Hjälp med ny dator

dipper

Hjälp med ny dator

Inlägg av dipper »

Japp som rubriken avslöjar så är jag på jakt efter en ny stationär burk.
Köpa paket ? Bygga sj ? Båda alternativen är aktuella vad är rek?

Vad gör jag men burken då? Vad ska den klara?

- Kunna köra Ubuntu med lite spex
- bör även kunna köra winblows flytande
-MUSIK och FILM till tv o sterio

där är mina hårda krav :) . men det ska flyta på och inte sega.

Vad för system behöver jag ?
vart bör prislappen hamna?

Hjälp med förslag är man tacksam för :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hjälp med ny dator

Inlägg av Ulsak »

Ja, ska du dessutom spela spel och bör du ju se till att ha ett saftigt Nvidia 8xxx kort samt en dualcore samt 2 gb ram. Då bör du lätt hitta en låda som ligger runt 4 000- 5 000 kr. Sen är det bara att smacka på tusingar om du vill ha nåt bättre. ramminne kan man ju lägga på sedan och samma sak med HD.
Jag såg en annons på en extrem sak på 14 lök. Men då får man vara (gaming)entusiast..
dipper

Inlägg av dipper »

Ulsak skrev: Jag såg en annons på en extrem sak på 14 lök. Men då får man vara (gaming)entusiast..
inte extrem och inte ngn gamingentusiast :)
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

hehe, min gamla p3-500 med 256 MB ram och ett tnt2 m64 kostade 14500 kr när jag köpte den, och då fick jag med en sidewinder-ratt på köpet! :)
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Det blir lättare om du berättar hur mycket du skulle kunna tänka dig att spendera och så kan vi sätta ihop det bästa för det.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323786

Kanske? Man får dock skruva ihop delarna själv vilket kräver att man vet vad man gör. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
dipper

Inlägg av dipper »

Men frågan är ju lite vad jag kommer behöva spendera :)
6000 ?
kanske bara får skit, eller så får man mera än vad jag behöver.

men bästa möjliga för 6-7000 ink frakt :)
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Man behöver ju inte köpa allt på en gång. Försök att bestämma hur kraftig processor du vill ha, och att sikta högt här är inte så dyrt, men det är viktigt att du vet om dina behov. Bra moderkort, jag själv har bra erfarenheter av ASUS, de har oftast någon +överraskning/kinder ägg som man finner användbart, som inbyggda nätverkskort kanske även ett trådlöst.

2Gb ram minne. Om du inte renderar 3D, eller editerar stora bilder på typ 1Gb så räcker det, men 2Gb är något du upplever är bättre än 1Gb, jag lovar.

HD, där kan du ju köpa typ "Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM" för 599kr: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327715. Den är tyst. Om du väljer en mindre HD, så går det ju alltid köpa en till senare.

Om du inte är en gamer så kan du köpa grafikkort för typ 400-1000 kr, har du behov av att kunna spela HD film så kanske du bör kolla in grafikkorten lite noggrannare, och 400kr kanske inte räcker. Men du kan nog helt säkert köpa ett fläktlöst grafikort om du inte kommer att spela på datorn. Glöm inte att kolla att kortet har TV ut om du nu har behov av de, det har man oftast.

Nätaggregatet, ju högre watt desto kallare kan den jobba, 600w och uppåt rekommenderar jag, det gör att den troligen också kan användas till nästa dator du bygger.

Ju högre prestanda man riktar in sig på, desto längre kan man vara nöjd med datorn. Men allt måste relateras till hur mycket pengar man vill lägga ut.
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

dipper skrev:Men frågan är ju lite vad jag kommer behöva spendera :)
6000 ?
kanske bara får skit, eller så får man mera än vad jag behöver.

men bästa möjliga för 6-7000 ink frakt :)
Det är nog nästan svårt att få skit för 6-7000 kr, på Expert eller On Off kanske :)
Ingår skärm, mus och tangentbord i din kalkyl ?

