Tips på pdf-skrivare önskas
- SpeedyG
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tips på pdf-skrivare önskas
Hej på er!
Jag har pysslat lite med Ubuntu i snart en månad och det är ju ingen underdrift att säga att jag är nöjd med operativet. Jag har konstaterat att den viktigaste tillämpningen fungerar bra för mig, nämligen internetbanken.
Till saken:
Det blir så klart en hel del pdf-dokument i samband med bankaffärer/e-fakturor m.m. Med tanke på att bankerna vanligvis inte sparar elektroniska dokument i all evighet så blir det att skapa pdf:er och spara lokalt på disken. I Ubuntu finns det en pdf-skrivare som i och för sig fungerar oklanderligt, men som saknar några funktioner som jag önskar ha.
I den "andra" världen använder jag mig av PDF ReDirect, gratisvarianten, som har funktionaliteten att låta mig välja filnamn, var den ska sparas, förhandsgranskning och "utskrift"-kvalitet.
Pdf-skrivaren i Ubuntu skapar ju endast ett dokument i PDF-mappen i hemkatalogen. Lite tradigt då att manuellt ändra filnamn och flytta flien till lämplig mapp, speciellt om det blir många dokument att hantera.
Har ni några bra förslag på pdf-skrivare som har de funktioner jag önskar?
Jag har pysslat lite med Ubuntu i snart en månad och det är ju ingen underdrift att säga att jag är nöjd med operativet. Jag har konstaterat att den viktigaste tillämpningen fungerar bra för mig, nämligen internetbanken.
Till saken:
Det blir så klart en hel del pdf-dokument i samband med bankaffärer/e-fakturor m.m. Med tanke på att bankerna vanligvis inte sparar elektroniska dokument i all evighet så blir det att skapa pdf:er och spara lokalt på disken. I Ubuntu finns det en pdf-skrivare som i och för sig fungerar oklanderligt, men som saknar några funktioner som jag önskar ha.
I den "andra" världen använder jag mig av PDF ReDirect, gratisvarianten, som har funktionaliteten att låta mig välja filnamn, var den ska sparas, förhandsgranskning och "utskrift"-kvalitet.
Pdf-skrivaren i Ubuntu skapar ju endast ett dokument i PDF-mappen i hemkatalogen. Lite tradigt då att manuellt ändra filnamn och flytta flien till lämplig mapp, speciellt om det blir många dokument att hantera.
Har ni några bra förslag på pdf-skrivare som har de funktioner jag önskar?
Murphy was an optimist...
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Tips på pdf-skrivare önskas
Är det jpeg-bilder som ska göras om till pdf?
Finns ett bra program som tyvärr inte är grafiskt som skapar en pdf-fil av samtliga jpeg-bilder i en mapp. Programmet heter jpeg2pdf.
Finns ett bra program som tyvärr inte är grafiskt som skapar en pdf-fil av samtliga jpeg-bilder i en mapp. Programmet heter jpeg2pdf.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- SpeedyG
Det huvudsakliga dokumenttypen är webbsidesinnehåll, inte bilder. Tack ändock för förslaget 

- mcNisse
Skriv ut till fil. Du får en postscriptfil, men du kan bestämma var filen hamnar. Det är inte så stor skillnad på en ps fil mot en pdf. Den kan du kolla i en postscript viewer. Jag skulle tro att det kommer postscipt viewer med i ubuntus gnome insallation.
Jag visar hur det ser ut i en kde3 applikation.
Jag visar hur det ser ut i en kde3 applikation.
- Bilagor
-
- print.png (40.14 KiB) Visad 1966 gånger
- SpeedyG
Detta låter som en idé men jag tror den kan bli lite knepig i samband med att jag ibland även behöver titta på dokumenten i "den andra världen". Därför tror jag att pdf-formatet i det läget är mest lämpat i brist på bättre alternativ.
