Automatisk montering av hårddiskar
Automatisk montering av hårddiskar
Hej, jag började använda Ubuntu tidigt i vår och körde då alfaversionen av 8.04. Då monterades alla mina hårddiskpartitioner inklusive NTFS automatiskt vid uppstart. Samma skedde i betaversionerna men sen den skarpa versionen släpptes så monteras inte dessa partitioner automatiskt, utan bara om jag klickar på dem två gånger i Nautilus. Är det så för alla eller är det något fel hos mig? Tycker det är självklart att alla tillgängliga partitioner ska monteras automatiskt.
Re: Automatisk montering av hårddiskar
Hade lite av samma problem också. Min lagringspartition var jag tvungen att hela tiden aktivera upp som administratör.
I filen /etc/fstab ska det finnas monteringsinställningar vid uppstart
Den här raden skapades när jag provade använda dom grafiska verktygen i KDE:
/dev/sda3 /media/sda3 auto nouser,atime,auto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
Funkade bra. Går ju att göra manuellt också om man så vill. Så inte om din hårddisk finns med där så är det bra att lägga till den.
/dev/sda3 är självaste hårdvarupekaren till din hårddisk (skiljer sig i namn från dator till dator).
/media/sda3 är katalogen du vill ha partitionen monterad.
Resten är jag inte så duktig på.
I filen /etc/fstab ska det finnas monteringsinställningar vid uppstart
Den här raden skapades när jag provade använda dom grafiska verktygen i KDE:
/dev/sda3 /media/sda3 auto nouser,atime,auto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
Funkade bra. Går ju att göra manuellt också om man så vill. Så inte om din hårddisk finns med där så är det bra att lägga till den.
/dev/sda3 är självaste hårdvarupekaren till din hårddisk (skiljer sig i namn från dator till dator).
/media/sda3 är katalogen du vill ha partitionen monterad.
Resten är jag inte så duktig på.

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Monteringspunkten måste inte nödvändigtsvisa vara /media/sd3, det kan vara /media/windows om man vill det. I Gutsy fick hårddisken samma namn under Platser som monteringspunkten. Men inte i hardy (iaf för mig, men när jag ändrade spräk til engelska så fick den det..) Så för att de inte skulle heta "123,4GB-volym" gjorde jag som bossieman, han skriver först om USBenheter men det fungerar på vanliga hårddiskar också http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... heter.html
Jag läste i en linuxfaq att /media är avsett för borttagningsbara media.
Jag får mina NTFS-partitioner monterade i /media, men bara först när jag dubbelklickat på enheten i filbläddrarprogrammet.
Så kom jag på att SATA är ju hotswap-anpassat, alltså att man ska i princip kunna rycka ur en SATA-disk under drift. Detta är ju vettigt om man kör eSATA eller med hårddisk-kasetter. Kan det alltså vara så att ubuntu tror att man vill kunna rycka ur denna hårddisk?
Om det nu är så att /media är tänkt för borttagningsbar media, var är det tänkt att man ska automontera sina partitioner istället? Stod något i linuxfaqen som jag läste att /mnt var avsett för temporär media, men det är väl samma sak som borttagningsbar media så detta gör mig lite förvirrad. Jag kommer nog försöka automonunta dem i /media i alla fall så slipper det bli strul om jag länkat till filer någonstans tidigare på dessa partitioner.
Jag får mina NTFS-partitioner monterade i /media, men bara först när jag dubbelklickat på enheten i filbläddrarprogrammet.
Så kom jag på att SATA är ju hotswap-anpassat, alltså att man ska i princip kunna rycka ur en SATA-disk under drift. Detta är ju vettigt om man kör eSATA eller med hårddisk-kasetter. Kan det alltså vara så att ubuntu tror att man vill kunna rycka ur denna hårddisk?
Om det nu är så att /media är tänkt för borttagningsbar media, var är det tänkt att man ska automontera sina partitioner istället? Stod något i linuxfaqen som jag läste att /mnt var avsett för temporär media, men det är väl samma sak som borttagningsbar media så detta gör mig lite förvirrad. Jag kommer nog försöka automonunta dem i /media i alla fall så slipper det bli strul om jag länkat till filer någonstans tidigare på dessa partitioner.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
En av fördelarna med att montera i /media är ju att du då får med dina monterade partitioner i listningen till vänster i t.ex. nautilus. Vad man dock bör tänka på ärt att man ALDRIG ska montera något direkt i /media, utan i underkataloger till /media...
vanum est vobis ante lucem surgere
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag har både sata och ide monterat i /media/mappnamn, fungerar utan problem. Tror att man i princip kan ha en monteringspunkten vart man vill, tex /home/användarnamn/musik så kommer musikmappen att utgöras av en egen partition. Men det har jag aldrig provat. Om man väljer /media eller /mnt så dyker iaf partitionerna upp som hårddiskar under Platser, har man monteringspunkten någon annanstans så kommer de antagligen inte att synas där.
Följde guiden och det funkade utmärkt!