Lurad!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Zeba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Lurad!

Inlägg av Zeba »

Jag surfade runt lite, var utråkad, och klickade på en google add som sa GRATIS...ålderstest! Jag trodde det var typ din verkliga ålder..har väl gjort något sånt fjanttest tidigare...
Iallafall glömde jag saken och några dagar senare får jag en faktura på 149 kr i brevlådan..
Sidan lurade av mig mitt person nummer för de behövde veta min ålder och kön...reagerade lite på det eftersom de kan ju fråga tjejer kille..men jag var väl lite seg i huvudet och blev störtlurad... :-[

Sidan heter <a class="postlink" href="http://www.livsprognos.se">www.livsprognos.se</a>
företaget heter Marantana AB

Cint har en tråd om den på <a class="postlink" href="http://www.cint.se">www.cint.se</a>, i debattdelen.

Nu har de ändrat på sin annons så det inte står gratis längre, och även ändrat några detaljer på sin sida... >:D
Jag vågar av naturliga själ inte trycka på för många knappar på deras sida eftersom de dels spårar min IP adress, och jag vill absolut inte få en faktura till i knät!

Vad ska man göra åt såna kräk?

Om jag inte blivit så jävla sur hade jag väl mest tyckt det var pinsamt att bli så grundlurad, vilket säkert innebär att de flesta som blivit lurade betalar..(pinsamhetsfaktorn)... :-[
eyerouge
Kontakt:

Re: Lurad!

Inlägg av eyerouge »

Skrev det att allt var gratis kan du anmäla dem eller prata med konsumentombudspersonen på din eller närmsta ort. Kolla bara upp så det inte fanns något finstilt någonstans som sa att "detta och detta är gratis, men för något annat kommer vi debitera dig", för i så fall är du chanslös. ;) Se om du kan få fram vilka som finns bakom företaget också och kontakta dem, säg att du ska ta upp det på plus, lämna ut deras namn o.s.v. Få kommer orka strula med dig för 150:- ..problemet är att få orkar strula med dem för samma summa :( ...fast i det stora hela håvar de in pengar från folk.
Bild
Zeba

Inlägg av Zeba »

Det är redan ca 1000 personer som har anmält dem till polis, ko och tv programmet plus....
problemet är att de ändrar sina annonser, upplysningstext med mera, så det är svårt att bevisa vad som stod på deras hemsida när jag var inne på den.
Jag tror de skaffade f skattesedel en vecka innan jag blev lurad, men de flesta som anmält dem blev lurade innan dess....
Men jag tycker det är konstigt att de kan få en f-skattesedel ,med så många anmälningar mot sig!
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Zeba skrev:Det är redan ca 1000 personer som har anmält dem till polis, ko och tv programmet plus....
problemet är att de ändrar sina annonser, upplysningstext med mera, så det är svårt att bevisa vad som stod på deras hemsida när jag var inne på den.
Jag tror de skaffade f skattesedel en vecka innan jag blev lurad, men de flesta som anmält dem blev lurade innan dess....
Men jag tycker det är konstigt att de kan få en f-skattesedel ,med så många anmälningar mot sig!
Ta och ge dem fingret, sen ddosar ni hela sajten. ;)

:P
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Det första jag brukar göra åt kräk som dessa är att gå och gnälla till dem som kan göra något åt saken. Deras DNS! HAHA!

Så gjorde jag då en liten kille vart leden på att några phishers hade knyckt hans steam konto och ville ha hjälp med att polisanmäla det. Men polisen vill inte göra något åt det, dem är upptagna med att raida webbhotell och ta mutor från mediaindustrin och sånt viktigt. Och DDoS är inte direkt lagligt. Så jag tog helt enkelt reda på vart deras addres fans registrerad och bad det företaget att ta bort dem. Så att ingen annan skulle råka ut för det. Och se på fan, addressen till sidan var borta knappt en timme senare.

