ISPConfig och
webmin för att administrera Ubuntu 8.04 Servern när det gäller:
* Apache Webserver version 1.3.12 or later / 2.0.40 or later
* Sendmail or Postfix
* Procmail
* Quota Package
* ProFTP as standalone version or vsftpd as inetd/xinetd/standalone version
* PHP 4.0.5 or newer as Apache module
* MySQL data base
a POP3/IMAP daemon that supports either the traditional Unix-Mailbox format (e.g.
gnu-pop3d, qpopper, ipop3d, popa3d or vm-pop3d) or the Maildir format (e.g.
Courier-Imap, Dovecot)
* OpenSSL and mod_ssl for the creation of SSL virtual hosts
* BIND8 / BIND9
* iptables or ipchains
* gcc and cpp, the c and c++ compilers
Jag vet inte om jag är ute och sycklar men är nybörjare på Ubuntu, men jag har fått i gång webbserver och ftp och postfix.
Så jag vill bara ha en åsikt och en förklaring på vad som är bra och inte bra med dessa program, för att administrera min Ubuntu Server.
Måste bara få säga att jag är en gammal Windows tekniker och skillnaden mellan Linux Ubuntu och

stor när det gäller stabilitet. Jag har fått lära mig mycket mer om nätverk och kofigurationer med Linux än med Windows,
det är visiligen svårare med Linux men ursäkta uttryket, men Linux är fan så roligare.
Ni här på forumet är mycket duktiga på att förklara och mycket hjälpsamma, det är kul, för när man är ny så är det svårt att för stå alla dessa paket och ja, vad ska jag säga struktur i Linuxs fil system och dess plasering av filer och program.
Jag har nu använt Ubuntu ca ett år och fått till så mycket roliga saket på mina maskiner men är inte klar på länge, blir alldrig ful lärd, hittar alltid nya saker.
Så Änen gång tack på för hand.
Mvh Kenta