När jag började med Ubuntu Dapper gick det att skriva in ett Unicodetecken i löpande text genom at trycka ner »Ctrl + Shift«, skriv in hexkoden för tecknet och sedan slå mellanslagstangenten. Jag kunde således skriva in det kinesiska tecknet »倀« i en text genom att slå »Ctrl + Shift«, 5000 och mellanslag. I Feisty blev det lite mer complicerat - man fick först slå »Ctrl + Shift + u« och sedan hexkoden och mellanslag. När jag uppdaterade till Gutsy gick emellertid det inte längre, när jag slåg »Ctrl + Shift + u« och sedan 5000 skrevs »5000« i texten. Nu, om jag försöker använder denna metod i Hardy, exv i min textredigerare eller i OOo Writer, får jag »u« och tangentbordet låser sig - jag kan inte skriva vidare ! Trots en hel del sökande det senaste året har jag inte kunnat hitta en lösning på detta problem, vilket är lite irriterande då jag ofta behöver skriva in tecken som inte är tillgängliga på tangentbordet i mina texter. Själv undrar jag om det kan vara SCIM - jag har den senaste versionen, 1.4.7, installerad på min burk - som spökar här. Taxam for tips om vad problemet kan bero på och ännu viktigare, hur det kan lösas !...
Henri
Unicodetecken med hexkod i Hardy [Löst]
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Unicodetecken med hexkod i Hardy [Löst]
Senast redigerad av 1 mhenriday, redigerad totalt 22 gånger.
Re: Unicodetecken med hexkod i Hardy
Tack för tipps med unicode-tecken! Det lyckades på min dator att skriva hexkoden så som du beskriver i textredigeraren (gedit). Det lyckades inte i OpenOffice (men jag kunde kopiera unicodetecknen från gedit till OO). Scim kan inte vara problemet, jag har också samma version installerad. Mitt tangentbord fryser dock inte när jag skriver ctrl+shift u5000 (eller någon anna hexkod) i OpenOffice, det blir bara ett mellansteg (blankt). Möljligen understödjer inte OO denna unicode metod (ctrl + shift + u är kanske reserverat till något annat). Ingen aning. Dessvärre.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
på min burk kan jag köra "Ctrl+Shift+u" + 16a0 + space, för en unicode ᚠ (i detta fall "feh" - första runan i futharken).
Lyckas i Epiphany, gnome-console, mousepad och Firefox.
Kör Hardy + GNOME.
/Per
Lyckas i Epiphany, gnome-console, mousepad och Firefox.
Kör Hardy + GNOME.
/Per
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Tack för de snabba svaren, Rizla+ och per9000, och förlåt att jag själv dröjt så länge med mitt eget svar ! Jag hade faktiskt postat en bugnotis angående detta problem i mars (Bug #163610), då Hardy fortfarande var i alfa, men det är först nu som jag lyckats komma underfund med en på lösning problemet. Som jag förklarar på webbsidan ovan, finns det faktiskt ett slags beroende av SCIM-konfigurationen, på så vis att om denna är inställd på »Annat« → »UIM-direct« tycks det inte gå att använda den gamla »Ctrl+Shift+u«-metoden för att skriva in Unicode-tecken i en text. Däremot, om SCIM är inställd på »Latinsk teckeninmätning« går det, men det som man då ser är lite annorlunda än förr. Således, om jag tar mitt tidigare exempel, om jag vill skriva in det kinesiska tecknet »倀« i en text kan jag visserligen skriva »Ctrl+Shift+u, 5000, mellanslag« och få det önskade resultatet. Skillnaden mot förr är att man nu ser mellanprodukterna »u« och »u5000«, vilka man inte såg tidigare. Funkar alldeles utmärkt, precis som per9000 konstaterade, också för »ᚠ«, där mellanprodukterna (som försvinner när man tar mellanslaget) är »u« och »u16a0«. Jag har testat ovanstående i Gmail, OOo Writer, gedit-textredigerare och här på forumet och det tycks funka likadant överallt....
Henri
Henri