Microsoft förnekar patenthot mot Linux

Nyheter i datorvärlden.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Microsoft förnekar patenthot mot Linux

Inlägg av DimensionX »

Microsoft förnekar patenthot mot Linux! (artikeln är från idag)

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.58874
Senast redigerad av 2 DimensionX, redigerad totalt 25 gång.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Microsoft förnekar patenthot mot Linux

Inlägg av Sid »

Undrar hur många patent Microsoft bryter emot. Skulle vara kul att se dom bita sig själv i arslet genom att stämma t.ex IBM.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Sid skrev:Undrar hur många patent Microsoft bryter emot. Skulle vara kul att se dom bita sig själv i arslet genom att stämma t.ex IBM.
Kan bara hålla med dig Sid. Hur mycket har inte de stulit och lurat sig till genom åren.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du får inte citera hela artiklar. Använd inledningstexten (Brödtext?) eller vad det nu heter? ??? Jag ändrade detta.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Hund skrev:Du får inte citera hela artiklar. Använd inledningstexten (Brödtext?) eller vad det nu heter? ??? Jag ändrade detta.
Och jag ändrade till rubriken. Det räcker med den. :)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Jag citerar ett väldigt kort stycke från en ganska lång artikel om ämnet i tråden. De listade upp vilka patent det skulle röra sig om. Det var en hel massa det, från IBM till Sony. Man kan undra "hur" de tagit fram det för jag kan knappast tänka mig att de som sätter ihop själva Linuxkärnan medveten bara snor hela patent. Det tror jag de är för smarta till. så man kan faktiskt undra hur de tagit fram detta. Eftersom inget enda av dessa påstådda 283 patent har gått till domstol så kan man igen undra hur trovärdigt detta skulle vara.
Ravicher says that 98 of the 238 patents are owned by corporations such as Cisco Systems, Hewlett-Packard, IBM, Intel, Novell, Oracle, Red Hat, Sony, and others. He says that 27 of the patents are also claimed by Microsoft, and a big chunk of the remaining patents are held by individuals who have little or nothing to lose from making legal threats against either commercial Linux distributors or their customers.
Läs hela artikeln här.

http://www.itjungle.com/tlb/tlb081004-story01.html

Skulle detta visa sig vara sant så har jag bara en sak att säga.

HUR TUSAN kan de lyckats få in 283 patent i Linuxkärnan? Ger ingen logik alls faktiskt.

Känns lite mer lugnande att läsa den här artikeln, läs hela.
De senaste månaderna har relationen mellan Microsoft och Linux-världen varit kyligare än någonsin. Detta är dock en debatt som pågått, från och till, sedan 2004. Redan då citerade Ballmer en rapport som sade att Linux gjorde intrång på över 200 patent. Det som Ballmer totalt missat var att rapporten var tänkt att visa att Linux inte var värre än proprietära program, vilket den också gjorde. De så kallade 283 patentintrången var alla mer eller mindre helt ointressanta och inget av dem har blivit undersökta i rättegång. Faktum var att rapporten snarare pekade på att proprietära program var mer troliga att göra intrång på mer intressanta patent än Linux var.
http://nordichardware.se/index.php?acti ... 951&news=1

Det där gav lite mer logik.

:)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det är ganska dyrt att processa i USA så om MS vill förlora massa pengar så visst!

5 myror är fortfarande flera än 4 elefanter.. 8)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Verkar inte ens värt att processa om enligt den sista artikeln, dessutom var de flesta patenten från "Linux ställen".

(läste det i en annan artikel)

Först när jag läste det där så tänkte jag, Vad ända in i sjutton. Men det var visst inte så illa som det lät i alla fall då.

Förklarar också varför MS backade och inte kom med några hot.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

(ganska tänkvärt)

It's Time for Microsoft to Put Up or Shut Up

http://lmaugustin.typepad.com/lma/2007/ ... or_mi.html
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Troliga siffror i snitt räknat över hela världen verkar i stort visa ungefär följande marknadsandelar: (Desktop)

Windows 95%

OS X 4%

GNU/Linux 1%

Är det inte intressant hur stort hot Linux måste anses vara när M$ kontinuerligt kläcker ur sig såna här grejer... Som jämförelse kan vi ta Nokia-nissen som på en måndag får frågan om hur dom tog på konkurrensen från iPhone? Killen svarar att -"Vi har skeppat lika många telefoner sen jag åt middags i fredags som Apple gjort på ett år"... xD
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

DimensionX skrev:HUR TUSAN kan de lyckats få in 283 patent i Linuxkärnan? Ger ingen logik alls faktiskt.
Microsoft is making some noise about Linux and other free open source software allegedly violating 235 of its patents. Microsoft has broken these down into categories: Linux kernel - 42 patent violations; Linux GUI - 65 violations; Open Office - 45 violations; e-mail software - 15 violations; various pieces of software - 68 violations. (källa)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag bara undrar vad som skulle hända om någon lyckades lägga ut windows källkod på nätet?

Vilket enormt ramaskri det skulle bli!

>:D
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:Troliga siffror i snitt räknat över hela världen verkar i stort visa ungefär följande marknadsandelar: (Desktop)

Windows 95%

OS X 4%

GNU/Linux 1%

Är det inte intressant hur stort hot Linux måste anses vara när M$ kontinuerligt kläcker ur sig såna här grejer... Som jämförelse kan vi ta Nokia-nissen som på en måndag får frågan om hur dom tog på konkurrensen från iPhone? Killen svarar att -"Vi har skeppat lika många telefoner sen jag åt middags i fredags som Apple gjort på ett år"... xD
Den dagen Linux ökar till 2% så får väl Ballmer slaget. ;D
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:
DimensionX skrev:HUR TUSAN kan de lyckats få in 283 patent i Linuxkärnan? Ger ingen logik alls faktiskt.
Microsoft is making some noise about Linux and other free open source software allegedly violating 235 of its patents. Microsoft has broken these down into categories: Linux kernel - 42 patent violations; Linux GUI - 65 violations; Open Office - 45 violations; e-mail software - 15 violations; various pieces of software - 68 violations. (källa)
Aha, det förklarar saken lite bättre.
Ubuntu33 skrev:Jag bara undrar vad som skulle hända om någon lyckades lägga ut windows källkod på nätet?

De skulle säkert försöka använda det i PR syfte för att tjäna ännu mer pengar antar jag.

Journalist - Hur kom det sig att Windows fanns på nätet att ladda ned, med öppen källkod och allt? :)

Ballmer - Det är ju det jag alltid har sagt, vi på MS är väldigt generösa och snälla. Hrrm, kan vi inte prata om nya messenger istället? :-X
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ubuntu33 skrev:Jag bara undrar vad som skulle hända om någon lyckades lägga ut windows källkod på nätet?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3484545.stm
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Kommer lite vagt ihåg när det hände. Vore kul å se den koden, om nån har en länk liggandes ;)

Men det kanske räknas som att länka till upphovsrättsskyddat material...

Lite lustigt ändå, att hackare som får tillgång till koden skulle kunna utnyttja det och hacka sig in i. Koden till Linux är öppen för alla att beskåda, men vi har inte riktigt det problemet med hackare... ;D
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"