Jag har temporärt fixat till att pdf-skrivaren (Cups pdf) i Gnome åtminstone sparar ett indexerat värde i filnamnet. Detta låter sig göras genom att editera /etc/cups/cups-pdf.conf, genom att leta upp värdet Label 0 och ändra det till Label 1 i sektionen för Key: Label.
Jag får tills dess jag hittar ett bättre alternativ skapa mina pdf:er och därefter starta nån filhanterare och döpa om filnamnen och placera dessa i de mappar jag önskar ha dessa i.
Jag har temporärt fixat till att pdf-skrivaren (Cups pdf) i Gnome åtminstone sparar ett indexerat värde i filnamnet. Detta låter sig göras genom att editera /etc/cups/cups-pdf.conf, genom att leta upp värdet Label 0 och ändra det till Label 1 i sektionen för Key: Label.
Jag får tills dess jag hittar ett bättre alternativ skapa mina pdf:er och därefter starta nån filhanterare och döpa om filnamnen och placera dessa i de mappar jag önskar ha dessa i.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
När man skriver ut till PDF så kan man bocka i Skriv ut till fil så får man själv välja filnamn på PDFen. Men tack för tipset om indexerade namn störigt att det inte skrivs nån pdf om det redan finns en med samma namn. Indexerade namn borde vara aktiverat som standard.
- mcNisse
Kod: Markera allt
ps2pdf
-
Ibland får jag ett alternativ att välja filnamn/plats när jag skriver ut, tex från tomboy. De flesta andra gånger får jag inget sånt alternativ, som i Firefox, Open Office, Gimp m.m.
Vad som skiljer de olika utskriftshanterarna vet jag inte eftersom Ubuntu är så förbannat bra på att gömma programnamnen och låter båda gå under "Skriv ut".
Vad som skiljer de olika utskriftshanterarna vet jag inte eftersom Ubuntu är så förbannat bra på att gömma programnamnen och låter båda gå under "Skriv ut".
- Bilagor
-
- Firefox-dialog överst, Tomboy underst.
- print-dialogs.jpg (62.47 KiB) Visad 1885 gånger
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
I tex firefox Arkiv -> Skriv ut -> ett fönster öppnas, uppe till höger i det ser jag knappen Egenskaper och under det står det Skriv ut till fil, bocka i det så får man skriva i namnet på PDFfilen själv och välja vart den ska sparas.rylleman skrev:Ibland får jag ett alternativ att välja filnamn/plats när jag skriver ut, tex från tomboy. De flesta andra gånger får jag inget sånt alternativ, som i Firefox, Open Office, Gimp m.m.
- SpeedyG
Hejsan på er igen!
Nu har jag fått för mig att testa era förslag lite, men det bidde inget i helgen då det var lite för fint väder ute för att man skulle sitta vid datorn
Det finns som sagt 2 alternativ, dels konfigurera cups så att den "indexerar" filerna som hamnar i ~/PDF, och dels att man kan "skriva ut till fil" och därigenom välja att skriva ut till pdf, välja filnamn och var den ska lagras.
Jag har testat båda alternativen och de fungerar bra och ger ett likartat resultat. Det enda som jag reagerade på är att filstorleken på de filer som "skrivs ut till fil" är att de är cirka 20-40% större än om jag använder mig av cups-skrivaren. Detta beror på vad? Extra filinformation?
Nu har jag fått för mig att testa era förslag lite, men det bidde inget i helgen då det var lite för fint väder ute för att man skulle sitta vid datorn

Det finns som sagt 2 alternativ, dels konfigurera cups så att den "indexerar" filerna som hamnar i ~/PDF, och dels att man kan "skriva ut till fil" och därigenom välja att skriva ut till pdf, välja filnamn och var den ska lagras.
Jag har testat båda alternativen och de fungerar bra och ger ett likartat resultat. Det enda som jag reagerade på är att filstorleken på de filer som "skrivs ut till fil" är att de är cirka 20-40% större än om jag använder mig av cups-skrivaren. Detta beror på vad? Extra filinformation?