Tillexempel:
"Dynamic Network Services, Inc. (DynDNS) Redirection Page

gotdns.org is a domain owned by Dynamic Network Services, Inc. (DynDNS), but there is no content at this domain. Our homepage can be accessed at http://www.dyndns.com. You should be automatically redirected there in approximately 10 seconds.

If you need to report abuse of a subdomain of gotdns.org, this is probably owned by a customer of ours, and should be reported to our abuse department. Please send e-mail to abuse@dyndns.com with the full details of the abuse you are reporting, and we will investigate it as soon as possible.

If you are seeing this page when attempting to update a DynDNS hostname, you need to change your configuration to update using members.dyndns.org instead of gotdns.org."

Sidan som ligger på http://www.livsprognos.se hämtar all data från marantana.gotdns.org
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Zeba

Inlägg av Zeba »

Problemet är att jag knappt har råd med 150 kr, och än mindre med inkasso och skit om det skulle gå snett.....
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Smart Smygis! Du skulle utbilda poliser ;)

Hur får man sidornas DNS då? (Gärna en howto ;) )
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Maranatakyrkan* är pack i samma klass som Scientologerna. Och det här ålderstestet har jag läst om tidigare och Konsumentverket har varit på dom - trodde dom gav med sig direkt och ändrade sidan... Tydligen inte...

Oavsett vilket är det bara att anmäla till Konsumentverket samt bestrida fakturan. Får du inte svar eller om dom skickar det vidare så får man bestrida igen.

* Jupp det är en dj-a kyrka såklart... Sa jag att dom var pack? >>> Wikipedia om Maranata
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Zeba

Inlägg av Zeba »

De heter marantana, inte maranata!
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Btw, jag har skickat ett mail till abuse@dyndns.com.

Får se vad dem gör.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Zeba skrev:De heter marantana, inte maranata!
Ser det nu men är ändå ganska säker på att det är kopplat till Maranata-kyrkan, iaf efter vad jag hört/läst tidigare - eller så har jag missuppfattat det... :-[
Zeba

Inlägg av Zeba »

Jag fick svar på min begäran om att få mina uppgifter borttagna och fakturan makulerad idag!
Ang nedan uppger de att de anger att det kostar tre gånger, första gången på startsidan, där jag fick upp ett popupfönster som sa att det var 14 gratis TRIAL, och att det sedan skulle kosta, sidan med vilkor, viket jag inte ens kommer ihåg fanns, och i ett email som de skickade till mig...Avsändartiden är efter det står på fakturan att jag accepterade vilkoren, och dessutom tar min hotmail några minuter på sig att att ladda hem nya mail... Jag tror knappt detta är sant...
Tänk om jag fått en faktura på i miljon?

Du fick en faktura enligt de villkor du accepterat. Vi uppgav priset 149
kr tre gånger: på startsidan, på sidan med villkoren och i e-mailet du
fick innan du påbörjade testet. Vi angav också att ångerrätt inte gällde
när du påbörjat ålderstestet eftersom detta är den kommersiella tjänst
du konsumerat. Detta är i enlighet med Svensk författningssamling (SFS),
Distans- och hemförsäljningslag
(2005:59)
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... et=2005:59.
Var vänlig läs följande paragrafer:

1 kap. 4 § "Bestämmelserna om ångerrätt i 916 §§ gäller inte
distansavtal om en tjänst och fullgörandet har påbörjats med
konsumentens samtycke under ångerfristen"

2 kap. 10 §: "Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den
dag då avtalet ingås."

Vi hoppas att du uppskattat testet, att det medfört något positivt och
ber dig därför betala fakturan!

Med vänliga hälsningar,

Kundservice livsprognos.se
c/o Marantana AB
http://www.livsprognos.se

Detta är ju löjligt!

Hade jag vetat att det kostade så skulle jag inte ens ha surfat in på sidan....
Om det står två saker på en webbsida, dels att det prislista på vad saker kostar, och dels ett pop up fönster som säger att det är 14 dagars trial, sen måste man betala, vad gäller då? Som jag uppfattar det så betyder det att efter 14 dagar gäller priserna på listan!!! :'( :'( :'( :'( :'( :'(
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Var det sant som de skrev så är det nog inte mycket att göra, tyvärr.
klas2k

Inlägg av klas2k »

Min sam bo råkade ut för samma sak.

