Man behöver ju inte köpa allt på en gång. Försök att bestämma hur kraftig processor du vill ha, och att sikta högt här är inte så dyrt, men det är viktigt att du vet om dina behov. Bra moderkort, jag själv har bra erfarenheter av ASUS, de har oftast någon +överraskning/kinder ägg som man finner användbart, som inbyggda nätverkskort kanske även ett trådlöst.
2Gb ram minne. Om du inte renderar 3D, eller editerar stora bilder på typ 1Gb så räcker det, men 2Gb är något du upplever är bättre än 1Gb, jag lovar.
HD, där kan du ju köpa typ "Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM" för 599kr:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327715. Den är tyst. Om du väljer en mindre HD, så går det ju alltid köpa en till senare.
Om du inte är en gamer så kan du köpa grafikkort för typ 400-1000 kr, har du behov av att kunna spela HD film så kanske du bör kolla in grafikkorten lite noggrannare, och 400kr kanske inte räcker. Men du kan nog helt säkert köpa ett fläktlöst grafikort om du inte kommer att spela på datorn. Glöm inte att kolla att kortet har TV ut om du nu har behov av de, det har man oftast.
Nätaggregatet, ju högre watt desto kallare kan den jobba, 600w och uppåt rekommenderar jag, det gör att den troligen också kan användas till nästa dator du bygger.
Ju högre prestanda man riktar in sig på, desto längre kan man vara nöjd med datorn. Men allt måste relateras till hur mycket pengar man vill lägga ut.