SHUTDOWN & RESTART försvann från SYSTEM --> QUIT...

sarbor77

Inlägg av sarbor77 »

Hejsan!

Jag sitter på en mkt gammal LapPower-dator (Pentium 2, 350MHz, 192MB), efter installationsproblem (http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3328) fungerade den bra i en vecka...

Datorn blev seg när min sambo körde för många program samtidigt, så alla program avslutades. Därefter kunde hon inte öppna ett WORD-dokument i OPEN-OFFICE som hon just innan hade arbetat med. OO startade men den aktuella filen öppnades inte. Vi provade flera ggr då andra WORD-dokument kunde startas.

Jag stängde då av av datorn som vanligt... men precis när jag tryckte på RESTART så öppnades OO. Därefter fastnade datorn i det skymda läget med en vit bakgrund.

Jag kunde inte göra ngt, fick ingen kontakt, väntade 5-10minuter, men inget hände.

Så jag använde min gamla brutalmetod från Puttemjuks OS - POWER-knappen.

Efter detta har datorn fungerat bra MEN... SHUTDOWN och RESTART visas inte längre på "SYSTEM --> QUIT...". På den översta raden visas: LOGOUT, LOCK och SWITCH men under detta visas bara HIBERNATE.

Hur får jag tillbaka SHUTDOWN & RESTART? Min sambo är inte alls van med terminalfönstret, fast hon kan nu ETT kommando iaf...

Tacksam för svar....
Användarvisningsbild
Xuestor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xuestor »

fick också detta problem nu när jag ska logga in med xgl sessionen, funkar dock bra med den vanliga system sessionen....

Ingen som vet någonting om detta??
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Fick ett liknande problem med XGL när jag kör Beryl. Har inte löst det men upptäckte att om man loggar ut så finns Stäng av och Starta om i menyn vid inloggningsskärmen. Så jag slapp använda terminalen.

Hoppas någon kan lösa preoblemet så att du får tillbaka alla funktioner.
Ricque

Inlägg av Ricque »

Tror dem flesta råkar ut för det där i XGL-sessionen.. iallafall om man använder Beryl.

Konstigt att det inte är löst ännu eftersom många verkar ha problem med det. Men man får väl hoppas..
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Hej! Hittade detta i den guide jag använde för att installera Beryl. Jag har använt detta och har nu alla avstängnings möjligheter i XGL. Det kanse löser dina problem också.

The fix (from http://forum.beryl-project.org/topic-4863-1 ) was to add to /etc/gdm/gdm.conf-custom

[servers]
# Override display 1 to use Xgl (DISPLAY 1 IMPORTANT FOR ATI FGLRX).
1=Xgl

[server-Xgl]
name=Xgl server
command=/usr/bin/Xgl :1 -fullscreen -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:pbuffer
flexible=true

and to make two changes in /etc/gdm/gdm.conf. First replace "0=Standard" with "1=Standard" then set GdmXserverTimeout=50 (around line 200). The catch is that this takes away your ability to fallback on a non Xgl login.
Hittade detta på : http://lhansen.blogspot.com/2006/10/3d- ... -edgy.html
sarbor77

Inlägg av sarbor77 »

Hejsan!

Vad är XGL-sessionen?
Vad är Beryl?

Jag har inte (mig veterligen iaf) installerat dessa program... eller är det uppdateringar/små filer?

Hur gick det för er andra? har ni lyckats lösa det?

Jag kan heller inte logga ut via inloggningsfönstret då det enbart står lista på användare på datorn samt SESSION (där man kan välja språk och KDE/GNOME)...

Med andra ord, mitt problem kvarstår... Hur får jag fram SHUTDOWN och RESTART i menyn SYSTEM / LOGOUT?

Tacksam för svar

// Sara B
sarbor77

Inlägg av sarbor77 »

Hejsan!

Jag har ändrat som LOBO skrev ovan... Därefter startade jag om X mha CTRL-ALT-BACKSPACE.

Måste jag göra ngt mer att dessa ändringar som börja gälla? Ska man inte skriva ngt kommando i terminalfönstret för att få ändringarna att genomföras? Eller???

När jag loggar ut så finns INTE SHUTDOWN och RESTART i menyn vid inloggningsskärmen. (som LOBO skriver ovan)? Jag använder "Happy GNOME with Browser" som LOGIN WINDOW. Jag har även provat att ändra till annan LOGIN WINDOWS... men samma problem kvarstår!

// Sara
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tills du får bättre svar så följande kommando i terminalen stänger av datorn:

sudo shutdown -h now

Jag tog bort din andra tråd som är identisk med denna. Starta en tråd per ämne.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har försökt experimentera lite.
Bild
Har du en bock i vid raden "Visa åtgärdsmeny"? Om jag tar bort den så försvinner "Stäng ner" och "Starta om".
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
sarbor77

Inlägg av sarbor77 »

[quote="vulfgar"]Har du en bock i vid raden "Visa åtgärdsmeny"? Om jag tar bort den så försvinner "Stäng ner" och "Starta om".[/quote]
Jag har inte ändrat detta och bocken är ifylld. Ändå har jag inte dessa meny-alternativ vid LOGIN fönstret, oavsett vilket LOGIN WINDOW som jag väljer...
sarbor77

Inlägg av sarbor77 »

UPPDATERING: NU FUNGERAR DET!!!

Hmmm.... jag vet inte riktigt hur... för jag har inte gjort ngt speciellt sedan igår.

Här kommer iaf en sammanställning på vad jag har gjort:

* Efter att ha gjort som "LOBO" skrev ovan
* startat om datorn några ggr
* (utan att använda ngt specialkommando, se mitt inlägg ovan)
* har jag vid ett tillfälle igår provat att savsluta mha CRTL-ALT-BACKSPACE, startat om

MEN sen

* kunde jag idag ladda ner några uppdateringar via UBUNTU...

... och då var problemet löst!!!

Dessutom kom nu även RESTART, SHUTDOWN tillbaka på inloggningssidan

(OBS: jag har INTE använt/laddat ner BERYL alls!)

Tack för alla tips och råd!

// Sara
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"