Automatisk montering av hårddiskar

radiola
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Automatisk montering av hårddiskar

Inlägg av radiola »

Hej, jag började använda Ubuntu tidigt i vår och körde då alfaversionen av 8.04. Då monterades alla mina hårddiskpartitioner inklusive NTFS automatiskt vid uppstart. Samma skedde i betaversionerna men sen den skarpa versionen släpptes så monteras inte dessa partitioner automatiskt, utan bara om jag klickar på dem två gånger i Nautilus. Är det så för alla eller är det något fel hos mig? Tycker det är självklart att alla tillgängliga partitioner ska monteras automatiskt.
Användarvisningsbild
Vantskruv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Automatisk montering av hårddiskar

Inlägg av Vantskruv »

Hade lite av samma problem också. Min lagringspartition var jag tvungen att hela tiden aktivera upp som administratör.

I filen /etc/fstab ska det finnas monteringsinställningar vid uppstart
Den här raden skapades när jag provade använda dom grafiska verktygen i KDE:
/dev/sda3 /media/sda3 auto nouser,atime,auto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
Funkade bra. Går ju att göra manuellt också om man så vill. Så inte om din hårddisk finns med där så är det bra att lägga till den.

/dev/sda3 är självaste hårdvarupekaren till din hårddisk (skiljer sig i namn från dator till dator).
/media/sda3 är katalogen du vill ha partitionen monterad.
Resten är jag inte så duktig på. :)
Användarvisningsbild
qix
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av qix »

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Monteringspunkten måste inte nödvändigtsvisa vara /media/sd3, det kan vara /media/windows om man vill det. I Gutsy fick hårddisken samma namn under Platser som monteringspunkten. Men inte i hardy (iaf för mig, men när jag ändrade spräk til engelska så fick den det..) Så för att de inte skulle heta "123,4GB-volym" gjorde jag som bossieman, han skriver först om USBenheter men det fungerar på vanliga hårddiskar också http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... heter.html
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ronnylov »

Jag läste i en linuxfaq att /media är avsett för borttagningsbara media.
Jag får mina NTFS-partitioner monterade i /media, men bara först när jag dubbelklickat på enheten i filbläddrarprogrammet.
Så kom jag på att SATA är ju hotswap-anpassat, alltså att man ska i princip kunna rycka ur en SATA-disk under drift. Detta är ju vettigt om man kör eSATA eller med hårddisk-kasetter. Kan det alltså vara så att ubuntu tror att man vill kunna rycka ur denna hårddisk?

Om det nu är så att /media är tänkt för borttagningsbar media, var är det tänkt att man ska automontera sina partitioner istället? Stod något i linuxfaqen som jag läste att /mnt var avsett för temporär media, men det är väl samma sak som borttagningsbar media så detta gör mig lite förvirrad. Jag kommer nog försöka automonunta dem i /media i alla fall så slipper det bli strul om jag länkat till filer någonstans tidigare på dessa partitioner.
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

En av fördelarna med att montera i /media är ju att du då får med dina monterade partitioner i listningen till vänster i t.ex. nautilus. Vad man dock bör tänka på ärt att man ALDRIG ska montera något direkt i /media, utan i underkataloger till /media...
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag har både sata och ide monterat i /media/mappnamn, fungerar utan problem. Tror att man i princip kan ha en monteringspunkten vart man vill, tex /home/användarnamn/musik så kommer musikmappen att utgöras av en egen partition. Men det har jag aldrig provat. Om man väljer /media eller /mnt så dyker iaf partitionerna upp som hårddiskar under Platser, har man monteringspunkten någon annanstans så kommer de antagligen inte att synas där.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ronnylov »

Följde guiden och det funkade utmärkt!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"