Intryck av Mandriva 2008 Spring RC2
Re: Intryck av Mandriva 2008 Spring RC2
Spännande, den här gången dök svenska upp bland språkvalen...
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Vilken version tog ni ner som gav svenska?
Den du tipsade om, fast inte RC nu längre. Svenska finns inte vid installationstillfället, men det går bra att lägga till svenska språkpaket, och sedan välja svenska i "språkinställningen", kommer inte ihåg vad det heter.Bossieman skrev:Vilken version tog ni ner som gav svenska?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har följt Mandriva lite extra eftersom Mandrake var det första Linux jag någonsin testade.
IDG om Mandriva
Mandriva knycker friskt från Mac OS X i het våredition
Läs mer här
http://wiki.mandriva.com/en/2008.1_Tour
IDG om Mandriva
Mandriva knycker friskt från Mac OS X i het våredition
http://www.idg.se/2.1085/1.155704Komplett stöd för Eee PC och synronisering mot Windows Mobile, Blackberry och flera Nokiamodeller hittar du bland nyheterna i Mandriva 2008.1 Spring Edition. Mycket ser ut att vara "stulet" från Mac OS X. Som övriga Linuxkombatanter hittar du de senaste mjukvarorna i Mandrivas mjukvaruarkiv. Mandriva kommer med OpenOffice.org 2.4, Gnome 2.22, KDE 3.5.9 och KDE 4.0.3 finns också tillgängligt.
I Mandriva 2008.1 Spring Edition har utvecklarna lagt ned energi på att få mobilsynkroniseringen att fungera. Enligt Mandrivas sida fungerar alla enheter som använder sig av Windows Mobile 5/6, Blackberry och ett flertal Nokiaenheter. En trevlig detalj är att installationen av Mandriva känner av om du har andra Linuxoperativ installerade på din hårddisk och lägger till dom som bootalternativ - precis som du kunnat med Windows.
Mandriva skriver att mjukvaruinstalleraren RPMDrake är snabbare och att operationer som tidigare fick programvaran att frysa nu är fixade. RPMDrake söker som standard bara bland program som kommer med ett användargränssnitt. På så vis filtreras alla kommandoradsbaserade program och kodbibliotek bort. En trevlig detalj som gör Mandriva mer attraktivt för användare som inte är intresserade av att hacka vid prompten.
Mandriva bjuder på en del nya program. Elisa är ett mediaprogram som liknar Mac OS X "Frontrow". Du använder Elisa för att spela filmer, lyssna på musik och titta på dina bilder. Awant Window Navigator (AWN) är en OS X-inspirerad docka som du använder för att hålla koll på dina program. Precis som på Macens docka får du en lista över de applikationer du har startade och dockan använder häftiga 3D-effekter från Compiz.
Läs mer här
http://wiki.mandriva.com/en/2008.1_Tour
-
Kör också med Mandriva, fast som One i grunden alltså Mandriva Linux One.
Bägge är bra (Hardy och Mandriva), men upplever lite Mandriva lite mer närmare Windows när det gäller klicka och installera filer.
Datorn installerade automatiskt skrivaren och webcamdrivrutiner efter jag installerat klart Mandriva.
Webcam under Kopete känns mer mjukare och klarar snabbare rörelser jämfört med aMSN, har även Kopete i Hardy också så är de hela ingen fel på Hardy egentligen.
KDE 4 kommer jag att installera senare.
Bägge är bra (Hardy och Mandriva), men upplever lite Mandriva lite mer närmare Windows när det gäller klicka och installera filer.
Datorn installerade automatiskt skrivaren och webcamdrivrutiner efter jag installerat klart Mandriva.
Webcam under Kopete känns mer mjukare och klarar snabbare rörelser jämfört med aMSN, har även Kopete i Hardy också så är de hela ingen fel på Hardy egentligen.
KDE 4 kommer jag att installera senare.
-
Nu blev man sugen på att köra Mandriva, det var ett tag sedan sist faktiskt. Laddar hem det precis nu. 

- fonsterbage 2.0
Har under en period kört ubuntu 8.04 och mandriva 2008.1 parallellt. På en laptop och två stationära av äldre modell. De är bägge jättebra och gör vad man kan (och bör) förvänta sig.
Då jag arbetar med hemsidor som jag testar lokalt ger jag mandriva 2008.1 ett - eftersom det verkar omöjligt att installera mysql/phpmyadmin. Jag får i vart fall inte ordning på det och snorkiga svar i forumet om att jag ska läsa manualen för mysql. I ubuntu funkar det direkt.
Jag ger däremot mandriva ett extra + för framtida strategi. Disten appliceras just nu på ett antal miljoner so (flåt) ryska datorer i utbildningssystemet. Att några tiotals miljoner ryssar växer upp med mandriva från förskola till universitet betyder något. Alla ska ha mandriva, från regering och säkerhetstjänst till dagis.
För min del och på kort sikt är matchen avgjord. Fyra nyanser av brunt vinner (man hinner förändra utseendet på ubuntu innan man avlider av fulslag).
På lång sikt - tja, kyrilliska kanske inte ska tas bort som tagentboksalternativ...
Då jag arbetar med hemsidor som jag testar lokalt ger jag mandriva 2008.1 ett - eftersom det verkar omöjligt att installera mysql/phpmyadmin. Jag får i vart fall inte ordning på det och snorkiga svar i forumet om att jag ska läsa manualen för mysql. I ubuntu funkar det direkt.
Jag ger däremot mandriva ett extra + för framtida strategi. Disten appliceras just nu på ett antal miljoner so (flåt) ryska datorer i utbildningssystemet. Att några tiotals miljoner ryssar växer upp med mandriva från förskola till universitet betyder något. Alla ska ha mandriva, från regering och säkerhetstjänst till dagis.
För min del och på kort sikt är matchen avgjord. Fyra nyanser av brunt vinner (man hinner förändra utseendet på ubuntu innan man avlider av fulslag).
På lång sikt - tja, kyrilliska kanske inte ska tas bort som tagentboksalternativ...

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jaja, även Ulsak har testat mandriva och det funkade ju bra det lilla jag använde men...
det finns i själva verket en hel del bra och intressant distros därute om man frågar. Det man skall leta efter, förutom funktionalitet för egna behov, är vilket mervärde som tillkommer. Ubuntu erbjuder en sjudande supportgemenskap och engagemang utöver det vanliga.
Det är något värdefullt det med, i synnerhet om vi skall få med fler på opensourcetåget.
det finns i själva verket en hel del bra och intressant distros därute om man frågar. Det man skall leta efter, förutom funktionalitet för egna behov, är vilket mervärde som tillkommer. Ubuntu erbjuder en sjudande supportgemenskap och engagemang utöver det vanliga.
Det är något värdefullt det med, i synnerhet om vi skall få med fler på opensourcetåget.
- corneliusbrother
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Testade Mandriva för nåt år sen eller så. Hade problem med att skriva på ntfs-volymer (och ljudet såklart). Något som ju ubuntu klarar galant. Nån som vet hur det funkar i nya versionen????