Blir det problem om jag "ghostar" om XP (dualboot XP/Ubuntu)
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Blir det problem om jag "ghostar" om XP (dualboot XP/Ubuntu)
Har XP på c: och Linux (ubuntu) på d: samma hårddisk. När jag nu bootar upp startar Grub och jag får välja att starta xp eller ubuntu.
Men då är frågan hur blir det om jag ghostar om XP som jag brukade göra innan Linux med hjälp av Acronis True Image. Skrivs grub över då? Kommer jag att få igång något av operativsystemen efter ghosten?
Men då är frågan hur blir det om jag ghostar om XP som jag brukade göra innan Linux med hjälp av Acronis True Image. Skrivs grub över då? Kommer jag att få igång något av operativsystemen efter ghosten?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Blir det problem om jag "ghostar" om XP (dualboot XP/Ubuntu)
Acronis kommer säkert ghosta grub också eftersom det blir en exakt avspegling av hårddisken.ubuntuman74 skrev:Har XP på c: och Linux (ubuntu) på d: samma hårddisk. När jag nu bootar upp startar Grub och jag får välja att starta xp eller ubuntu.
Vad du kan göra är..........
Men det beror på om du har en massa saker sparade i Ubuntu eller inte. Gör backup på home mappen i så fall.
Boota upp med XP skivan, välj att reparera XP så får du fram återställningskonsollen, skriv in "fixmbr" för att reparera master boot record. Nu åker både Ubuntu och Grub.
Nu ghostar du XP.
Sen är det bara att installera Ubuntu igen, snart gjort.
Nää nää, vaddå "nu åker både Ubuntu och GRUB", det gör det väl inte alls? Det enda som åker är GRUB vilket åtgärdas snabbt och smidigt med Super Grub, ingen vits att installera om Ubuntu alltså. Eller? 

-
Det vet i sjutton förstås. Jag vet att man kan reparera en skadad grub, men en borttagen grub är något annat.qix skrev:Nää nää, vaddå "nu åker både Ubuntu och GRUB", det gör det väl inte alls? Det enda som åker är GRUB vilket åtgärdas snabbt och smidigt med Super Grub, ingen vits att installera om Ubuntu alltså. Eller?
Har du själv testat att rekonstruera en helt överskriven grub efter att ha använt "fixmbr" kommandot?
Nja, grejen med Super Grub är att du varken behöver ha grub eller mbr eller något annat - det startar ändå, och du kan reparera allting ifrån den disken.DimensionX skrev:Det vet i sjutton förstås. Jag vet att man kan reparera en skadad grub, men en borttagen grub är något annat.qix skrev:Nää nää, vaddå "nu åker både Ubuntu och GRUB", det gör det väl inte alls? Det enda som åker är GRUB vilket åtgärdas snabbt och smidigt med Super Grub, ingen vits att installera om Ubuntu alltså. Eller?
Har du själv testat att rekonstruera en helt överskriven grub efter att ha använt "fixmbr" kommandot?
-
Det handlar inte om att "reparera". Det handlar om att "bygga från scratch" och "känna av" installationer på hårddiskarna. Tror du att supergrub klarar det?qix skrev:Nja, grejen med Super Grub är att du varken behöver ha grub eller mbr eller något annat - det startar ändå, och du kan reparera allting ifrån den disken.DimensionX skrev:Det vet i sjutton förstås. Jag vet att man kan reparera en skadad grub, men en borttagen grub är något annat.qix skrev:Nää nää, vaddå "nu åker både Ubuntu och GRUB", det gör det väl inte alls? Det enda som åker är GRUB vilket åtgärdas snabbt och smidigt med Super Grub, ingen vits att installera om Ubuntu alltså. Eller?
Förlåt - Givetvis ingen reparation eftersom det inte finns något att reparera - Men återuppbyggnad då. Och ja, supergrub klarar det.DimensionX skrev:Det handlar inte om att "reparera". Det handlar om att "bygga från scratch" och "känna av" installationer på hårddiskarna. Tror du att supergrub klarar det?qix skrev:Nja, grejen med Super Grub är att du varken behöver ha grub eller mbr eller något annat - det startar ändå, och du kan reparera allting ifrån den disken.DimensionX skrev:Det vet i sjutton förstås. Jag vet att man kan reparera en skadad grub, men en borttagen grub är något annat.qix skrev:Nää nää, vaddå "nu åker både Ubuntu och GRUB", det gör det väl inte alls? Det enda som åker är GRUB vilket åtgärdas snabbt och smidigt med Super Grub, ingen vits att installera om Ubuntu alltså. Eller?

-
Har du testat själv?qix skrev:Förlåt - Givetvis ingen reparation eftersom det inte finns något att reparera - Men återuppbyggnad då. Och ja, supergrub klarar det.
Vi gör så här, vi ger varsitt råd på tråden så kan den som frågade testa båda sätten, förhoppningsvis så fungerar något eller kanske båda av dem bra.

Ja, jag har testat själv, annars hade jag inte gett några tips här.DimensionX skrev:Har du testat själv?qix skrev:Förlåt - Givetvis ingen reparation eftersom det inte finns något att reparera - Men återuppbyggnad då. Och ja, supergrub klarar det.
Vi gör så här, vi ger varsitt råd på tråden så kan den som frågade testa båda sätten, förhoppningsvis så fungerar något eller kanske båda av dem bra.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!