långsam trådlös internetförbindelse

Fragmentet_Ulf

långsam trådlös internetförbindelse

Inlägg av Fragmentet_Ulf »

jag har ett litet dilemma med hastigheten på internetuppkopplingen. använder trödlös uppkoppling. det är först när jag använder transmission som jag ser att hastigheten är låg. den kommer i stort sett aldrig över 9kb/s nedströms och jag noterar också att svt.play är segt. lustigt nog är det mer fart på utorrent om jag kör xp via vmbox .

jag hittar inga inställningar för detta i ubuntu eller transmission. så tips om hur man ställer in detta för att få upp farten på uppkopplingen tas tacksamt emot.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: långsam trådlös internetförbindelse

Inlägg av Lars »

Kortet förhandlar ju normalt med routern om högst möjliga hastighet, t.ex. 54 Mbps. Men om det är dåliga mottagningsförhållanden så väljs en lägre hastighet. Du kan kolla med kommandot iwconfig i terminalen (under program/tillbehör/terminal) vad du har för hastighet, jag vet inte om samma information finns på något smidigare ställe.
Fragmentet_Ulf

hej tack för svaret! ser under iwconfig att hastigheten ser begränsad ut...på tok för låg vad det verkar...hur kan jag få fart på det här...det måste finnas ngn inställning jag kan justera....för det går snabbare i virtualbox ...på samma dator. tacksam för vidare assistans

wlan0 IEEE 802.11g ESSID:"L'orielle brules" Nickname:""
Mode:Managed Frequency:2.437 GHz Access Point: 00:13:46:CE:3E:0C
Bit Rate=2 Mb/s Tx-Power=27 dBm
Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B
Power Management:off
Link Quality=100/100 Signal level=-47 dBm Noise level=-94 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
Fragmentet_Ulf

Via synaptec och systemuppdateringar är det betydligt bättre fart, kopplingen till det trådlösa nätverket är på högsta nivå och det är i firefox, ftp, torrents som det går långsamt. Är det någon som har en hint?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"