GRUB vs Windows...

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
qix
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

GRUB vs Windows...

Inlägg av qix »

Har efter ett antal fruktlösa försök att få igång GameEx eller någon liknande lösning i Ubuntu / VirtualBox bestämt mig för att köra in XP och köra dualboot för att kunna köra GameEx utan problem.

Då hopar sig frågorna:

Vad händer med GRUB efter installation? Blir det som vanligt, att Windows skriver över MBR, och det inte går att komma in i Ubuntu igen?
Hur bör jag göra för att få fram en meny där jag väljer vilket OS jag vill boota?

Vill helst installera XP i \media\Film\WinXP , det vill säga en mapp på en hårddisk jag använder för film osv nu, kommer det att skapa problem för Ubuntu?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: GRUB vs Windows...

Inlägg av Hund »

Reparera GRUB: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3965

Du kan inte installera ett OS i en mapp, bara på en egen partition. Har du ingen över kan du ändra storlek på en nuvarande så att du kan skapa en ny i det nya lediga utrymmet.
Du använder Gparted för det. Och tänk på att ta backup på allt viktigt utifall det skulle hända något.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

qix skrev:Har efter ett antal fruktlösa försök att få igång GameEx eller någon liknande lösning i Ubuntu / VirtualBox bestämt mig för att köra in XP och köra dualboot för att kunna köra GameEx utan problem.

Då hopar sig frågorna:

Vad händer med GRUB efter installation? Blir det som vanligt, att Windows skriver över MBR, och det inte går att komma in i Ubuntu igen?
Hur bör jag göra för att få fram en meny där jag väljer vilket OS jag vill boota?

Vill helst installera XP i \media\Film\WinXP , det vill säga en mapp på en hårddisk jag använder för film osv nu, kommer det att skapa problem för Ubuntu?

Tack på förhand.
Installerar du XP så åker Ubuntu på en gång eftersom XP kommer skriva över allt i MBR. Det blir i så fall att installera om Ubuntu sen. Men gör som Hund säger och backa upp allt du är rädd om först.

1.Installera XP (ubuntu ryker)
2.Installera nu om Ubuntu så får du en Grub meny, där kan du välja vilket OS du vill boota med.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

DimensionX skrev:
qix skrev:Har efter ett antal fruktlösa försök att få igång GameEx eller någon liknande lösning i Ubuntu / VirtualBox bestämt mig för att köra in XP och köra dualboot för att kunna köra GameEx utan problem.

Då hopar sig frågorna:

Tack på förhand.
Installerar du XP så åker Ubuntu på en gång eftersom XP kommer skriva över allt i MBR. Det blir i så fall att installera om Ubuntu sen. Men gör som Hund säger och backa upp allt du är rädd om först.

2.Installera nu om Ubuntu så får du en Grub meny, där kan du välja vilket OS du vill boota med.
Varför installera om hela Ubuntu när man kan reparera GRUB på ett par minuter? ???
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Hund skrev:
DimensionX skrev:

Då hopar sig frågorna:

Tack på förhand.

Varför installera om hela Ubuntu när man kan reparera GRUB på ett par minuter? ???
Aha, och det funkar bra, med Super Grub kanske?

Då har jag själv gjort onödigt jobb. ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

DimensionX skrev:Aha, och det funkar bra, med Super Grub kanske?

Läs länken ovan så ser du hur helt enkelt det är. ;)

Edit: Stavning.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Hund skrev:
DimensionX skrev:Aha, och det funkar bra, med Super Grub kanske?

Läs länken ovan så ser du ur helt enkelt det är. ;)
Tackar, jag skall använda det nästa gång grub behöver repareras. :)
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Faktum är att jag faktiskt körde in XP och gjorde en reparation av GRUB, vilket fungerade bra på det sättet att jag kom in i Ubuntu igen, men jag fick aldrig något val att boota upp XP. Ändra configen i GRUB och lade till XP på rätt partiton (tror jag O0 ) och allt, men det sket sig ändå.

Så nu skriver jag från min XP-installation och kommer snart att dra in Ubuntu igen då, hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Orkar inte läsa igenom allting (inklusive länkar), men vet att NTLDR kan ladda Ubuntu likaväl som GRUB kan ladda Win*. Har själv dock aldrig orkat prova NTLDR för det, den funkar helt bra när man kör Windows men jag har inte riktigt lärt mig syntaxen. Hur som helst - disk behöver man nog inte fundera på (ska för det mesta vara "0" (noll)), rdisk är ungefär samma sak som disknumret i Ubuntu dvs. sda0=0, sda1=1 osv. Partition betyder samma sak osv... och nej, jag har inte provar själv för Grub har alltid funkat... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Elmaman

Inlägg av Elmaman »

Hejsan.

Tänkte kapa den här tråden lite.

Det här är mitt första inlägg i forumet så om frågan redan är besvarad så ber jag om ursäkt.

Jag har problem med att dualboota. Det har funkat klockrent ända tills jag var tvungen att köra en systemåterställning av xp (lära formatera). Nu när jag startar datorn så startar inte grub. Hur läger jag in det igen?

Jag har ubuntu installerad på en partition så jag kommer inte åt ubuntu om inte grub laddar. Som ni kanske förstår så är jag inte så hemma på ubuntu än.
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Elmaman skrev:Hejsan.

Tänkte kapa den här tråden lite.

Det här är mitt första inlägg i forumet så om frågan redan är besvarad så ber jag om ursäkt.

Jag har problem med att dualboota. Det har funkat klockrent ända tills jag var tvungen att köra en systemåterställning av xp (lära formatera). Nu när jag startar datorn så startar inte grub. Hur läger jag in det igen?

Jag har ubuntu installerad på en partition så jag kommer inte åt ubuntu om inte grub laddar. Som ni kanske förstår så är jag inte så hemma på ubuntu än.

http://www.supergrubdisk.org/ löser dina problem.
Elmaman

Inlägg av Elmaman »

Provade super grub, men nånting funkar inte. Den låser sig. så här står det när jag laddar den.

Booting ´Grub => MBR & !Linux! (1) Auto ;-)

findf /grub/stage1 /boot/grub/stage1
root (hd1,1)
Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
setup (hd0)
checking if "/boot/grub/stage1" exist ...yes
checking if "/boot/grub/stage2" exist ...yes
checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exist ... yes
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5" (hd0) ...

Sen kommer den ingenvart. Jag kan inte göra annat en stänga av datorn på avstängningsknappen.
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Får du inga val överhuvudtaget?
Elmaman

Inlägg av Elmaman »

qix skrev:Får du inga val överhuvudtaget?
Nja, jag har provat med Auto Super Grub Disk: http://www.supergrubdisk.org/wiki/AutoSuperGrubDisk

Jag kommer fram till en ny bootmeny och väljer unetbootin, och det är då den laddar och låser sig. Ska prova att ladda ner iso:n och köra från den istället.
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Det där lät suspekt, kör med Live CD'n.
Elmaman

Inlägg av Elmaman »

Nu verkar jag vara nått på spåren. Jag kan boota ubuntu nu med hjälp av super grub. Men så fort jag tar ur cd med super grub så startar windows normalt. Borde vara ganska lätt att fixa när jag kommit så här långt. Får testa lite mer när jag kommer hem från jobbet.
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Yep, finns instruktioner i menyn.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"