Det viktigaste är att man får något som motsvara sitt behov och att det är prisvärt.
dipper

Inlägg av dipper »

Hjalle skrev: Ingår skärm, mus och tangentbord i din kalkyl ?

bara burken behövs O0
dipper

Inlägg av dipper »

"Ubuntu SLUKAR minne, lägg krut på det"

vad för reaktioner finns det för detta påstående ?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

dipper skrev:"Ubuntu SLUKAR minne, lägg krut på det"

Du klarar dig med 256 MB. Sedan beror det ju helt på vad du ska göra.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Tex xp försöker hela tiden ha så mycket ledigt minne som möjligt. Modernare operativsystem, tex Symbian (för mobiler) och Ubuntu med flera, använder RAM som cache så att systemet ska svara snabbare när man klickar runt, så därför verkar det som att mycket av RAM är upptaget. Till den användning du beskrev i första posten behöver du abolut inte mer än 2GiB i RAM, knappt ens så mycket men 2GiB verkar va ganska vanligt nu. Däremot tycker jag att du absolut ska satsa på en cou med 2 eller fler kärnor, det flyter mycket bättre då när man kör många program samtdigt.

Gnubox har tyvärr stängt ner, men GGSData säljer datorer med Ubuntu förinstallerat. Jag begriper mig inte på hur man ska länka till datorer på den sidan, men det finns iaf tex en med Intels fyrkärniga cpu för nästan 6000:- men den har intelgrafik som jag inte har nån koll på. Fyra kärnor är kanske att ta i, finns billigare med två kärnor.

Nu blev det lite reklam för GGSData, finns säkert fler ställen som säljer med Ubuntu förinstalerat men inte som jag kan namnen på.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Nu blev det lite reklam för GGSData, finns säkert fler ställen som säljer med Ubuntu förinstalerat men inte som jag kan namnen på.
Ja, det är sannerligen inte fel. Gunne gör mycket gott för Open Source och Ubuntu i synnerhet.
Om jag inte redan haft fem uppkopplade datorer så hade jag nog gynnat GGS-data...

http://www.ggsdata.se/

Den här datorn vore perfekt..->http://www.ggsdata.se/pcmoder/startpack4400.html
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Får man gå lite OT så finns det i dessa eeePC-tider ett par 12tummare med pekskärm och Ubuntu på GGSData, men 10.000.
http://www.ggsdata.se/laptops/mobinote.php
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Hund skrev:

Med 256 Mb så kommer datorn ganska snart efter uppstart börja få slut på minnet, lite surfande med några flikar flash sidor i webläsaren och datorn börjar skriva till swap filen på HD. Och det är verklig upplevd prestanda försämring.(upplevd=inte bara siffror eller statistik)

Man klarar sig med 256 Mg ram tycker jag ett fel påstående. man kanske skulle säga så här: det finns finns människor med så otroligt stor uthållighet och som under fruktansvärda förhållanden sitter med 256 Mb på sin dator, och de här människorna tycks fungera som vanligt folk, men ingen vet hur. :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hjalle skrev:
Hund skrev:

Med 256 Mb så kommer datorn ganska snart efter uppstart börja få slut på minnet, lite surfande med några flikar flash sidor i webläsaren och datorn börjar skriva till swap filen på HD. Och det är verklig upplevd prestanda försämring.(upplevd=inte bara siffror eller statistik)

Man klarar sig med 256 Mg ram tycker jag ett fel påstående. man kanske skulle säga så här: det finns finns människor med så otroligt stor uthållighet och som under fruktansvärda förhållanden sitter med 256 Mb på sin dator, och de här människorna tycks fungera som vanligt folk, men ingen vet hur. :)
Ubuntu (Läs Ubuntu och ev några enklare instruktioner) flyter på bra med 256 MB minne. Ska du surfa, chatta, lyssna på musik, sitta på irc, använda RSS-läsare, köra GIMP, torrenter, köra någon maskin i VirtualBox m.m som jag brukar krävs det ju självklart mer minne. Jag skulle omöjligt klara mig utan mina snabba minnen på 2 GB. ;)
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Hund skrev:
Hjalle skrev:
Hund skrev:

Ubuntu (Läs Ubuntu och ev några enklare instruktioner) flyter på bra med 256 MB minne. Ska du surfa, chatta, lyssna på musik, sitta på irc, använda RSS-läsare, köra GIMP, torrenter, köra någon maskin i VirtualBox m.m som jag brukar krävs det ju självklart mer minne. Jag skulle omöjligt klara mig utan mina snabba minnen på 2 GB. ;)
Med bara en metkrok och en fällkniv så kan man får ett fullgott och bra liv. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"