Använda gammal PC

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
nosscire

Använda gammal PC

Inlägg av nosscire »

Tjenna, hoppades att ni kunde ge mig lite tips.

Har en gammal laptop liggandes som jag funderade på att göra någon vettigt med. Tanken var att köra den som en sorts server.

Jag vet vad en del av er tänker, laptop är ingen bra server, men dne kommer funka lysande. Har en bra upphängning för den, så att den inte blir överhettad.

Nu är frågan, vad kan jag använda den till?

Pentium 3 500mhz
256 ram

Webserver är en idé som jag har funderat över. Även filserver, men den har bara 8 gig inbyggd hårddisk, och externa är ingenting att tänka på med USB 1.1
Har även funderat på att kasta upp en ventrilo/teamspeak server istället för att betala för dedikerade servrar. Får snart in en finfin 100mbit uppkoppling i lägenheten, så bandbredden är ju inga problem.

Vad tror ni? Syftet är egentligen bara att göra NÅGONTING med den, då den just nu bara ligger och samlar damm. Den än inte heller möjlig att sälja, då batteritiden är cirkus 10 minuter, och nya batterier inte tillverkas för den modellen :P

Alla idéer välkomna!
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Använda gammal PC

Inlägg av HenrikAn »

Men hallå där! Den där burken skulle ju gå som ett spjut med xubuntu!
Annars kan du kanske göra en bärbar mediamaskin av den? Fjärrkontroll och färdig att plugga in i en tv...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Har den trådlöst nätverk? Då skulle du kunna använda den som trådlöst accesspunkt.
Om du har två nätverkskort skulle du kunna göra om det till bredbandsrouter.
nosscire

Inlägg av nosscire »

Att använda burken till något "mobilt" är som sagt inte möjligt. Batteritiden är som sagt cirkus 10 minuter, och batterier till den modellen existerar inte längre. Xubuntu fungerar dock väldigt väldigt bra, men det fungerar bättre med min stationära ;P

Trådlös accesspunkt och bredbandsrouter skulle båda fungera (har både trådlöst och 2 st nätverkskort via PC-Card grejjerna), men jag har ingen som hällst nytta av det. Har en väldigt bra router redan som dessutom har wifi.

Bärbar mediemaskin skulle kanske fungera. Tänkte precis skriva att jag inte har några utgångar, men har ju faktiskt vanlig "skärmkabel" på TV'n (trött nu tidigt på morgonen, kommer inte ihåg vad det heter, inte DVI utan det andra :P)

Värt att testa :)
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Jag hade nog lagt in Smoothwall på den och använt den som en router. Hade motsvarande med en stationär men den drog 150 W så jag satsade till slut på en strömsnålare variant (12 W). En bärbar drar ju mycket mindre ström så det kan vara intressant. Du kan även montera den i en eventuell bil/båt eller liknande och använda den som mp3-spelare eller liknande. Du behöver bara modda ihop en strömsladd. Cigaretturtag i bilar har jag för mig är på 9 volt men det kan man som sagt modda.

Det låter som om du har ett behagligt besvär.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

ebbot skrev:...
Du behöver bara modda ihop en strömsladd. Cigaretturtag i bilar har jag för mig är på 9 volt men det kan man som sagt modda.
...
Jag har köpt ett strömadapter-kit från Targus. Det kom med en hel hög med olika kontakter som man kan byta mellan. Det fanns tom ett för cigaretturtaget!
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

En laptop kan utgöra en utmärkt server tycker jag. Ett väldigt bra inbyggt skydd för strömavbrott.
nosscire

Inlägg av nosscire »

Alright, efter många av era idéer så slår jag nog ändå på en klassisk webserver. Gillade verkligen idéen med att fästa den i bilen, hade kunnat blir riktigt bra. Problemet är bara att jag varken har bil eller körkort :P

Uppstod däremot ett annat problem när jag skulle installera Ubuntu Server. Uppenbarligen så var det inte bara batteriet som var helkass, utan även DVD läsaren har sina problem, och klarar inte av att läsa av CD'n riktigt. Den får för sig att det är fel på CD'n (olika saker varje gång) och installationen lyckas inte.

Har hört att det går att installera över nätverk och tänkte prova det.

Ebbot, att köra den som router var som sagt inte aktuellt, då jag redan har en Linksys med DD-WRT firmware vilket räcker mer än väl för mig.

Om någon har fler idéer på vad man kan göra för roligt så tar jag tacksamt emot. Tveksamt om detta fortfarande borde ligga i denna kategorin dock, då jag har fått väldigt lite tips på "server" grejjer :)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Har du fler Linuxdatorer i nätverket så kan en MPD-server vara fint. Koppla den till ett par schysta högtalare så har du en stereo som du kan styra från alla datorer i hushållet.
nosscire

Inlägg av nosscire »

Låter som en finfin idé Sid, men än en gång inte passande för mig då min lägenhet är på hela 28 kvadrat :D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"