"offline mode"? ändra stdprog, färger.

ai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

"offline mode"? ändra stdprog, färger.

Inlägg av ai »

Hejsan,
installerade nya ubuntu när det kom ut, linuxfolket har återigen överträffat sig själva! :D Ubuntu funkar verkligen dubbelt så bra för varje ny version, speciellt imponerande blir det om man jämför med windoze som blir sämre för varje. HAHA, skadeglädje >:D

Har faktiskt bara 2 små grejer som funkade bättre innan nyinstallationen, plus en sak till jag stör mej lite på:
* Varje gång jag startar firefox så måste jag gå in i file-menyn och ta bort bocken för "offline mode" för att kunna surfa. Hur gör man för att offline mode ska va av som default?
* I förra versionen hade jag ändrat lite på färgteman och sånt, men jag hittar inte dom inställningarna nu. Speciellt gärna vill jag ändra på den (hemska :o ) bruna färgen på namnlisten på alla fönster...
* Vart ändrar man vilket program som ska användas för att öppna en viss typ av fil när man dubbelklickar på den? Om man inte orkar hålla på o högerklicka och välja rätt alltså...

I övrigt funkar nya versionen återigen ännu mycket bättre än tidigare...dualscreen med min laptop funkade nu helt out of the box, 3G-modemet tog 5 minuter att få igång, mycket mindre krångel att installera kryptodiskstödet. Fantastiskt jobbat!
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: "offline mode"? ändra stdprog, färger.

Inlägg av Inhuman Soul »

Hej! Kul att du tycker om den nya versionen! :)
Jag har svar på två av dina frågor:
ai skrev:* I förra versionen hade jag ändrat lite på färgteman och sånt, men jag hittar inte dom inställningarna nu. Speciellt gärna vill jag ändra på den (hemska :o ) bruna färgen på namnlisten på alla fönster...
System -> Inställningar -> Utseende
Under fliken tema så kan du välja mellan olika teman. Tryck på anpassa om du vill välja mer detaljerat.
ai skrev:* Vart ändrar man vilket program som ska användas för att öppna en viss typ av fil när man dubbelklickar på den? Om man inte orkar hålla på o högerklicka och välja rätt alltså...
Högerklicka på en fil och ta sedan egenskaper. Under fliken Öppna med så kan du välja vilket program du ska ha som standard för just den filtypen.
ai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av ai »

Tack för hjälpen! Tyvärr så verkar det va nått skumt med dom där färginställningarna, jag byter färg men namnlisten i alla fönster är fortfarande brun! Extra skumt är att färgen ändras på andra ställen, markeringen när man trycker på en meny t.ex. har bytts ut, men inte namnlisten alltså...kan det vara en bugg detta? Jag har för mej att det fanns mycket, mycket mer inställningar man kunde ändra i förra versionen, man kunde ju göra fönstrena genomskinliga och massa skumma grejer, och ändra färger på massa fler ställen. Finns det nått mer avancerat verktyg för att ställa in GUI:et, eller blir man hänvisad till att redigera textfiler?

Sen så är jag fortfarande tvungen att stänga av "offline mode" varenda gång jag öppnar firefox för o kunna surfa, vilket börjar gå mej på nerverna (händer ju ganska ofta!!). Vore mkt tacksam om någon hade nån idé där...
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

För att ändra färgen på namnlisten på fönstren är det Fönsterram du ska ändra i temat, inte färgerna. Vill du ladda ner fler fönsterramar så är det tema för Metacity du ska hålla utkik efter, på tex gnome-look.org. Den nerladdade filen är det bara att dra till Tema-fönstret. På den sidan finns för övrigt en massa olika teman.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pröva att byta fönstertema och sedan byta tillbaka. De nya färgerna bör nu visa sig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"