Eldräven skrev:Vadå? "Vista-brak" är inget olagligt, utan en allmänt accepterad sanning.

Eldräven skrev:Vadå? "Vista-brak" är inget olagligt, utan en allmänt accepterad sanning.
I så fall får du sitta och ge separata länkar för varenda liten sak?kollektivist skrev:Inte för att jag vill verka jobbig, men får man länka till en torrentsida med t.ex Ubuntu? Alltså t.ex piratebays lagliga material..?
Då uppmuntrar man till laglig handling, eftersom ubuntu är fri mjukvara.
Det är bla därför det är så svårt att ha glasklara gränser.DimensionX skrev: Det är lugnt Vulfgar. Jag bara visade hur svårt det är att hålla sig från olagligheter när man söker.
Skall man ta riktigt hårt på det så skulle vi nästan inte kunna göra nånting utan att indirekt länka till olagligheter eftersom nätet är fyllda med dem.
Nu är ju inte lagen och domstolarnas tolkning av lagen direkt något under av klarhet heller, men det är ju det vi har att försöka gå efter.Inlägg som bryter mot svensk lag kommer omedelbart att raderas. Detta inkluderar även länkar till sidor som bryter mot svensk lag.
Du ger ett tips om en film och länkar till en sida vars huvudsyfte är att olovligen ladda ner den. Hade du inte velat tipsa folk om att ladda ner filmen så hade du lämpligen länkat till imdb eller liknande.eyerouge skrev:Och även om jag länkat till en sida med illegalt material "uppmanar" jag inte till en olaglig handling - det är väl snarare din tolkning att du "måste" trycka på länken i så fall och själv begå brottet - dvs nedladdningen.
Det är skillnad på att bara berätta var det finns en bank och att ge instruktioner om hur man lämpligen rånar en viss bank.eyerouge skrev:Att berätta för en potentiell bankrånare var banken ligger är inte riktigt en uppmaning till brott så som man brukar tala om det rent juridiskt.
Mitt i prick! Mkt bra förklarat.Konservburk skrev:Du ger ett tips om en film och länkar till en sida vars huvudsyfte är att olovligen ladda ner den. Hade du inte velat tipsa folk om att ladda ner filmen så hade du lämpligen länkat till imdb eller liknande.eyerouge skrev:Och även om jag länkat till en sida med illegalt material "uppmanar" jag inte till en olaglig handling - det är väl snarare din tolkning att du "måste" trycka på länken i så fall och själv begå brottet - dvs nedladdningen.
Det är skillnad på att bara berätta var det finns en bank och att ge instruktioner om hur man lämpligen rånar en viss bank.eyerouge skrev:Att berätta för en potentiell bankrånare var banken ligger är inte riktigt en uppmaning till brott så som man brukar tala om det rent juridiskt.
Men hallå!fedor skrev:Om vi säger såhär att ubuntu-se bör inte länka till tpb just för ubuntu inte ska förknippas med piratkopiering.
Men man får ta varje fall för sig. Din tråd handla om filmen revolution os som för övrigt också finns på google video. Finns ingen anledning för ubunt-se att hindra spridningen av den dokumentären.
De finns att ladda hem helt lagligt på Golden Comics. Men då får man sitta och ladda dem en och en.qix skrev:Precis som DimensionX säger så handlar inte fildelning automatiskt om spridning av upphovsrättsskyddat material, vilket många verkar ha fått för sig.
Dina serietidningar @ isohunt borde vara lagliga att tanka hem DimensionX - 60-årsgränsen borde väl infalla där?
Där håller jag med dig igen.Kattskrället skrev:Fi sjutton vad trött jag blir.....har skrivit en lång jäkla post.....och när jag klickar på submit......så kommer en dialog upp om jag vill radera eller ej......och jag ser mig inte för....utan tror att det är om jag godkänner ändringen eller ej.....och hela helvetet åker till granskogen i ett svep.
Aja....orkar inte posta igen....utan kort och gott.....musikskapare och filmindustrin kan fara åt helvete..................varför?
GoodCopyBadCopy
Inte fan vill jag göda en massa mellanhänder.....oavsett om det är film eller musik direktörer.......pengarna ska till upphovsmännen och inga andra. Punkt slut.
Om nu Ubuntu FINNS på Pirate Bay då?fedor skrev:Om vi säger såhär att ubuntu-se bör inte länka till tpb just för ubuntu inte ska förknippas med piratkopiering.
Men man får ta varje fall för sig. Din tråd handla om filmen revolution os som för övrigt också finns på google video. Finns ingen anledning för ubunt-se att hindra spridningen av den dokumentären.
Aldrig i helvetet, för Ubuntu är fritt att distribuera. Tuta och kör bara. Finns inte en domstol som kan fälla någon för en sån sak.DimensionX skrev:Om nu Ubuntu FINNS på Pirate Bay då?fedor skrev:Om vi säger såhär att ubuntu-se bör inte länka till tpb just för ubuntu inte ska förknippas med piratkopiering.
Men man får ta varje fall för sig. Din tråd handla om filmen revolution os som för övrigt också finns på google video. Finns ingen anledning för ubunt-se att hindra spridningen av den dokumentären.![]()
Förknippas då Ubuntu med olagligt?
Pssst, PB var först med att släppa Hardy Heron på torrent så att folk fick ladda.
Jag håller med dig en tredje gång.Kattskrället skrev:Aldrig i helvetet, för Ubuntu är fritt att distribuera. Tuta och kör bara. Finns inte en domstol som kan fälla någon för en sån sak.