Det står faktiskt om än lite finstilt att det kostar 149 kr - kanske tom tre ggr (jag har inte tittat efter)

Marantana är ju Ruffel&Skurk AB - men just i det här fallet har dom samrt nog utnyttjat lagen till sin fördel.

DEt står även villkoren (som dom anger) enligt SFS200559 - dom har dock INTE uppgivit Namn+adress+tfn nummer - vilket dom måste enligt lagen om distansköp.

Tyvärr finns det i SFS2005:59 undantag för varor tjänster som totalt sett inte överstiger 300 kr - så jag undra om man kan få rätt enligt det ?

Däremot kan dom ju inte fakturera dig mha ip-adressen endast, och personnummret går rätt lätt att få tag på - så man kan bestrida fakturan på grundval att det inte var du som tecknade tjänsten. Än så länge verkar dom inte begära en anmälan om identidetsstöld för att makulera den då - börjar folk krypa under deras radar så kanske dom iaf börjar hot a med det dock...

Man kanske får ta det som en billig läropeng - att uppge sitt hela personnummer på en okänd site är en dålig ide ?

/K
Zeba

Inlägg av Zeba »

Ingen billig läropeng för mig dock...jag har 200 att leva på resten av månaden och har fortfarande inte betalt deras faktura på 150....
Så ska jag köpa mat, eller betala fakturan? :-[
klas2k

Inlägg av klas2k »

Zeba skrev:Ingen billig läropeng för mig dock...jag har 200 att leva på resten av månaden och har fortfarande inte betalt deras faktura på 150....
Så ska jag köpa mat, eller betala fakturan? :-[
Köp mat.
Du kan ju alltid försöka bestrida deras faktura.

Så köper du kanske lite tid iaf ?
I värsta fall får du ytterligare 50kr att betala i påminnelseavgift nästa månad - som ett SMS-lån då ungefär :S

/K
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

har du tur har du en konsumentvägledare som kan hjälpa dig. fråga vad hon tycker, om hon tycker du ska betala eller inte. Ring växeln i den kommun du tillhör och be att bli kopplad till "konsumentvägledaren". Alternativt gå in på din kommuns hemsida och sök, så kanske du hittar en email. Det är dock inte alla kommuner som har konsumentvägledare.
NillaO

Inlägg av NillaO »

Jag hamnade nyligen - via en annan sajt - på en webbsida där man kunde göra en livsprognos. Jag hade tidigare gjort något liknande på nätet, fast på engelska och tyckte det kunde vara kul att jämföra. Jag fyllde snabbt i min e-postadress och till och med personnummer - det stod att man måste göra det för att det skulle synas att man var man eller kvinna. Undrar varför, tänkte jag, det går ju att ange på annat sätt, men gick vidare. Dumt av mig! För sedan kom det en räkning på 199 kr....
Under reklamlänken som jag följde stod ingenting om att det kostade något. Sedan läste jag inte vad det stod när jag väl kom till hemsidan, men företaget har skickat mig en skärmdump där det står, tillsammans med en massa trams, att det kostar 199 kr. Jag tror INTE att det är meningen att det ska vara tydligt för besökarna att det kostar pengar, för då skulle de inte få några kunder. Exempelvis tycker man ju att det borde finnas en OK-knapp där det står att "jag är medveten om att denna tjänst kostar 199 kr" innan man kan sägas ha ingått ett köpeavtal. Det står också att man har ångerrätt tills man har avslutat livsprognosen. Men när man inte vet att man ska betala något, så vet man ju inte heller att man kan, eller BORDE, ångra sig! När så många människor blir lurade att göra detta test, så måste det vara något fel i upplägget. Det här är rent och skärt lurendrejeri, och det måste stoppas.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ange ALDRIG personnummer... rule §1.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"