Ubuntu på en Dell med dockningsstation???

pontifax
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ubuntu på en Dell med dockningsstation???

Inlägg av pontifax »

när man är som nöjdast så kommer verkligheten och slår till rakt i ansiktet :-\

kopplade in min d620 till dockan... tangentbord, check... mus, check... ljud, ehhh näää... bild, ehh wtf ???

kollade runt lite på the interweb, verkar inte som det fungar. hmm, nån som vet något om detta?

ska ge mig ut en sväng till och kolla... lägger hit info om jag finner svaret

/pontifax
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Ubuntu på en Dell med dockningsstation???

Inlägg av per9000 »

jag har en latitude D420 som jobbdator med två olika sorters dockor: en platta med dvd-spelare, och en annan med bara en massa portar på baksidan.

Den med en platta på har jag på jobbet och den funkar skitbra för mig: extern bildskärm, ström, nätverk, etc. Enda grejen är ljud som jag kopplar i högtalar-uttaget på själva laptopen istället.

Den andra som inte har dvd har jag hemma och den funkar inte ilka bra. Där har jag aldrig fått igång bildskärmen (kanske för att den är gammal och så). Jag har tyvärr inte brytt mig om det mer än så, så jobbar jag hemma får jag krypa omkring under bordet och koppla om alla sladdar varje gång, vilket är ganska drygt.

Har du testat att ändra frekvensen på bildskärmen, ibland funkar det om man minskar frekvensen till 60 Hz (default är ofta högre). Om jag skulle gräva fram dockan idag skulle jag mixtra lite med det och se om det hjälper. (Meny -> System -> Preferences -> Screen Resolution)

/Per
Bilagor
Screenshot-Monitor Resolution Settings.png
Screenshot-Monitor Resolution Settings.png (21.02 KiB) Visad 464 gånger
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Mikael Håkansson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Ubuntu på en Dell med dockningsstation???

Inlägg av Mikael Håkansson »

Jag hittade bug 204210 i Launchpad vilket är till en liknande modell som du har tror jag, och det verkar som om det kommer en kernel fix till den buggen i Intrepid (8.10) vilket släpps i Oktober.

Det är ju ett tag till Oktober och om du inte vill/kan vänta så länge, och är modig så kan du installera och testa ifall den nya kerneln fungerar bättre.

Sista inlägget i bug 204210 förklarar på engelska hur du kan göra så.

Ifall du testar detta var vänlig att rapportera ifall det fungerar eller ej här.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"