Kan man ändra username i ubuntu?

nooby
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kan man ändra username i ubuntu?

Inlägg av nooby »

Alltså i linux programmet inte här i forumet :)

Jag valde ett jag inte kommer ihåg och långt också.

Ska man göra en sudo? var hur ?
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kan man ändra username i ubuntu?

Inlägg av Sprak »

Om det är namnet som syns längst upp till höger där man kan snabbyta mellan användare så är det enkelt:
Tryck bara System->Administration->Användare och grupper->[Användarnamnet]->Egenskaper och ändra i Verkligt namn

Dock misstänker jag att det är själva inloggningsnamet som du vill ändra på och det vet jag inte hur man gör direkt. En fullösning är att i samma meny skapa en ny användare med det namn som du heter och sedan kopiera över alla inställningar från den ena användaren till den andra. Tyvärr kommer lite terminaljoks för att fixa detta:

Säg att du just nu heter "astrid" och vill byta namn till "bertil". I System->Administration->Användare och grupper får du först trycka på "Lås upp" och sedan kan du skapa den nya användaren "bertil" genom att genom att trycka på "Lägg till användare"

Nu så gäller det att kopiera över alla inställningar från "astrid" till "bertil". De lagras för nuvarande i astrid hemma-katalog (/home/astrid) och är alla filnamn och kataloger som börjar med punkt ("."). Som standard så syns de inte i filhanteraren, men om du trycker in Control + H (som i Hide) så syns de. Problemet är bara att varken "astrid" eller "bertil" har rättigheter att ändra i den andras hemmakatalog. Eftersom du ändå har tänkt att ta bort användaren "astrid" så kan du ändra så att alla kan ända "astrids" filer. Nu kommer terminalkommandot: Öppna Program->Tillbehör->Terminal och skriv "chmod 777 * -R". Kommandot innebär att du ändar så att alla kan ändra och läsa alla dina filer som du har i din hemmakatalog. Nu kan du logga ut och logga in som "bertil". Väl inloggad är det bara att öppna upp filhanteraren och kopiera över alla filer från "astrid" (/home/astrid) till "bertil" (/home/bertil) (glöm inte bort att trycka in Control + H så att du får med dig alla inställningar).

Förhoppningsvis så finns det ett enklare sätt, men detta ska fungera.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Själv hade jag gått in och editerat /etc/passwd (+lite annat) med "vi", men för att nu ta en mer "civiliserad" variant som kanske är bättre om man är nybörjare så ska det nog funka med:

sudo usermod -lnytt-username -dnytt-username -m gammalt-username

Där "-l" byter ut användarnamnet, "-d" skapar en ny hemkatalog med "rätt" namn och "-m" flyttar över det som finns i den gamla hemkatalogen till den nya.

För att kunna köra detta kommandot sägs det att du måste vara inloggad som någon annan användare än den du flyttar. Notera att det inte är mellanslag mellan "-l" och "-d" och "nytt-username", medan det däremot är det mellan "-m" och "gammalt-username".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
nooby
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av nooby »

osprey det var ett bra förslag, först måste ajg lära mig bli en sådan där
super-user då. Ska ändra språk till engelska också först så jag förstår
kommandon. Svenska kommandon har man ju ingen aning om vad de
hette på engelska. Vänteläge till exempel. Var det Suspend?

shutdown heter tydligen avstängning? Varför kan de inte använda de riktiga orden :)
De tvingar på mig att kunna dubbel uppsättning termer. Bökigt. Svårt nog att lära sig
en uppsättning med termer. Jo jag förstår att en pensionär som inte alls kan engelska
vill ha allt på svenska men då kan han ju inte få hjälp av hela världen med ubuntu användare
utan bara de som talar vårt språk. Jag gillar också svenska språket men termerna ska vara på
engelska så man har chans att lära sig de internationellt gångbara termerna som shutdown.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"