Batterifelmeddelanden, försvinnande menyrad och avinstallat

starsmaker

Batterifelmeddelanden, försvinnande menyrad och avinstallat

Inlägg av starsmaker »

Hej, har lite frågor (igen). Kör eeexubuntu på min Asus Eee PC 701 med ubuntu desktop (vet inte varför, det stod i wikin att det gick bättre så jag installerade det).
1. Varje gång jag startar datorn/loggar in får jag två felmeddelanden (men det är inte sant) ovanpå varandra. De säger att mitt batteri är dåligt eller trasigt och har bara 1% kapacitet.

2. Drar jag ur nätsladden och batteriet är fulladdat så står det att jag har 100% kapacitet och 1h35min (det står alltid 1h35min) kvar av batteriet vilket inte är sant då det ska räcka runt 3 timmar. Detta gäller rutan som hoppar upp när jag placerar musen ovanför ikonen. Klickar jag och väljer batteriet står det att jag har 6h45min kvar men kapacitet dålig, 1%. För ca 1 minut sedan stod det att urladdningstiden var 20h. Inget av detta är sant. Finns det en lösning?

3. Ibland, särskilt om jag trycker ctrl+v för att klistra in försvinner menyraden i fönstrena, vilket är väldigt störande då fönstrena går utanför skärmen. Lösning?

4. Finns det ett sätt att ta bort program utan att ta bort beroendet, här ubuntu-desktop? Det känns liksom onödigt att ha ett brännarprogram när man inte har en optisk enhet :)

Tack på förhand!

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"