumpar istället >>
http://eyerouge.com/arkiv/bilder/2.png
http://eyerouge.com/arkiv/bilder/3.png
De flesta har sin där upp, som du ser i 2 så har jag min där nere iställlet (främs för att jag hellre uppe på skärmen än längre ner, och att ha den där uppe gör att man snabbare leds till skärmens lägre del). Det är på den du ska högerklicka. Då får du fram en meny som på bild 2.
I menyn tar du "Lägg till Panel".
Du ser därefter bild 3. Där lägger du till notifieringsyta. En notifieringsyta (dvs det du eftersöker, en plats där systemikoner syns när de ska visas) ska då dyka upp. Eventuellt behöver du starta om din Gnome och/eller de program som ska visa systemikonerna efter att du aktiverat den, men har själv inte varit med om att omstart behövs i de flesta fallen.
Edit: Såg att du lade till en skärmdump. Tack.
I ditt fall högerklickar du precis till vänster om din högtalare (inte på den dock).
Edit 2: Öppna program (snarare öppna fönster) kan fortfarande dyka upp till vänster om högtalaremn om du hellre vill det: Du kan placera dem vilken panelrad du vill. Du har, på din skärmdump, 2 st panelrader. I varje panelrad kan man lägga in valfria paneler. En av panelerna heter "Fönsterlista". Lägg till den i rätt panelrad och flytta omkring på den om det behövs, så syns öppna fönster i den.
http://eyerouge.com/arkiv/bilder/2.png
http://eyerouge.com/arkiv/bilder/3.png
De flesta har sin där upp, som du ser i 2 så har jag min där nere iställlet (främs för att jag hellre uppe på skärmen än längre ner, och att ha den där uppe gör att man snabbare leds till skärmens lägre del). Det är på den du ska högerklicka. Då får du fram en meny som på bild 2.
I menyn tar du "Lägg till Panel".
Du ser därefter bild 3. Där lägger du till notifieringsyta. En notifieringsyta (dvs det du eftersöker, en plats där systemikoner syns när de ska visas) ska då dyka upp. Eventuellt behöver du starta om din Gnome och/eller de program som ska visa systemikonerna efter att du aktiverat den, men har själv inte varit med om att omstart behövs i de flesta fallen.
Edit: Såg att du lade till en skärmdump. Tack.

Edit 2: Öppna program (snarare öppna fönster) kan fortfarande dyka upp till vänster om högtalaremn om du hellre vill det: Du kan placera dem vilken panelrad du vill. Du har, på din skärmdump, 2 st panelrader. I varje panelrad kan man lägga in valfria paneler. En av panelerna heter "Fönsterlista". Lägg till den i rätt panelrad och flytta omkring på den om det behövs, så syns öppna fönster i den.
- Blanders
- Kontakt:
Thankyou! Förstår inte varför det försvunnit bara...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ibland lyckas man radera panel-appletar av misstag, det är lätt gjort. jag har lyckats med det konststycket ett antal gånger.Blanders skrev:Thankyou! Förstår inte varför det försvunnit bara...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Pessulus kanske är något för dig?vulfgar skrev:Ibland lyckas man radera panel-appletar av misstag, det är lätt gjort. jag har lyckats med det konststycket ett antal gånger.Blanders skrev:Thankyou! Förstår inte varför det försvunnit bara...

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hund skrev:Pessulus kanske är något för dig?vulfgar skrev:Ibland lyckas man radera panel-appletar av misstag, det är lätt gjort. jag har lyckats med det konststycket ett antal gånger.Blanders skrev:Thankyou! Förstår inte varför det försvunnit bara...

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!